Jump to content

Anslagsenergi og 6,5x55


SirfStar

Recommended Posts

Har en kammerat som sliter med å nå kravet til anslagsenergi med 6,5x55.

Han skyter 140 grain SMK forran N160 krutt.

Max coal med 1mm friflukt ble 77mm.

 

Tror han i hovedsak har ladet ganske svakt, etter en episode med litt friskere rekyl og flate hetter.

V0 på pet-load'en hans gir bare 720ms.

 

Er det noen som har en godladning under rød strek, som jeg kan videreformiddle, med de komponentene han har?

Link to comment
Share on other sites

For det første - hva skal man med kravet til anslagsenergi med SMK 140gr? Det er ei matchkule og totalt uegnet til dyr som har anslagsenergikkrav det kan være trøblete å nå. Jeg lurer egentlig hva som er bakgrunnen for å prøve å nå kravet her, for bryr man seg så lite om prosjektilets egnethet, så begriper jeg ikke hva man bryr seg med krav til anslagsenergi?

 

For det andre, så fins det ladetabeller og ladebøker rund baut. Her er en av de beste og lettest tilgjengelige: http://www.lapua.com/upload/downloads/brochures/2012/vihtavuorireloadingguideed10_2012eng.pdf

Er halvt, raskt blikk i en slik tabell avslører at N160 ikke er det kruttet, på langt nær, som gir best hastighet i 6.5x55, med 140gr kuler. Skal du makse hastighet, så kan du bruke N15 eller N560, og fyller opp iht. tabeller . evt. N570 om du finner det i en tabell.

"Frisk" rekyl er ikke et trykktegn, det blir mer rekyl ved mer fart, og flate hetter kommer oftere av andre ting enn høyt trykk. Bruk tabeller når dere ikke er "der" når det gjelder å vurdere trykktegn.

 

Har man en presis ladning som er god og som en har innskutt og verifisert, helt ærlig, jeg hadde ikke ofta energikravet en tanke (og iallefall ikke med SMK). Skyt og vær glad ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for all info.

 

Når det gjelder kulens egnethet så har du selvfølgelig rett. Han vil skyte både SMK og Gameking (140grn) med matchet kulebane, og da var tanken å utvikle ladningen med den langt billigere SMK'en først.

 

Når det gjelder ladetabeller så har det vært en kilde til stor frustrasjon, da alle tabellene han har kommet over (jeg har lånt han ladeboken og vist Viht. sin side) har store differanser. Så store at både jeg og ham ble usikker og startet smått. 6,5 er et helt nytt kaliber for meg, så jeg har ikke vært så mye til hjelp annet en grunnleggende prinsipper.

 

Med et så etablert 6,5 miljø som finnes her, burde det være mulig å peke på en eksempelladning som kan være representativ for hva som er normalt..?

Link to comment
Share on other sites

Med et så etablert 6,5 miljø som finnes her, burde det være mulig å peke på en eksempelladning som kan være representativ for hva som er normalt..?

Jeg synes M67 ga deg et bra svar. Jeg har ikke 6,5x55 selv, men en kjapp kikk i tabellen han linker til viser at med 139grn Lapua scenar kule gir N160 krutt 730 m/s i 67cm løp ved minimumladning og 817m/s ved maksladning.

 

Som han også påpeker får du en del mer fart ved bytte til et annet krutt.

Link to comment
Share on other sites

Ladningene du finner i den tabellen jeg linker til er langt mer "representative" for det det som er maks. og min. trykk i 6.5x55 enn det vi forståsegpåere her kan komme opp med. Det er data for tre typer rifler (amerikanske ladebøker tar høyde for M96er og KJer og slik i sine data), og det er data som hele skyttervesenet bruker. du kan snike deg et par grain over dem om du absolutt vil, men da vil du få redusert levetid på hylser, og evt. trege boltløft.

At du heller vil ha slik synsing, enn målte data fra Lapua/Vithavuori er enda en ting jeg ikke forstår. Dette er no-bullshit ladedata som virker, fra folk som vet hva de gjør, og lever av det - begynn så langt under maks som du gidder.

 

Jeg skal ta høyde for at jeg er lettere arrogant i disse innleggene (lang dag, svart på spørsmål å banen i 2 timer, osv.) , men helt ærlig, svaret ligger der foran dere: http://www.lapua.com/upload/downloads/brochures/2012/vihtavuorireloadingguideed10_2012eng.pdf Det blir ikke enklere enn dette, og selv om jeg har ei bok full av data på 6.5x55, på alt mellom himmel og jord - disse vet en hel der mer om å lade enn jeg gjør.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tror han i hovedsak har ladet ganske svakt, etter en episode med litt friskere rekyl og flate hetter.

V0 på pet-load'en hans gir bare 720ms.

Du glemmer å gi oss ei viktig opplysning for å vurdere disse ladningene - PIPELENGDE!

 

Som du ser i innlegget til "KydeX", er hastighetene fra Lapua målt i 67 cm pipe. 6,5x55 er en liten "magnum", og taper ca. 5 m/s for hver cm pipa kuttes. Hvis din kamerat har ei pipe med dagens "standardlengde", 55 cm, gir denne reduksjonen ift. prøvepipa ca. 60 m/s mindre fart. I så tilfelle ville denne ammoen gitt 780 m/s i ei "kortpipe" (for 200 STR), og ca. 815 m/s i ei "langpipe" (74 cm). Slett ikke labre hastigheter.

 

Hvis det dreier seg om ei pipe som er kappet enda kortere, for demper, kan man vente enda større forskjell ift. "banepiper".

Link to comment
Share on other sites

Kravet til anslagsenergi er innført i regelverket for å forhindre at tullinger går på elgjakt med uegnete kalibre, som f.eks 30.US eller 222.

 

Jeg har aldri brydd meg om slikt når jeg lader 6,5x55 til jakt. Riktig kule, best mulig presisjon og feilfri funksjonering er det som betyr noe for patroner til forsvarlig og human jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...