Jump to content

.243win og oryx


.475 A&M

Recommended Posts

  • 1 year later...
Det er bra. Har vært litt skeptisk til ei kule som er så myk i den hastigheten men fikk de med løpet jeg kjøpte. Skulle gjerne hatt litt mere lengde på patronen men sånn er det nå bare.

 

 

Hva er du skeptisk til?

Link to comment
Share on other sites

Det står jo greit i teksten at jeg er skeptisk til ei så myk kule i de hastighetene som en .243win leverer :)

 

Hvordan myk da? Bly er vel bly, og mantel er vel mantel? Er du redd for at kulene blir overmodne og råtner, som en myk banan?

Link to comment
Share on other sites

Rent bly brukes kun til munnladningsvåpen.

I en mantlet kule brukes blylegeringer av ulik hardhet.

Mantelen har ulik tykkelse og hardhet, det gir ulik styrke mot deformering og ekspansjon.

Størrelse og form på blyspissen har også innflytelse på ekspansjonsvillighet og ekspansjonshastighet.

 

Ved hjelp av disse enkle materialtekniske detaljene tilpasser produsenten sine kuler slik at de ekspanderer på den måten som produsenten ønsker. I tillegg kan blykjernen loddes fast til mantelen, eller det kan lages mekaniske låsinger mellom kjerne og mantel. Dette gir enda bedre kontroll over ekspansjon av kulen i ulike medier.

Link to comment
Share on other sites

Det står jo greit i teksten at jeg er skeptisk til ei så myk kule i de hastighetene som en .243win leverer :)

 

Hvordan myk da? Bly er vel bly, og mantel er vel mantel? Er du redd for at kulene blir overmodne og råtner, som en myk banan?

 

Nå vet ikke jeg hvor mye du har ladet men jeg har bare ladet i godt 22 år og har begrenset kjennskap til dette. Men at kuler kan bli overmodne og råtne har jeg aldri hørt om i min tid som hjemmelader. Visst du har problemer med å skjønne at ei kule vil bli vel "bløt" i hastighetene til en .243win så tror jeg bare at vi er ferdig diskutert om den saken

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at kuler ikke er som bananer:-)

 

Mantelen er der for at kula skal tåle friksjonsvarmen i løpet uten å deformere, og blykuler brukes i dag i våpen som gir lav hastighet. Typisk revolvere og 22LR (sikkert blylegeringer, men likevel). Munnladere er nok en ganske marginal andel:)

 

Kuler havarer ikke fordi de er for "myke", da stukes de. Er de for sprø, så går de i fillebiter, og det er det mange er redde for, for da blir penetrasjonen dårlig. (Dette er flisespikkeri, ser jeg. De fleste snakker om "myke" kuler som går dårlig penetrasjon og "harde" kuler som gir bedre penetrasjon).

 

Det jeg ikke forstår er denne bekymringen ift kal 243 og det som det er aktuelt å bruke 243 på her til lands. Om bekymringen gjelder dybdevirkning på rådyr så sier jeg: Ikke vær bekymret for det! Rådyr er SMÅ. Problemstilling som er aktuell for elgen er ikke nødvendigvis det for et dyr som er 1/10 så stor, og det gjelder forsåvidt både dybdevirkning og ødelagt kjøtt.

 

Nå startet tråden med Oryx i 243W, og i forhold til det er jeg på viddene nå. Det beklager jeg, forsåvidt, men tråder kommer jo av og til litt skjevt ut. (Og vil noen bruke en aldeles unødvendig dyr og mursteinsformet kule i 243, så gjerne for meg. Selv om jeg ikke syns det er noe lurt:-))

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...