Jump to content

RCBS Kruttmål Hjelp


meda709

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har noen spørsmål til dere.

Jeg har et RCBS kruttmål, slik som dette: http://www.landro.no/Lading/Rcbs-ladeut ... al-Uniflow . Hva er erfaringen deres med dette målet? Jeg føler at alle ladningene blir ulike. Føler heller ikke at det er veldig effektivt, fordi den "lugger" veldig ofte i det man skal heve hendelen. Har denne "lugginga" noe å si for hvor mye krutt som kommer ut. Uansett hva som skjer er det vel bare kammeret nedi som fylles, og da har det kanskje ikke noe å si om det "lugger"? Hovedproblemet mitt er at ingen av ladningene er like på krutt vekta, og det skal det i teorien være?

 

Håper på noen gode svar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så i går en youtube snutt hvor RCBS kruttmålet ble innvendig rengjort med isopropanol på ei bomullsfille.

Karen vektla at du ikke skulle ha sprit på O-ringene for da ville de svelle.

RCBS kruttmålet kommer ferdig levert med en oljehinne som må fjernes før bruk.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

...og etter at du har fjerna fettet, kan du fjerne statisk elektrisitet ved hjelp av grafittpulver. Det kan du enten kjøpe dyrt i en eller annen butikk, eller du kan få det omtrent gratis ved å skave av litt av "blyet" i en vanlig blyant med en kniv. Det skal ikke så mye til.

Link to comment
Share on other sites

Har to stk av samme sorten sjølv. Vikti å demontere å reingjere, slik at alt fett er vaska vekk. Kan og "polere" slik at det ikkje er nokon grader eller skarpe kantar.

 

Er og vikti at kruttmålet er godt festa, eg har mitt i pressa når eg brukar det. Varierar rundt 0,3gr med N-150. Grovare krutt enn dette kan variere litt meir.

Link to comment
Share on other sites

Har to stk av samme sorten sjølv. Vikti å demontere å reingjere, slik at alt fett er vaska vekk. Kan og "polere" slik at det ikkje er nokon grader eller skarpe kantar.

 

Er og vikti at kruttmålet er godt festa, eg har mitt i pressa når eg brukar det. Varierar rundt 0,3gr med N-150. Grovare krutt enn dette kan variere litt meir.

 

Kruttmålet ble vasket med zalo og varmt vann. Dette hjalp noe. Jeg fikk ikke demontert stort. Får ikke "hjulet" ut av "huset" sitt om du forstår :winke1: Har du noen tips til dette?

Link to comment
Share on other sites

"Lugging" er et ikke ukjent fenomen ved bruk av grovt krutt ss N-160, MRP eller lignende.

Kunsten er å gjøre hånd-bevegelsen likartet hver gang.

 

Bruker Norma N-15 krutt. Vet ikke hvor mye som er akseptabelt at det skal skille mellom hver ladning uten at det går veldig utover presisjonen?

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg av den forsiktige typen og kontroll-veier og ev justerer hver ladning. :D (lader sjelden mer enn 30-40 skudd/økt)

Mer en +/- 0,2grs (0,4grs) avvik er nok ikke normalt (mye det og).

La kruttet stå med åpen kork en stund før du starter og fyll opp beholder ofte (samme nivå), for beste resultat mht likhet.

Link to comment
Share on other sites

Eller rett og slett klippe ut en sirkel av en isboks og stanse ut ett 12mm hull i midten. Da hindrer man at kruttet pakker seg under vibrasjonene som uansett vil komme og ladningene kommer ut jevnere i vekt. Jeg bruker også "Breakclean" til å rense kruttmålet mitt. Pshht pshht...vente bittelitt....rent og klart til bruk igjen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...