Jump to content

Rekyl 8x68s vs 9,3x62 i halvauto


old-gun

Recommended Posts

Hei

Sitter med en Heym Sr 20G lux i kal 8x68s. Smekker og pen børse i god kvalitet, men jeg blir ikke fortrolig med rekylen. Ender med å "nappe " noen skudd når jeg ligger på banen.

 

Har begynt å drømme om en Sauer 303 auto i kal 9,3x62 . Innbiller meg at rekylen ikke er så kvass i denne. Hva mener kammerfolket om dette? Noen med erfaringer rundt rekylen på begge disse, og da evt hvor mye en autolader tar av for rekylen.

 

Kunne seff ødelagt den lange smekre Heymen med en lyddemper, men føler at det blir å bryte estetikken på den børsa, samt at den patronen trenger ei lang pipe for å utnytte kal potensiale.

 

Skulle noen ønske å bytte en Sauer 303 mot en Strøken Heym m Swarovski 6x42 i graverte ringer, så er det bare å pipe!!!

Link to comment
Share on other sites

Her er det stor forskjell. Jeg hadde selv både 9.3 og 8x68S løp til min R93 og det var stor forskjell på rekyl. Om du går over til en halvauto i tillegg vil den være enda snillere. Vil også anbefale demper i tillegg, og rekylen blir omtrent borte. Jeg monterte demper på 8x68S løpet også- og da ble børsa meget behagelig å skyte med. Å ødelegge en SR20G med å gjenge den oppe er vel nærmest "helligbrøde"

Den originale rekylkappa på SR20G er hard, et tips er å bytte den med en Limbsaver. Jeg har gjort det på min SR20G og børsa ble meget behageligere å skyte med, samt at den sitter som "limt" til skuldra.

Link to comment
Share on other sites

Har en smekker og fin custombygget M98 "Husqarna" 8x68s med 65 cm løp og en rekylkappe som jeg antar er en slik Limbsaver (kompakt, ikke ventilert, men med myk gummi som sitter som støpt i skuldra). Jeg har aldri eid noe "sprekere" enn 30-06 før jeg kjøpte denne og var overrasket over at det ikke var noe større forskjell på rekylen på de to kalibrene. Så jeg anbefaler bare at du bytter den kolbekappa så er du i mål. Jeg angrer ennå dypt på at jeg ikke kjøpte en sånn Heym selv. Jeg stod med et nydelig eksemplar i handa for 10 år siden og skulle absolutt prutte den ned en eller to lapper. Selvfølgelig kom det en luring og kjøpte den for det den var verd, og der stod jeg i 9 år før jeg kom over den håndlaga mauseren i 8x68S. Også den et nydelig bygget våpen, og funksjonssikker og grei, men det er absolutt ikke HeymSr 20G lux nei.

 

Bytt kolbekappa og behold det nydelige våpenet er mitt råd. Se i bunnen på kista heller, om du ikke kan finne noe i et hjørne, for å kjøpe en sånn Sauer 303 i 9,3x62. Det er sikkert et fantastisk våpen og funksjonell som bare det, men noen direkte klassikker som Heym-rifla di er det ikke etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder rekylkappe, er også en toms Pachmayr Decellerator et like godt alternativ som Limbsaver.

Jeg har hatt Decellerator på 3 rifler (375 Ruger, og 2 stk 338 Winmag), og er svært godt fornøyd.

Ryktene sier at Limbsaver blir litt klebrig og ekkel med årene, mens Decellerator beholder form og funksjon mye lenger.

 

Har ikke skutt verken med 8x68 eller 9,3x62, så det skal jeg ikke uttale meg om.

Men til sammenligning er mine 338 Winmag og 35 Whelen kanskje ikke så langt unna i rekyl?

Ingen av disse er problematiske på noen som helst måte, men sikte med lang nok øyeavstand og en smule trening er nok en fordel.

 

For øvrig var jeg på leit etter et tilsvarende våpen som det du har, før jeg endte opp med 338 Winmag.

Hadde jeg vært deg ville jeg satset på å bli venn med rifla og beholdt den.

Dette er en europeisk klassiker!

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar!

Skal absolutt vurdere limbsaver. Er den grei å tilpasse på egen hånd?

Så du mener at rekylen er merkbart svakere på en 9,3x62 Astrix? ..

Ja det var godt merkbart- 8x68en sparker, mens 9,3en "skyver". Jeg har også en lett 9,3, børsa veier under 3kg + en lett leupold på toppen- også med limbsaver- en drøm å skyte med, selv uten demper.

Du får limbsavere i mange variasjoner. Du kan skrive ut størrelsene i 1-1 her:http://www.limbsaver.com/. (recoil pad template guide) Så tar du av kappa du har og ser om du finner en som passer. Finner du ingen kjøper du en universal som du tilpasser selv. Jeg bestillte mine hos Midway, mener det er "Brownells" nå.

Ryktene sier at Limbsaver blir litt klebrig og ekkel med årene, ..
Jeg har også hørt ryktene, men aldri opplevd dette selv. De eldste jeg har i skapet er vel 12-15 år, og like fine :wink: Men det er godt mulig de kan bli ødelagt om en bruker løsemidler og feil typer oljer- enkelte dynker jo stokk og våpen i solvent mm.. Jeg har vel hatt et tosifret antall limbsavere- og alltid like fornøyd :wink:
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...