Jump to content

Tegsnäs treski; -erfaringer?


torbl

Recommended Posts

Heisann,

Da jeg har skaffet meg hund tenkte jeg å skaffe meg fjell/jaktski uten stålkanter til vinteren. Jeg tenkte derfor kanskje å ta den "helt ut" og kjøpe meg treski. -Det har jo litt ekstra veidemannssjarm :wink:

Aktuelle alternativer som jeg har sett er Rønning (www.treski.no) eller tegsnäs, hvorav førstnevnte er skrekkelig mye dyrere.

 

Tegsnässkia ser jo både estetisk og prisgunstig ut på nett. Men er det noen som har prøvd de og kan dele sine erfaringer? Jeg er faktisk for ung til å huske fordums tider med treski (det er vel kanskje en god grunn til at det i dag er en kuriositet? :lol: ). Vedlikehold med tjære og linfrøolje syns jeg bare virker kos. Men hvordan funker skia under mildvær e.l.?

-Og er det bjørkesålen med hickorykant eller "bankiraywood"sålen som gjelder?

 

All info av interesse!Kjenner jeg Kammeret rett, sitter det noen reale treskifantaster der ute!

Link to comment
Share on other sites

Har selv brukt tægsnes-ski i ca 10 år . Bruker bjørksole med hicorykant. Den har jeg bare gode erfaringer med , hører at andre som bruker rødvedsole kan slite med ising under enkelte forhold samt dårligere glid. Det eneste minuset jeg har å bemerke er at spennet i den ene skia vil forsvinne , mener det har med lagringen hos forhandler/fabrikk. De har det med å tape skiene i sammen med underside mot overside slik at når skiene blir lagret over tid så draes spennet ut av den ene skia og den andre får mer spenn .Dette kan oppveies med bå kjøpe to ski som har vært pakket øverst . Og kjøp nå ikke for korte ski , når du blir vant til dem er 240 min.lengde . De kan føles litt lange i bratt terreng når du skal snu , men andre egenskaper veier opp for denne ulempen . De har meget bra bære-evne og gå veldig fint i ujevnt terreng .

Link to comment
Share on other sites

240cm?!? Jeg har 210cm på mine Åsnes Combat, og syns jeg tråkker meg selv på bakskia og kan være litt vanskelig i utforkjøring av og til.

 

Nicket ditt tilsier at kanskje du grynner mye i dypsnøen i skogen etter tjäderen? Jeg ønsker meg mer litt "allround". Mitt hovedbruksområde vil være rypejakt. Løsnø skal de selvsagt være gode på, men jeg ønsker jo også å kunne sette litt fart på skia de gangene det er "parkettføre" og jeg og bikkja skal komme oss fort tilbake til bilen.

 

Hvordan er disse treskiene når man har lyst til å "lange litt ut"?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Min erfaring, etter å ha flydd i fjellet med fuglehund i 20 år, er at du er best tjent med et par vanlige fjellski uten stålkant. Hvis snøen er så løs og dyp at du trenger ski som er 8-10 cm brede og 2,5 m lange for at de skal bære deg, så ser du knapt ørene på bikkja over snøen.

Jeg har aldri savnet "spesialski" til bruk på trening og jakt i fjellet vinterstid, og har klart meg veldig godt med ski som Splitkein Dovre (Lages dessverre ikke lenger. Beste skiene jeg har hatt!), Atomic Touring Cross ol. Alle med profil i området 58-51-55.

Hvis du ikke finner en egnet ski uten stålkanter, kan det være en løsning å slipe kantene runde. Jeg har gjort det på et par Åsnes Sondre. Da passer jeg på å sjekke at jeg ikke har gått på stein el. og laget hakk i stålkantene, siden slike hakk kan være knivskarpe.

Jeg har personlig opplevd å få en hund kuttet opp av stålkanter, og jeg har sett det skje med andres hunder flere ganger. Hund og stålkanter er NO-GO!

