Jump to content

valg av rifle


omegapower

Recommended Posts

Hei, vurderer å kjøpe Jaktrifle. Kommer nok bare til å bli brukt til hjortejakt.

Har skutt med cal 3006 og 6.5x55 en del, og føretrekker Cal 6.5.

Mn er usikker på valg av rifle og kikkersikte?

Rustfritt?

Lyddemper skal eg Hausken standard.

Har budsjett på ca 15000kr til sammen.

Kva vil dere anbefale?

 

Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

Er nok nevnt en god del ganger før på forumet. De to kaliberne du har nevnt, samt .308. Optikken bør kunne brukes i skumring. Går du på bruktmarkedet (privat/butikk) så kan du nok få mer igjen for pengene dine enn ved å kjøpe nytt, alternativt om der finnes riflepakke å oppdrive hos forhandler.

 

Demperen du har nevnt, børsemakerarbeid og f.eks Meopta Meopro 3-9x50 (demper/optikk nytt) ligger vel på 7-9000 alt etter hvor/hvem, så da sitter du igjen med 6-8000 til selve våpenet. Skal du ha nytt våpen så finnes der f.eks Ruger American, Weatherby Vanguard og Ruger Hawkeye.

Link to comment
Share on other sites

Dersom totalbudsjettet ditt er 15000 kr for alt innkludert lyddemper, så hadde jeg helt klart kjøpt brukt rifle.

Byttet til en billigere demper fra Schultz & Larsen istedenfor den fra Hausken, og brukt mest mulig av pengene på god optikk.

 

Du kan også spytte i 3000 kr til og kjøpe denne brukte pakka på Finn.no som gir deg alt du trenger :)

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... uery=zeiss

Link to comment
Share on other sites

Såg bra ut den til 18000kr ja.

Ser at 15000kr blir litt lite, så kan gå opp til 20000kr.

Er enig med at kikkert er ingenting å spare på!

Har lyst på Steyr pro hunter, ser de ligger på 12000kr, mn er kansje for mykje bare for rifla.

Hausken er ingenting eg treng, har berre høyrt at det er bra dempere.

Link to comment
Share on other sites

Browning har eg skutt endel med i 3006, og virker nok som et bra våpen. Rustfritt er kjekt!

Ruger er sikkert bra det!.

Mn har sett på ferdig pakke fra Jaktdepotet. Ein Howa Hogue (japansk trur eg), med subsonic demper og Niko Diamond kikkert, til 12000kr. Er dette eit godt kjøp?

Har ingen erfaring med Howa før.

 

Mn ka med Steyr Prohunter og zeiss terra og Hausken Standard???

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...