Jump to content

rypejegere hjelp!


vikern

Recommended Posts

så... har bestemt meg for å bli jeger(tatt prøven, har våpen), rype først og resten deretter, hund har jeg ikke så her trenger jeg hjelp.

hva gjør dere som jakter rype uten hund på jakt? hvordan finner dere fugl?(kart i forveien?) hvordan få fuglen til å lette? hvordan bestemme rute? :?:

 

vet at dette er mye å svare på(for de som vet) men jeg trenger altså hjelp til det meste :oops:, det å finne en erfaren jeger som vil ta meg med på fjellet er nesten litt utelukket, de som jeg kjenner har sønner/døtre sjøl som trenger opplæring så det går ikke for min del, kanskje om et år eller to :(

 

uansett, alt av hjelp taes imot med største glede og takknemlighet, takk på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Tja, min erfaring er at rypene ofte sitter i sånn noenlunde samme høyde samme dag, mens det kan variere en del fra dag til dag, om du skjønner. Så når du går opp noen, prøv å holde høyden og se om det er flere.

 

Ellers sitter de jo gjerne der det er litt skjul, småbjørk, vierkjerr og sånt noe, men de trenger ikke stort for å gjemme seg.

 

I starten av jakta kan de trykke som f..., så da må du nesten tråkke på dem for å få dem opp, og det lønner seg å gå innom alle slags busker og kratt du tror de kan sitte i. Seinere kan de bli lettere og du må prøve å komme overraskende på dem, gjerne mot vinden, over en knaus eller sånt noe.

 

Prøv deg fram litt. Husk at det som funka igår kan være ubrukelig idag, så hvis noe ikke funker, prøv noe annet. :-)

Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig. En titt på kartet før du går på tur er jo lurt. Holde seg over skoggrensa, ihvertfall. :-P Så kan det jo være lurt å bevege seg litt jevnt oppover i høyden til du finner fugl, og så prøve å holde den høyden en stund. Hvis du går en stund uten å finne noe kan du prøve en ny høyde.

 

Ellers må du jo ha hagla klar, du får ikke så god tid, men om de går opp veldig tett kan det være lurt å ta det litt med ro og slippe dem litt på avstand før du skyter. Det blir ikke så bra om du treffer en rype på tre meters hold.

 

Ellers er jo fjellrypa et annet kapittel, selvsagt, og kan være veldig morsom.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Flott at du tar jegerprøven å vil prøve deg på støkkjakt, det er forøvrig verdens fineste form for jakt! Bedre trening å rekreasjon på en gang finnes ikke. Mitt tips vil være at du kommer deg opp i høyfjellet å forsøker deg på fjellrypa som førstegangsjeger, ser du bor i Alta, og da har du i alle fall mange flotte muligheter til å komme deg ut i riktig terreng. Ifjordfjellet, har ikke vært der å jaktet selv, men har hørt mye bra om områdene rundt der, og det er vel ikke så skrekkelig langt unna..? En av grunnene for at jeg anbefaler høyfjellet og fjellrypa i første omgang, er ganske enkelt fordi den er lettere å finne enn lirypa, særlig tidlig i jakta. Et par andre gode argumenter er at det er mye mere oversiktlig, lettere å gå, og utsikten fra Norges tak kan ikke sammenlignes med å stå nede i dalene å se opp på det..! :wink:

 

Er du interessert så kan du sende meg en pm, så kan du godt få flere gode råd om støkkjakt.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler ikke TS å begynne med fjellrypa i Finnmark og det også betydelig mer lirype, enn fjellrype der. Det er også to helt forskjellige jaktformer. Fjellrypejakt med hagle, kan være effektivt. Men da helst i små-kuppert landskap, så en kan komme overanskende på rypa. Bruk av kikkert, er også en fordel og så smyge innpå. Åpent kommer en sjelden mer enn 50 -60m fra rypene. Og da kan lette på 2-3 hundre meters hold. Mer åpent landskap, bør en satse på rifle.

 

erikraude kom med bra tips, for lirypejakt. Men det sitter ofte mye lirype i bjørkebeltet også, men er det for tett, kan det by på problemer å få skutt. I Finnmark kan de sitte nesten hvor som helst, til og med ned til "fjæresteiene". Rypene finner du nær, eller i vierkratt, blandt røsslyng, tyttebær ris, smågrupper med bjerketrær, bekkefar og er det tørt også i myrlendt landskap. Det er bare å gå, gå gjerne i zik - zak og rykkvis. Blir du sliten, ta heller en kort pause. Men støkker du fugl, har du ikke lange tiden på deg. Kan skrive avhandlinger om dette. Kjøp deg ei, eller noen bøker om rypejakt.

