Jump to content

22lr eller 22magnum


rstava

Recommended Posts

Har lest litt forskjellig meninger om disse 2 kalibrene, men det er ikke til og bli klok på :)

Og har enda ikke lest noen som er i min situasjon. så lurer på om noen har tips til meg.

 

Da jeg allerede har en 6,5x55 til storvilt, vil jeg også ha en rifle til småvilt. hovedsaklig kråke, due, and.

Det jeg ser på som "kjekt" er og ha med seg en rifle på harejakt i sammen med hagla.

Og da må det jo være en magnum for og ha låv til og felle en hare, eller rev om den skule dukke opp.

En ander fordel er jo at det er låv og skyte gås og større fugl med magnum, men vist jeg skal på rein gåsejakt så blir det nok og ta med 6,5 uansett.

 

fordel med 22lr er jo på kråkejakt å due jakt med subsonic.

hvor lange hold kan en skyte på med subsonic? på kråke\due\and?

 

Det beste hadde kansje vært og gått for et systemvåpen?

men det er jo igjen litt kostbart, blir fort 10 000 for en salong rifle.

Og hvordan er det med søknad på et system våpen? må du skrive en søknad for vært kaliber?

 

eller en annen twist, kombi hagle\magnum og en salong rifle? blir jo kostbart det også.

 

Kan jo også meddele at jeg er en helt fersk jeger.

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med 22lr er at du kan skyte 1000skudd for prisen av 2-300 22win mag skudd.

Systemvåpen er ikke så fryktelig mye dyrere enn "ettløpsvåpen"

Mener jeg ga 1300'for løp i 17 til cz'n.

Og man må jo ikke kjøpe begge løp samtidig.

 

Etter å ha testet 22lr og 17hmr på frukt og vannflasker er 22lr for min del parkert som jaktkaliber, og brukes kun til trening/morroskyting.

 

Sist jeg sjekket kostet det 2,90 for smellen på 22wmr,

Og jeg gå 45øre pr smell på 22lr, så det er ikke mange skudda du skal skyte før et løpsbyttevåpen med 2 løp lønner seg....

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv 22lr på kråke osv.

Fins vel ikke nå kaliber med mer Ammo enn 22lr.

Får alt fra sub til rimelig heit ammo.

Pluss utvalget er mildt sakt enormt.

Winchester sub er min favoritt.

Stille å meget giftig patron.

Pluss jeg mener 22lr er verdens mest undervurdert patron.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har selv rifle i 6,5x55. Bare man velger riktig ammunisjon, er den kapabel til det meste. Med lyddemper, er dette et våpen som også er snill med skytteren. Rimelig ammunisjon til den også.

 

Hva jeg vil anbefale deg av 22. avhenger av hvilke egenskaper du vil ha. Subsonic kan du glemme på 22wmr. da denne har sin anslagskraft og fordel fra hastigheten sin. Kulesmellen her lar seg ikkje dempe med lyddemper. 22.lr har ikkje denne hastigheten eller kraften og er et "underlydsvåpen" som du med demper kan skyte ganske så stille med.

 

Men 22.lr har sine begrensninger og er 22wmr underlegen på alt annet enn lyd og ammunisjonspris. Har ikkje erfaring fra disse løpsbyttevåpenene, men hvis de fungerer ville jeg kanskje gått for et slikt. Du får ammo til 22wmr ned i kr 2,50 mens 22.lr koster ca. kr 0,50, så hvis du tenker å øvelseskyte mye så er billigst best for en med normal lommebok. Men en annen ting, om du er en elendig skytter og ikkje får hjelp til å bedre så er du en elendig skytter etter 1000 skudd også...

 

Min erfaring med 22wmr:

 

Har en Zastava med lyddemper og kikkertsikte. Et lett (3,4 kg totalt) og presist jaktvåpen med ganske flat kulebane på 0-100m. Skyter ca. 100 øvelsesskudd i året med 22.wmr og det holder mer enn nok for min del. Samler skuddene innenfor en femmer på 100m-bana. Har skutt rype og due ut til 150m uten problem og du får et minimum med kjøttødeleggelse, gås ut mot 100m. Et tynt fint gjennomtrengende hull bare med helmantel. Et fint våpen å ha på sekken ved rypejakt. Går med hagla klar og plukker de som flykter og lander ikkje så langt unna med 22wmr. Glem 6,5'en din til gåsejakta, 22wmr gjør jobben mer enn bra nok, samtidig som du slipper engste deg for hvor kula flyger videre. (6,5 går langt etter gjennomtrengning av gås/hare osv.).

