Jump to content

Noen spørsmål fra en nybegynner


drSmart

Recommended Posts

Jeg holder på med jegerprøven nå. Er 34 år og en "loner" på dette feltet (har ingen venner som jakter, bortsett fra en svoger med jegerprøve og hagle som eventuelt kan bli med meg). Jeg har derfor noen spørsmål som jeg lurer på vedrørende å ha med seg en kompis/far på jakt og noen regelverk/kotymer som jeg er usikker på. Jeg blir takknemlig for greie svar. OK:

 

1. Jeg har lyst til å jakte ved en vann som heter Oggevatn i Aust-Agder. Tenkte primært sett å padle kano og skyte ender med hagle fra kanoen. Dette er et område med hytter. Gjelder samme regler som ved sjøen ved et innlandsvann, eller må jeg ha tillatelse fra grunneier? Må jeg isåfall holde meg så og så mye borte fra land/beboelse etc når jeg befinner meg i båt/kano?

 

2. Min far har en jakthytte i Namdalen i Trøndelag. Han jakter ikke selv, men der er det fine jaktmuligheter. Kan min far, som er født i 1954, låne en hagle av meg hvis jeg kjøper to stk, og bli med på jakt der, eller blir han nødt til å anskaffe tillatelse fra politiet? Hva vil være vanlig å gjøre i en slik situasjon? (Han er ikke glad i å ta liv, så muligens han kun kunne lånt haglen jeg brukte på noen skudd for gøy, eller er det fysj fysj?)

 

3. Når man får jaktrett til småvilt generelt i Statskog sine skoger, må man da betale for hver fugl etc man skyter?

 

4. Kan man skyte grevling, rev etc når kvoten er for rådyr i det terrenget man jakter (i jaktperioden for grevling, rev) i Statskog sine terreng?

 

5. Er det vanlig å måtte betale for dyr/fugler man skyter bortsett fra hjortedyr til grunneier, eller pleier man ofte da å kun betale en engangsavgift/sum for perioden? Er det vanlig å spesifisere hva man kan jakte hvis man vil jakte diverse fugl, hare etc?

 

OK. Jeg blir veldig glad hvis noen tar seg tid til å svare meg. Jeg må prøve å være litt på hugget, slik at jeg kommer meg på jakt til høsten. jeg har nemlig ingen som "drar meg med", for å si det sånn..:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan legge til noe informasjon og et spørsmål:

 

Mine forelder hadde hytte på Oggevatn før. Det har de ikke lenger. Men vi har et godt vennskap med nabohyttefolkene der, og jeg er overbevist om at jeg får lov til å stå på dere eiendom på høsten og jakte, så fremt jeg får tillatelse av grunneier (hvis man da må ha det ved et vann?). Vil det da kunne funke greit med lokkeender? Er det en lettere type jakt på ender enn støkkjakt med kano? Jeg vil selv tro det men..

 

Det må være enkelt og greit. Jeg har ikke hund, så jeg må padle ut med kano for hver and jeg eventuelt skyter..

Link to comment
Share on other sites

Alt dette lærer du på jegerprøven. Synes du skal spørre instruktøren din disse spm så resten av klassen blir informert også.

 

Men kort:

1. Må ha tillatelse. Husk sikker bakgrunn.

2. Nei, han er for gammel. Han må ha egen jegerprøve.

3. Nei, men kan hende du får bare skyte x antall hver dag.

4. Ikke alltid. Men som regel får man lov til dette uten problem.

5. Jaktkort koster penger og kan variere fra 1 dag til sesong kort. Betaler ikke pr fugl.

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg mente om han kunne traske med meg i heia der i Namdalen og avfyre noen skudd mot rype selv. Visste ikke at det gikk an å bli for gammel. Må han ha jegerprøve nå for å få våpentillatelse etter en viss regel? Han var 32 år da denne regelen om jegerprøve ble innført i mars 1986..

