Jump to content

Tikka M55 308, trenger nytt løp.


KvalvikEdition

Recommended Posts

Sluttstykket passer. Kassa di kan bruke 260 Rem, eller 6.5x47 Lapua. Jeg tror jeg ville gått for 6.5x47, men kan nå igrunnen ikke begrunne det - 308 er uansett aldri feil.

Begge er godkjent for elg om du oppnår anlagsenergikravet. Det er "diskusjonspatroner", alltid noen som påstår det motsatte, så om du ikke gidder å diskutere om det er lov eller ikke med alle flisespikkerene som mener noe om det - så velg 308. Jeg jakter med 308 fordi jeg ikke gidder blabla om man oppfyller kravet eller ikke.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er det godkjent for elg?

 

Ja.

 

Flott patron til alt i grunn. Selvsagt vil noen påstå at den er marginal på elg (...), men den er lovlig, så det så. Ulempen er at det ikke er en veldig vanlig patron her på berget, så det kan være en liten utfordring å få tak i ammunisjon. Jakt&friluft har, blant annet. I og med at det ikke er så mye å få tak i, koster det også en god del mer å skyte med i forhold til både 6,5x55 og .308.

 

For hjemmeladeren er det ikke noe problem, da kula er vanlig, og .308-hylser kan presses om til å passe med kula.

 

Lader du ikke selv, tror jeg nok .308 er det enkleste valget her.

 

Edit: Da jeg skulle ha meg elgrifle for halvannet år siden, grublet jeg på en haug ".308-varianter"; .260 Rem, 7mm-08, .308 Win, .338 Fed og .358 Win. Alle er basert på samme patron. Så valgte jeg folkevogna... I dag angrer jeg nok litt, men det ble litt for enkelt å få tak .308'en! Hadde jeg hatt en .308 med behov for løpsbytte nå, hadde jeg hatt et luksusproblem! Lader for øvrig selv. :-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Altså, her i Norge - om man ikke lader selv, og ikke engang vet at man får montert ny pipe hos en børsemaker - da skal man ikke ha et kaliber man ikke har hørt om, og som knapt noen har sett en patron av, langt mindre til salgs...

Og iallefall ikke etter råd fra folk som heller ikke har det, eller kan stave navnet på den :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har kamret om fra .308W til 6,5x47L ifm løpsbytte på min M 55. Funksjon er som originalt, ikke behov for noe modifisering. En fordel med 47en er at max coal ammo kan lades fra magasinet.

 

Siden elg er nevnt er vel ikke denne ideell. Harde ladninger og lang pipe må nok til for å klare offisielle krav. Ville vurdert 7mm-08 om storvilt er aktuelt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...