 

Når det er sagt, så kunne jeg godt tenke meg et par Tegsnäs-ski til bruk på toppjakta!

Link to comment
Share on other sites

De lengste Tegnes-skiene er nok myntet på skikkelig løs-snø, type "svenske skoger". Har prøvd 8-fots modellen litt, upraktisk lange i visst terreng, men du verden for en flyt. Kommer man etter med standard 205-fjellski bærer ikke sporet. (Det var med slike ski at man i gammel tid under de riktige føreforholdene kunne gå opp/trøtte ut "vargen")

Her jeg bor er det ikke så veldig ofte at snøen får ligge så lenge i fred, så jeg har ikke sett behovet for slike.

Så veldig mye mer vedlikehold blir det vel ikke med treski, men moderne fjellski er kanskje noe sterkere (spessiellt i tuppene),og tåler mer juling, (stein). Til plussgrader og vår-bruk ville jeg valgt "plast" og smørefritt mønster, f.eks Åsnes Sondre; (bye-bye klister!)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor og jakter i et område hvor snøforholdene kan være meget vanskelige tidlig på vinteren, når jakta foregår. Når det feks ligger 1,5 meter med løs snø og bekkene ikke er frosset til, er det ikke noe annet som duger enn store bæreflater. Vanlige ski har jeg selvsagt prøvd. Du ser dem når du tar dem på og starter ut og når du kommer hjem igjen. Ofte etter en svært kort tur. :x

 

Tegsnäs sine ski er riktig bra. Har flere venner som bruker slike. De kan imidlertid bli noe lengdestive og stige skikkelig løs snø litt dårlig. Selve tuppen er ikke nok til å stige slik snø, hele fremre del av skia må være så smidig at den danner en slak stigning opp mot toppen av snøen. Skal du ha treskienes Rolls Royce, kan du kontakte Bo Østergren i Jokkmokk. Han bygger ski til deg etter dine særlige forhold, din kroppsbygning og vekt. Nøyaktig med de mål og spesifikasjoner dere diskuterer dere frem til. Skiene bygger på gamle velprøvde prinsipper, samtidig som de er av splittcanekonstruksjon og holder formen. Materialet er i de fleste tilfeller bjerk mot snøen og gran i toppen for å spare vekt. Bo står i en gammel samisk tradisjon, men en smule innsikt i snøforhold. De reneste kunstverk, samtidig som prisene er humane.

 

Mine Østergrenski har i alle fall gitt meg mange gode jaktdager - oppe på snøen. De er 305 cm og samtidig gode å renne på. Levende og forbausende styrbare i vanskelig terreng. Men. alt til sin tid. Jeg bruker ikke disse skiene etter vinterrypa på isskare i høgfjellet.

Link to comment
Share on other sites

Så konklusjonen er kanskje at jeg ganske enkelt kjøper meg plastski (og sparer noen kroner). Så får jeg kjøpe et par slike raier når jeg trenger skikkelige skogsski. Som det ble påpekt; de dagene du trenger ski på 305cm, så er det vel ikke føre for bikkja uansett!

Link to comment
Share on other sites

Du er nok inne på noe der. I alle fall dersom du tenker på en stående fuglehund med den nokså energikrevende søksformen. Snakker du om en liten lett spets, derimot, så er det forbausende hvordan den klarer seg i vanskelige forhold. I de verste forholdene taper selvsagt den og.

 

Det er også litt surt å miste store deler av en kort nok sesong. Derfor er det faktisk absolutt verd å jakte, selv om du gjør det uten hund!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jeg kjöpte Norske Nato-planker for å jakte i Malung, Sverige. fikk så låne Tegsnäs av en lokal, og har etter dette kjpt selv. De er best. 240 lange, kan bruke alle slags stövler, raske av/på.

 

Du kan få mine Norske Nato-planker rimelig:) Aldri annet enn Tegsnäs

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...