Jump to content

Dreiebenk i Oslo området.


dumle

Recommended Posts

Er det noen i Oslo, Bærums området her med tilgang til en dreiebenk som kan / gidder å hjelpe meg?

 

Jeg har et 22mm diameter, 300mm langt, 2mm godstykkelse jern rør jeg skulle ha skjært 16mm langt

stykke med M22 x 1mm gjenger i ene enden på?

 

Jeg skal lage en "løpsforlenger" til Weihrauch'n. Jeg skal prøve å forlenge tyngdepunktet på den noe

 

Send meg en PM?

Link to comment
Share on other sites

har ikke sjekket hvor mye lokale våpensmeden skal ha for det, men sjekket først med Strømmen dreieverksted

og de skulle ha 800-1000kr for 1/2t arbeid med å skjære 16mm med gjenger.

 

Skulle ikke tro jobben var noe særlig problem nei, hadde gjort den selv på en 1/2 t med

en dreiebenk tilgjengelig...

 

Det er ikke særlig aktuelt å eksperimentere med ting til luffa når prisene blir der i gården.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke særlig aktuelt å eksperimentere med ting til luffa når prisene blir der i gården.

Du føler at de prøver å tjene mer penger enn å gå i null ?

Prisen på det du skal ha gjort er vel halvparten av det en kvisete 18 åring forlanger for å rydde opp i en ødelagt pc.

800-1000 spenn er vel ikke ille mtp kostaden å drive ett verksted med maskiner, strø, husleie og arbeiderne som skal lønnes! Og helst ett lite overskudd!

Link to comment
Share on other sites

boremaskin til M22 x1mm?

Jeg skal gjenge enden på et rør, ikke gjenge opp et hull.

Jeg har gjengebakk som passer.

 

Jeg har tenkt tanken på å lage en jigg hvor jeg "låser" røret i 90 grader og skrur det ned i bakken som er låst flatt.

Jeg er ikke sikker på hvor presist det blir, men jeg har noen forsøk på meg.

 

Det bør jo være sånn noenlunde presist med tanke på ar det skal være en løps forlenger.

 

Hele tanken min er den at:

Jeg har begynt å bruke Weirauch'n min på 50m løpende gris banen, men den er stutt og vanskelig å svinge jevnt.

den er også vanskelig å løfte presist pga det samme.

 

Det hele var bare for moro skyld, men jeg har etterhvert fått Weirauch'n til å skyte veldig fint og presist med Air arms

field target ligger jeg 20 av 20 skudd i tiern fra knestående snitt på 10.6 til 10.8

 

Men det er vanskelig å skyte bevegelig med den da den er veldig kort og derfor svinger og løfter den veldig rykkete.

Ettersom Weirauch'n er gjenget i fronten M22 x1mm hunn gjenger tenkte jeg kjapt å få skrudd inn ett rør der.

 

Jeg har kjøpt meg to 30cm rørstykker i sømløst mildt stål.

 

Et utvendig 22mm, invendig 18mm

Et utvendig 18mm, innvendig 12mm

 

Dette skulle gi meg mer enn nok ut av materiale og eksperimentere med

 

Jeg skal kappe noen biter av det minste røret 6x 5mm, 4x 1cm Disse skal jeg teste å montere dem rundt i det store røret

og bruke dem som baffles. og lodd.

 

Jeg begynner med en lengde på 30cm rør skrudd inn i løpet og tester og kapper det progressivt ned til ideell lengde

 

Det blir litt testing og eksperimentering for å se hvor mye jeg kan/ trenger å forlenge løpet på den

og hvordan dett påvirker skudd samlingene.

 

 

Jeg har tenkt tanken på å kjøpe en lyd demper til den det er også dyrt, unødvendig og gir ikke mye tyngde. Min måte gir meg

masse rom for eksperimentering og bedre mulighet for mer optimal vektbalanse.

 

Jeg skal nok alltids få til å få lagd gjengene med en gjengebakk, men det hadde sannsynligvis vært bedre å få dem skjært i en

dreiebenk. Jeg regner med at det hadde blitt endel mer presist enn jeg klarer med en gjengebakk. Men det blir litt dyrt å betale

bortimot 2000 pr. time for å få noen til og gjøre det for meg.

 

Sikkert greit at det koster så mye når en bruker et stort verksted da. Når jeg bodde i England hadde en slik liten jobb kostet en

hundrelapp eller to. Jeg syns en timesbetaling fra 1600-2000 blir litt stiv ja

Link to comment
Share on other sites

Hei

Går du direkte på emnet med et svingjern og bakke blir det skjevt - temmelig sikkert. Til og med om du slår gjengene i benk og finpusser med bakke skal du være forsiktig, helst ha styring på bakka. Det vanlige er jo å legge bakka inntil fronten av bakdokka - men vær forsiktig dersom det er våpendeler -. Til lyddempere bruker ikke undertegnede bakke som finpuss, jeg har sett noen dårlige resultater.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...