Jump to content

Skru av løpet på en BRNO 600 i 3006 sprg


cvatican

Recommended Posts

Skal skru av løpet på en BRNO 600 i 3006 sprg, Har spesialskrustikke for løp og en spesial wrench for brno låskasse. Løpet sitter som om det er sveiset. Dvs jeg tør ikke belaste låskassen mere.

Hva er medisinen her.

Varme opp låskassen litt?

Armen på wrenchen er ca 40cm i 30mm stål, og selv med slag på arm rikker ikke låskassen seg.

 

Vil sette stor pris på tips.

Riflen er 10 år gammel og løpet har aldri vært skrudd av .

Link to comment
Share on other sites

Takk skal dere ha. Da rimer det for løpet sitter nesten som sveiset, Jeg har skiftet løp på flere rifler og de sitter hardt ,selvsagt) men løsner greit i sskrustikken for løpsskift, på'n igjen.

Dette med limet, er det pga store gjengetoleranser tro?

Link to comment
Share on other sites

Dette med limet, er det pga store gjengetoleranser tro?
Nei, tror ikke det. Det er brysting som "posisjonerer" løp, ikke selve gjeng.

De bruker liming mot vibrasjoner. Epoxy er rimeligere enn LocTite.

 

Hvis du varmer låskasse/løp så er det mulig å skru av.

Spørs bare om det ikke blir nødvendig å brunere løp på nytt etter forsøket.

Ut fra det jeg vet koster det å brunere på nytt sirka 800NOK.

Link to comment
Share on other sites

Takk igjen. Jo det er brystingensom er det viktige her ,men jeg tenkte at store gjengetoleranser ville skape ukontrollerbare løpsvibrasjoner som du sier. Jo løpet skal blåneres for jeg skal dreie vekk skurfundamentet på løpet og gjenge for lyddemper slipe og polere før blånering.

Link to comment
Share on other sites

Har spesialskrustikke for løp og en spesial wrench for brno låskasse.

"Wrench" heter, rett og slett, nøkkel på norsk. Men vanligvis setter vi sammen ord, for å være mer presis, som skiftenøkkel og fastnøkkel, eller i ditt tilfelle, låskassenøkkel.

 

Jeg skriver ikke dette for å fornærme noen, men jeg ser på norske forum som ett sted hvor vi har mulighet til å ta vare på norske uttrykk, siden mesteparten av tilgjengelig informasjon på nettet er på engelsk.

 

Og siden jag var i gang med å pirke. Den delen du skrur ut fra låskassa heter pipe. Løpet er hullet i pipa. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Løpet er av uten store vansker da kassen ble varmet opp til 200 grader C. Det er jo det lille man skal vite. Takk igjen for tipset. Det var uventet at det var lim på gjengene. Det burde ikke være nødvendig for torque pulsen når skuddet går virker mot gjengeretningen og skrur bare løpet fastere

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Noen løp har kammerdiameter som er lik gjengediameter. I slike tilfeller klarer man ikke å tette gjengepartiet mot fronten av låskassen. Da kan det være greit å tette med lim av noe slag. Ser på dette som en plausibel forklaring på limte gjenger, men det er egentlig bare en teori.

Har hatt flere lp til M98 og et til ZG47 som har samme dia over kammer som stordiameter på gjengepartiet.

Link to comment
Share on other sites

Takk ATK Det er herlig å lære noe nytt Har vært på banen og riflen er helt topp mhp presisjon.Løp er rettet opp mot låskassen da det var litt skjeivt .Låskassen var ok. Dreiet av skursadelen gjenget for lyddemper og laget gjengebeskytter og høyglanspolerte løp og underbeslag.Valgte å ha matt låskasse.Det ga et morsomt inntrykk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...