 

Vi dere anbefale meg havjakt etter ender med lokkender? Er det enkelt og greit for en nybegynner? Har altså ikke hund, men kan vel padle ut med en sit-on-top kajakk som jeg har?

Link to comment
Share on other sites

OK. Det høres logisk ut. Nei, han har aldri betalt jegeravgift. Men greit nok.

 

For min del er det nok andejakt i nærområdet som frister mest. Er det noen tips å komme med der? Sjøen er nærmest (bor sentralt i Kr.sand). Jeg klarer ikke å finne noe info på nettet om offentlige strandsoner hvor jeg kan legge meg til. ER dte med lokkender tingen da? Hva slags type and bør jeg fokusere på ved andejakt ved sjøkanten i Kr.sand?

Link to comment
Share on other sites

OK. Det høres logisk ut. Nei, han har aldri betalt jegeravgift. Men greit nok.

Jeg kan huske både "Fiskekort", "Jaktkort" og kombinert "Jakt- og fisketrygdavgift", avhengig av tid/år. Sjekk først med din far, om han en gang har betalt en av disse tidligere avgiftene. Kanskje han betalte for et kombi-kort? I så tilfelle, kan det hende han er i registret likevel. Sjekk da Jegerregistret.

 

Jeg ble automatisk innmeldt, fordi jeg i ungdommen hadde betalt minst en av de to siste varriantene. Litt usikker på navn på kortene, men minst en av dem benyttet "trygdavgift".

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er jeg (ts) igang med våpenkjøp og diverse. Tok jegerprøve eksamen i slutten/midten av mars. I utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt å kjøpe rifle, da jeg tenkte at en hagle og en salongrifle kom til å holde til min type jakt (og det tror jeg det vil gjøre også). Imidlertid kom jeg over en på Finn som skulle selge en Mauser M98 og en hagle. Haglen var solgt, men han var så hyggelig og grei, og overtalte meg til å kjøpe mauseren. Jeg tror ikke jeg kommer til å angre på det uansett.

 

Så fant jeg likevel en billig og grei Miroku-hagle, O/U, 12/70. Greit å kjøre enkelt og greit og lavbudsjett nå i begynnelsen, tenker jeg. Men, det som da gjenstod var våpensøknad og våpenskap. Da de var utsolgt for det rimeligste skapet på XXL i Kr.sand slo jeg rett og slett til på en annonse på Finn. En som solgte Weatherby pumphagle fra 2012, med våpenskap (PSO (?) 5) og 250 leirdueskudd og 125 Saga 6`er skudd. Han solgte dette for totalt 4000, og det er nå holdt av til meg. Ikke så galt det, vel? Så nå er jeg snart eier av mauser, O/U-hagle og en pumphagle. Nå var magasinsperren til pumphaglen knukket. Men det skal vel være greit å mekke til noe der, hvis eller når jeg skal jakte med den?

 

Når det gjelder jaktformer så er jeg veldig tunet inn på andejakt og sjøfugljakt langs kysten her på Sørlandet. Det er flere øyer som er åpnet for jakt av kommunene i Aust-og Vest-Agder, og en øy ligger rett utenfor svigerforeldrene mines hytte, så det passer perfekt. Jeg tror ikke jeg skal vingle rundt i en kajakk med skytevåpen. For min del vil det være skummelt nok uten våpen på høsten. Så jeg må holde meg lang land eller på øyer, tenker jeg.

 

Jeg vurderer også kråkejakt veldig, og jeg vil begynne med det i Statskog, hvis dere ikke mener det blir for vanskelig for en uerfaren nybegynner? Jeg tenkte litt på reven også. Jeg får se.Jeg vet ikke om jeg har hjerte til det.. Høres kanskje rart ut men. Jeg føler isåfall at jeg må ha et sterkt argument ift meg selv om at det er viktig at jeg gjør det/nytteverdi, mtp at det nettopp ikke er spiselig. Men jeg kjenner jo egentlig til argumentene om at det er mange rev og viktig å tynne bestanden litt etc. Jeg får se.. ikke noe gøy hvis man ender opp med dårlig samvittighet uansett. Men nok om det!

