Jump to content

Lading av blykuler for revolver


villmannen

Recommended Posts

Hei. Har nett begynna og lada blykuler som eg har støypt sjøl til revolveren. Har noken spørsmål i den forbindelse. Viss noken har noken tips utenom detta er det berre og komma med dei.

 

Revolveren er ein 629 44 mag. Eg bar lada 208gr wad cutarar støypt i lee tang, og seiza til 430".

 

1. Det er kommen bly inni tønna. Heilt ytters gladde det likosm i sylinderen. Ka er årsaken til det?

 

2. Ser ut som da er ein god del bly i løpet og. Er kulene for store eller for små?

 

3. Ka er den beste måten og fjærne bly på?

Link to comment
Share on other sites

Det er helt umulig å svare på de spørsmålene uten å vite noe om hardhet på kulene du støper, om det er rent bly eller en legering, og om ladningen som brukes.

 

Ofte er blying resultat av for harde ladninger og for myke, og/eller feildimensjonerte kuler.

 

 

Til å fjerne bly er det en sak som heter "Lewis Lead Remover" , Midway har den muligens

 

Du spør etter tips, og det beste jeg kan komme på ,er å prøve å lære noe om emnet før du begynner å lade.

Det fins jo tonnevis av informasjon om dette både på nett og i ladebøker.

Dersom du ikke har lest "Ladeboka", den Norske altså, så synes jeg du skulle få tak i en slik og lese om

støping og lading av bly (legerte) kuler.

Mvh. Bark

Link to comment
Share on other sites

Hvis du lader svake ladninger... la være å slippe dem i vann, tillsett heller litt tinn i smeltegryta de :D

 

Trudde ikkje tinn hadde noko å seie på hardheita på legeringa? Må vel i så fall tilsette antimon eller ei anna legering med høgare innhald av antimon enn den ein allerede brukar.

Link to comment
Share on other sites

Ser du lader relativt lette kuler for 44 mag.Selv bruker jeg 300gr kuler fra Mimek i min S&W 629 .Disse er har base for gaschek,men skyter dem i full rulle med N110krutt uten gaschek, med minimal blying både i tønne og løp.Prøv å gå opp i kulevekt med støpte kuler for å få ned hastigheta ,og gjerne med gaschek da disse fjerner blying totalt selv med lette kuler.Har en to hulls 215gr swc fra lyman som har gaschek .Med denne lader jeg med 23 grain N110. Dette gir en utgang på over 500m/sek uten blying.Denne ladningen er også relativt presis.

Bruker Mimek kula mest fordi det er en 5hulls støypeblokk.Den er mye raskere å produsere kuler med .

Nå har jo prisene på gaschek gått kraftig opp i den senere tid ,så en tung kule i 300-350 gr klassen uten gaschek kan jo være noe å tenke på.Jeg har også en 350 gr NEI kuletang i 44, men synes rekylen blir noe heftigere med denne,og 44mag skal jo lades til full guffe ,ikke sant :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...