 

Eller det beste, heng dag på noen erfarene rypejegere de første gangene! :) Du har jo bekjente, så spør dem direkte om du kan få være med en tur, eller to. At de har egne unger som skal læres opp, burde da ikke være noe problem. Om en lærer opp 1 person, eller 2 -3, spiller da liten rolle. Da vil du lære mer, enn å diskutere her.

Link to comment
Share on other sites

takk for svar alle sammen.

det blir mange turer i sommer med liksom-jakt for å bli bedre kjent med det som i teorien ikke er for vanskelig.

det er en av kara som jeg kjenner som kanskje har plass til meg på laget, de andre får såpass lite turer at de som dem får tid til foretrekker de å tilbringe med ungene og ikke "andre", og det respekterer og forstår jeg.

Link to comment
Share on other sites

det er en av kara som jeg kjenner som kanskje har plass til meg på laget, de andre får såpass lite turer at de som dem får tid til foretrekker de å tilbringe med ungene og ikke "andre", og det respekterer og forstår jeg.

Tror det er andre "ting", som gjør at de ikke vil ha med deg, eller andre. Trolig er det bare en unnskyldning. :( Her betyr kjemi, kjennskap (personlig), væremåte, o.l., trolig mest, for at de ikke vil ha med deg/andre. Jeg tar aldri med meg ukjente nybegynnere. Jeg jakter heller ikke med helt ukjente rutinerte jegere, uten videre. Kanske hvis flere bekjente (som jeg stoler på) har jaktet med personen og kjemien er ok., så kan jeg gjøre det. Eller på tur der den ukjente er jaktkammerat, av mine jaktkammerater, så gjør jeg det. Ukjente "tomlekopper" med våpen, er noe dritt.

 

Men den du kjenner til i dag (som du kanskje kan bli med), forsøk å "henge deg på" til skytebanen. Tren lærdueskyting sammen med vedkommede, da blir dere bedre kjent. Og er kjemien ok, bedrer du dine sjanser. Ellers så bør du komme i kontakt med andre ukjente jegere og kanskje få en kontakt der. Oppsøk steder deg jegere samles og ferdes. Lærduebanen er kanskje det beste stedet, men også våpenforettninger, steder der de trener jakthunder, m.m. Prat, vær hyggelig, skap kontakt. Er nok også lettest å få bli med på dagsturer (dernest helgeturer).

 

Det viktigste for deg og andre nybegynnere, er egentlig ikke det å skyte fugl. (Det kan dere gjøre seinere også aleine). 90 prosen av det, lærer du på skytebanen. Men hvordan finne fuglen (type terreng en finner fugl, hva beiter fuglen på, m.m.), våpen behandling når en går sammen med andre, tenne kaffebål, kart kompass, o.l. I værste fall, fikser du dette selv. Skitt jakt! :)

Link to comment
Share on other sites

Nei, ikke send pm, ta det her. Det er sikkert flere som har godt av å lære noe, jeg, blant annet. :-)

Du ser allerede i denne foreløbige korte tråden, at man får forskjellige innspill på hva man bør satse på ifb jakt. Så får det bli opp til hver enkelt hvem sine tips man setter sin lit til... Jeg vil heller gi noen tips til de som finner mine innspill intressante på pm, fremfor å få en lang rekke av forskjellige meninger i fra alle bauger å kanter. Det tror jeg er mer forvirrende for en førstegangsjeger enn noe annet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bruk sommeren og høsten frem til jakta på å gå turer i områder som er aktuelle, gå innom alle kjerr, daler, urer og bekkefar som ligger i den retningen du føler du vil gå. (magefølelse er ikke tull) Da får du fort en følelse om hvor det er fugl, og samtidig noen lange turer i kroppen som kommer godt med når rypa flyr lenger og lenger inn i terrenget utpå dagen :D

 

Gå opp og ned i fjellet, plutselig er de der.

 

Bruk kikkerten mye, tror du det er stein du ser, er det rype, sånn er det bare.

 

Funker for meg i nye terreng og er et sted å begynne, men mest lærer du av å ut å gå i fjellet :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...