 

Iallefall ender og kråker vil jeg i førsteomgang jakte.

 

Men jeg lurer på noen ting vedrørende dette med våpen:

 

Kan jeg kjøpe et smårovviltkort til Statskog (jeg har uansett tenkt å jakte kråker) og testskyte våpen der? Er det lovlig? Jeg tenkte spesielt på å testskyte pumphagle med fullt magasin. Det er vel kanskje ikke greit? Kan iallefall ikke påstå at jeg er på jakt da og bruke smårovviltkortet som "alibi" da? Men ellers, et skudd i magasin og et i kammer, og med de to andre våpnene, går det bra da å testskyte i statskog med innløst jaktkort?

 

Så lurer jeg på en ren praktisk ting med andejakten og våpen: Jeg vil i utgangspunktet prøve å jakte litt med svogeren min: vi er begge nybegynnere. Men hvis jeg sitter og jakter på en øy alene og jeg skal ut og hente endene jeg har skutt med båt, må jeg da ha med våpenet eller en vital del? For det er vel ikke lov å la våpenet være igjen på land/på øya når jeg er ute i båten?

 

Og så lurer jeg på dette med mauseren: Det er jo skytterklubben som eier skytebanen ved siden a NJFFsin ,eirduebane.Har jeg adgang til å gå der for å skyte inn riflen og skyte litt, eller må jeg da være medlem av skytterklubben (noe som isåfall uansett kanskje kan være aktuelt for min del)?

 

Jeg vil prøve å kommemeg ut på jakt nå så mye som mulig, og jeg ønsker å holde dette aktivt, slik at det ikke bare dør hen. Jeg vil også prøve å få noen "suksesser" for min egen del, slik at jeg får noen høydare og får opp selvtilliten rundt dette med jakt.Jeg vil heller jakte kråker og få skutt litt, enn å gå rundt forfjamset på smygjakt etter rådyr og ikke lykkes,for å si det sånn.

 

Så tips meg gjerne om hva jeg kan gjøre! :D

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med bestått prøve :smile:

Ser ut som at det vsentlige i garderoben allerede er sånn omtrent på plass også. Kajakkjakten kan avskumlifiseres ved at du får laget til en utrigger på siden av kajakken - så kan du konsentrere deg mer om jakten enn å holde deg i balanse :forvirra:

 

Trenningsskytingen er det kanskje best å foreta på en skytebane? Ellers går det jo an å ta kontakt med en blid bondemann med utmark der du kan få lov å trene litt.

 

Når du skal hente skutt sjøfugl så tar du våpenet med (utrigger på kajakken). Legg det ikke fra deg på en øy. For det første er det ikke lov og for det andre kan det være lettere å komme opp på land en annen plas når kajakken har kantret (fordi du ikke fulgte rådet om å montere utrigger) :(

 

Vil ønske deg all mulig god erfaring med prosjektene :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Doctor! Ja, utriggere til kajakk var smart. Men jeg har ikke kajakk. Tror ikke jeg tar meg råd til det nå. Tenkte egentlig å kjøre med jolle og påhengs over til den øya ved svigers hytte med en liten ekstra jolle på slep. Det er visstnok ikke lov å hente viltet man har skutt med påhengs!? Dum regel, men.. Alt blir så vanskelig. Muligens kan jeg fiske opp endene? Jeg gleder meg iallefall. Jeg føler på meg at dette er det kurset som kommer til å gi meg mest glede i livet, så jeg er full av pågangsmot nå altså.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
4. Statskog selger et eget rovvilt kort som gjelder for hele landet.

Har lurt litt på det samme. Om man har kjøpt rådyrkort, kan man vel da skyte rev? Eller trenger man da rovviltkortet i tilegg? Betaler ikke statskog for å skyte rev!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...