Jump to content

Nikon Monarch Gold - god nok?


Tikka-Sporter

Recommended Posts

Sitter og funderer på nytt kikkertsikte som skal dekke skumringsjakta etter rådyr og gås.

 

Har en Nikon tactical X 2.5-10x44 fra før og er strålende fornøyd, men denne er ikke den aller beste i skurmingen. Ser merkbar forskjell mellom denne og f.eks Meopta meostar 3-12x56.

 

MEN, hva med Monarch Gold 2.5-10x56?? Holder denne mål? Kommer på litt over 6000,- levert fra USA, ikke opplyst retikkel.

Vet at man kan finne meopta rundt samme pris også, men har hatt Meostar med lys og solgte den grunnet fravær av targetknobs. Nikon Monarch serien får man kjøpt Target knobs til, ca 90$ settet. Jeg er desverre av typen som er avhengig av knobs, hatt det i alle år og klarer meg ikke uten...........

 

Noen som har testa monarch gold x56mm i skumring? Tenker da spesielt på lysgjennomgang og kontraster, skjønner at den ikke slår Svaro, S&B, Zeiss og de store gutta, men er det ett fullgodt alternativ blant de rimeligere merkene (meopta mm)??

Link to comment
Share on other sites

Har et Nikon Monarch gold 2,5-10x50 med German #4 ,side parallaksejustering.

Ikke verdens beste skumringssikte men samenlignet med andre "billigsikter" klarer siktet seg bra.

Solid sikte som ar vært med på mange tøffe fuktige turer i hjorteliene uten å tatt skade.Har vel hatt siktet i 3-4 år nå.Brukt på det meste fra Gås til Hjort.

 

Noen som vet forskjellen mellom Nikon Monarch UCC og MCE?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en sånn til skumringsjakt etter hjort. Etter min mening får du mye kikkert for pengene. Før jeg kjøpte kikket jeg i mange kikkerter før jeg valgte denne. Jeg mente denne passet bra til meg, bedre enn en del som kostet mye mer. Nikon er vel heller ikke kjent for dårlig optikk i sine andre produkter, så jeg stoler på kvaliteten på optikken.

 

Har selv importert en del forskjellig fra USA, men denne hadde jeg nok handlet hos XXL, lite å spare på å handle denne andre steder som Garret nevner.

 

Denne er ikke det eneste Nikonproduktet jeg har. Har også en 1,5-6X42 og håndkikkert i 8X42.

 

Har senere også handlet en 8,5x56 håndkikkert, super til skumringsjakt. men for tung å bære med langt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nikon Monarch står ikke noe tilbake for Meopta. Jaktkompis har Meopta (husker ikke modell), men jeg tør våge den påstand at min Nikon er bedre, på endel felter, bl.a på motlys.

Har brukt 2,5-10x50 m/lys, noen år, og brukt den som en allroundkikkert, inkludert skumring.

Link to comment
Share on other sites

hmmmm, dette høres jo jevnt over bra ut da.......

 

MEN, er den monarchen XXL selger samme som Monarch gold serien i USA??

 

Ser XXL kaller den MCE, i sverige kalles den Monarch E????? Er det den samme som gold i USA? Ser heller ikke at Gold kommer belyst i USA, men her på berget finnes den......

 

Er ikke helt med her jeg (ikke noe nytt :lol::lol: )......................

Link to comment
Share on other sites

hmmmm, dette høres jo jevnt over bra ut da.......

 

MEN, er den monarchen XXL selger samme som Monarch gold serien i USA??

 

Ser XXL kaller den MCE, i sverige kalles den Monarch E????? Er det den samme som gold i USA? Ser heller ikke at Gold kommer belyst i USA, men her på berget finnes den......

 

Er ikke helt med her jeg (ikke noe nytt :lol::lol: )......................

 

MC

multicoated

Om det er samme type kan du sjekke med Nikon sine varenummer

# 6618 #6620 osv.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har testa monarch gold x56mm i skumring? Tenker da spesielt på lysgjennomgang og kontraster, skjønner at den ikke slår Svaro, S&B, Zeiss og de store gutta, men er det ett fullgodt alternativ blant de rimeligere merkene (meopta mm)??

 

Ja, jeg har en x56 Nikon og den fungerer fint i skumring og den slipper ind mere lys end min x50 Nikon.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Har en Nikon monarch gold 2,5-10 x 50.

Det er en trofast sliter som har vært med på jakt i mange år. Det har ennå ikke skjedd noe med kikert til tross av at den har fått utrulig mye juling i reinsfjellet. Den er bra optisk og langt over snittet i dårlig lys. Du slipper også å skyte inn igjen midt i jakta pga røff behandling. Mye kvalitet for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...