Jump to content

Bruke samme kikkertsikte til flere våpen


Stabbis

Recommended Posts

Jeg har en børse i 243 win, men skal kjøpe to nye rifler i kaliber 7mm rem mag og 9,3 x 62.

På 243 børsen har jeg en zeiss victory ht 3-12x56, men jeg ønsker kun å bruke zeissen på alle tre, så er det mulig å ettermonterte hurtigkobling på siktet og børsene slik at det bare er å bytte siktet over på en to tre?

Må kikkertsiktet skytes inn på nytt ved bytte?

 

Jeg er ganske grønn på dette så tips mottas med takk

Link to comment
Share on other sites

Picatinny-baser på riflene og en QRV-ringer på kikkerten gjør det enkelt å bytte kikkerten mellom riflene.

 

Du må regne med å justere siktet mellom hvert kaliber/ammotype, men har du skutt inn med en gitt ammotype i den ene rifla og gjort det samme i den andre rifla vil antall knepp fram/tilbake være ganske stabilt hver gang du bytter kikkerten.

Det er bare å notere ned hvor mye opp/ned/høyre/venstre du må skru mellom hvert våpen.

 

Testskudd på skive mellom hvert bytte før du skal på jakt for å verifisere treffpunkt er imidlertid sterkt å anbefale uansett, men du slipper helt ny innskyting i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

...er det mulig å ettermonterte hurtigkobling på siktet og børsene slik at det bare er å bytte siktet over på en to tre?
Det spørs hvilken rifle du har - hvis du kjøper samme type rifle med samme låskasselengde i de to andre kalibrene er dette mulig (regner med aqt det ikke dreier seg om systemrifle her). Så f. eks. hvis alle riflene er Tikka T3 kan du sette på svingmontasje eller en hurtigkoblet montasje med like baser på alle tre og flytte kikkerten mellom dem.
Må kikkertsiktet skytes inn på nytt ved bytte?
Ja.
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde satset på å ha en kikkert til hver av riflene. Du kommer helt sikkert til å få en favoritt blant de tre og da ha Zeissen på denne.

 

Det dukker stadig opp billige kikkerter av kjente merker på finn, og hvis du får tak i to med samme diameter på mellomrøret kan du, om behovet melder seg, likevel bytte mellom riflene forutsatt at montasjen er høy nok. Dette er naturligvis heller ikke optimalt, men baser og QRW-montasjer blir fort tusenlapper som du heller kan kjøpe brukbare kikkerter for.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde latt være å kjøpe ei av riflene, og heller kjøpt ett ordentlig kikkertsikte til. Du får ett bra kikkertsikte for prisen av en Sauer 101. Hadde også tilpassa kikkertsiktet litt til hva som er planlagt bruk av rifla.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...