Jump to content

Trenger råd, skyting over kronograf!


LeivVidar

Recommended Posts

Har vært å kjøpt meg kronograf idag, en Chrony Alfa Master, som måler både f/s og m/s, med minne osv.. Det jeg lurer på er:

-Hvor langt unna bør den stå? 3-5 meter?

-Hvor må man skyte/sikte for å få avlesning?

-Må man skyte rett over fotocellene, eller holder det å skyte "innenfor skjermene"?

 

Har prøvd luftgeværet mitt som jeg har hatt i mange år, meget skuffende 164 m/s å der måtte jeg skyte rett over fotocellene for å få avlesning, men det kan jo komme av at kulene er bittesmå og at det var ganske dårlige lysforhold..

Link to comment
Share on other sites

Lysforholdene har mye å si på om du får avlesning eller ikke. Jeg bruker så å si aldri skjermer, kun når himmelen og lyset gjør at det ikke blir avlesning. Jeg skyter på 2-3 meters avstand, og med god klarering over kronografen. Nå har jeg ikke samme merke og modell som deg, så vet ikke åssen dine fotoceller er, men de har vanligvis et relativt stort område de dekker, så er ikke noen presisjonsskyting som skal til for å få avlesning.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

jeg har en akkurat slik fartsmåler. min er faring er at det er best å skyte rett over skjermene. på min er det sånn at om du feks skyter skjevt over den første og rett over den andre(eler motsatt), måler den ikke. så min erfaring er at for å få måling hver gang, skyter jjeg alltid rett over fartsmåleren. dvs at den må stå på rett linje i forhold til skyteretninga. var dette forståelig?

jeg pleier skyte ca midt mellom fartsmålern og solskjermene. å jeg bruker solskjermene, alltid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...