Bruker for det meste RWS sin ammunisjon til jakt. FMJ på smått vilt og gås, SP (blyspiss) på rev og vilt jeg ikkje spiser. Med RWS-SP skyter du rev uten problemer inntil 100m. (Div. leverandører av 22wmr-ammo sier gjerne 150m, men det fraråder jeg) Etter min erfaring den ammoen i 22wmr som har høyest anslagskraft og best teknisk kvalitet på kulene. CCI har en V-max de anbefaler til rev, men jeg måtte avslutte en rev med RWS-SP etter å ha prøvd V-max først. Det var på 100m, et hold RWS-SP alltid gjør jobben på. Men V-max er ypperlig til kråker. "Eksploderer" i kroppen, slik at man ikkje trenger være redd for gjennomskyting. Men CCI-ammoene etterlater mye gult "støv" etter avfyring og opplever at patronene kiler seg fast i kammeret pga. dette.

 

Men hvis du vil være snill med reven, anbefaler jeg at du tar den med 6,5'en. Den gir alltid knall&fall på stedet. Da "går sikringa" øyeblikkelig. Forutsatt riktig treff.

 

Anbefaler 22wmr på det varmeste. Forsvinner garantert ikkje ut av min våpengarderobe.

Link to comment
Share on other sites

Er enig med forrige innlegg. Er en god patron til jakt på matvillt. Problemet med min cz 455 .22 WMR er persisjonen. Får ikke til stabil presisjon, uansett hva jeg prøver, eneste den vil ha er CCI 30 gr v-max, men det er ikke noen mataukpatron. En patron jeg ikke har testet ut er RWS, men det henger sammen med pris. Her omkring må du nesten ut med 400 kr pr eske..

Link to comment
Share on other sites

Angående treffpunkt så har V-Max noe høyere utgangshastighet enn andre og det kan bidra til at treffpunktet løfter seg noen centimeter på 100m. Men uansett ammo, så skal du få samling. Har du ikkje samling, kan det være noe galt med lyddemper (evt. monteringsfeil), løpet kan være i kontakt med skjeftet (sjekk med å dra et papirmellom pipa og skjeftet), kikkerten kan være løs, evt så kan det være den som skyter som har en dårlig dag... Test gjerne med fastmontert i våpenstativ og se om du får samling på 3 til 5-skuddsserier med de forskjellige typer ammo.

 

G-max selger RWS for ca. 300,-kr (vært nede i 250,-kr). Bruk CCI til trening og øvelseskyting og jakt med RWS. Ca. 6,-kr er ikkje mye penge for ei god jaktpatron. Men allikevel er det litt rart at den er snart dobbel så dyr som andre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

kotelett, jeg ville levert børsa inn hvis jeg var deg. Tilogmed cz kan ha levert et produkt med feil i.... 22wmr skal ha god og jevn presisjon til jaktbruk. Håper du finner ut av problemet slik at du får brukt 455 pipa di. :?

Link to comment
Share on other sites

Ingen fasit på hvor langt hold du kan skyte kråke med 22 LR. For min egen del holder jeg meg under 75 meter på jakt (men den er dødelig på mye lenger hold enn dette, hvis det var det du lurte på), etter noen 1000 skudd på ulike avstander finner du fort ut din og våpenets begrensning for human jakt :) 22LR er forøvrig perfekt til fulger som due og kråke, og kan ikke sammenlignes kalibere som har dobbelt hastighet.

 

Bra du valgte 22 LR, alle i startgropa trenger en salong til billig mengdetrening.

Link to comment
Share on other sites

Tar det ikke så tungt. Selv om jeg selvølgelig burde reklamert for CZ sin del, så de får sjangsen til å retta opp.. Men kjøpte børsa opprinnelig med .17 HMR løp til fjellrypejakt, så setter på .17 løpet å koser meg. Har 6,5 å .44 mag til andre ting.

Link to comment
Share on other sites

Det spiller ingen rolle om du har ett 17hmr løp som går som en stråle og 6.5 og 44 til andre ting.

22mag løpet skal levere så mye bedre en det du beskriver. Hvis du har kjøpt på butikk så ta kontakt å spør hva de har tengt å gjøre for å forbedre saken din, bare peis på å ta det helt opp til importør om du må.

Hvis du har kjøpt privat så hør ydmykt med en våpensmed hva det vil koste deg å få hjelp til ett tilfredstillende resultat oppnås. Kan være nok med ny kroning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...