Jump to content

Settedybdens betydning for presisjon


Tavi

Recommended Posts

satt og tenkte over et problem etter lading av skudd idag 223rem med 69grs nosler

problemstilling:Hylsa er 44,61 mm kula er 22,75mm

lengde på hylsehalsen er 5,7mm

oppgitt col på ladedata er 56,91mm

dvs at 10.45mm av kula forvinner inn i halsen som er 5,7 mm,4.75mm blir liggende innenfor hylsehalsen,

i ladeboka anbefaler de at kula settes i hylsehalsen (for bedre presisjon)

hva mener almuen?

har skutt en del med denne patronen,og er ikke helt fornøyde,samler brukbart men ønsker bedre resultat.

kammer lengden på børsa er 61.20 mm blir jo da 4.29mm friflukt som kansje er formye?

Link to comment
Share on other sites

For jaktpresisjon er dette en grei regel. Skal du tyne maximalt ut av rifle og kaliber, er det pussig nok helt andre regler som gjelder. Dette kan du lett finne ute på "verdensveven" Start gjerne med accurateshooter.com og infoen om 223. Der kan du lese om emnet til øyet er både rødt og tørt :)

Link to comment
Share on other sites

har skutt en del med denne patronen,og er ikke helt fornøyde,samler brukbart men ønsker bedre resultat.

Hvor er du, og hvor vil du? Framgangsmåter for å bedre presisjon kan være nokså forskjellig etter hva slags presisjon man oppnår, og vil oppnå.

 

K

Link to comment
Share on other sites

twist er 1:9,skulle være bra nok ,presisjon med lettere kule lapua 55grs fmj er jeg veldig fornøyd med,ligger på 15-20mm.

prøver meg frem til å oppnå samme med tyngere kuler.

Var inne å sjekket accuratshooter,der var det mye bra,nå har jeg lesestoff hele påsken,her var det svar å finne.

Link to comment
Share on other sites

har både 222 og 223. 223 er et litt sært kaliber. idealvet er 55 grs, uten tvil. jeg har bare hatt klabb og babb med tunge kuler, også Sierra 62 grs. rifla er weatherby vanguard, topp presisjon med billige 55 grs Remington blyspiss. barnes er tvilsomme greier i begge disse kalibrene. den som gir best presisjon(innenfor et kronestykke på 100m ) er nosler ballistic tip, 55 grs i 223 og 50 grs i 222.

 

lykke til

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på banen i dag og skjøt 3 serier av 3 skudd med 69,grs Nosler comp foran 24.8grs hogdon cfe 223 ,col 2.245

det ble samlinger på 22mm, 17mm ,18mm liggende med støtte

maxladedata 25,8grs men regner med at med mye av kula i hylsa blir det om ikke komprimert ladning ,så iallefall rimelig fullt i hylsa.

svake overtrykks tegn, tennhettene ble litt flatere en med mindre kuler (52grs)

 

Med de samlingene er jeg fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...