Jump to content

Ukonsis forskjell i max COL


jjrckd

Recommended Posts

Begynner etterhvert å få en del rifler i 6,5 (6,4x47, 6,5x55, 6,5-284 og 6,5x65) og ser behovet for å lage en god logg for ladedata. I denne forbindelse går jeg over de forskjellige kulene jeg har og måler max COL for hver patron i hver rifle. Etter å ha målt 2 rifler oppdager jeg noe pussig. For 5 av 6 kuler ligger max COL i 6,5x55 nøyaktig 9mm lenger enn for samme kula i 6,5x47. MEN da jeg måler 155gr Lapua Mega får jeg 12mm forskjell. Dobbelt og trippeltsjekker med samme resultat. WTF?

 

Noen som har en ide om hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

x55 løpet har gått rundt 300-400 skudd. x47 løpet har gått 15 skudd.

 

I x55 løpet får jeg samme col på 120gr Lapua Scenar L som på 155gr Lapua Mega. Iflg VV ladedata/col vil jeg med ha 1mm friflukt på Scenar L målt mot mitt løp. For Mega vil jeg ha 5mm friflukt mot mitt løp.

 

For x47 løpet måler jeg col på 120gr Lapua Scenar L til å være 3mm lenger enn for 155gr Lapua mega. Iflg VV ladedata/col vil jeg ha 0mm friflukt i mitt løp med Scenar L (fin reminder på at en alltid skal måle egen col....). For Mega vil jeg ha 2,8mm friflukt i mitt løp.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være dette som er årsaken:

 

6.5X55, hvis det er ett CIP kammer, har ikke "friflukt". La oss kalle det kuleskråning, den starter umiddelbart etter hylsehals i kammer. Og er 0, 42`29", dvs ca 3/4 grad. Da kan du sette kulene veldig langt ut.

 

6.5X284W, CIP, har en sylindrisk seksjon av en eller annen lengde, la oss si ca 8mm, samt kuleskråning 1, 30`.

 

6.5X47L, CIP, samme som over, ca 4.5mm lengde.

 

Men for de to siste er det vanskelig å fastslå lengden av den sylindriske seksjon, for bøssiser har en tendens til å forandre dette, alt etter tiltenkt kuleform/vekt etc. + europeiske CIP, og amerikanske SAAMI spec er er ikke alltid samstemt. Cowboyene over there liker ikke den eurpopppiske kone throaten av en eller annen grunn....

 

I feks 6.5X284W, har jeg 4 brotsjer, med alt fra 3/4 grad, til 1grad, 30min med sylindrisk seksjon av varierende lengde.

Og i 6.5X55 har jeg en med "noe" lengde på sylindrisk parti, samt 1+30 tingen.

 

 

Så det er håpløst å komme med ett eksakt svar. Men i bunn å grunn er det formen/lengden på "throaten" som bestemmer hvor langt COL på patronen kan være. Høyden på bommene, betyr i praksis nada.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...