Jump to content

Hjelp til 30 mm montasje til AR


Midt-I

Recommended Posts

Trenger hjelp til å handle 30 mm montasje til Swarovski Z6i 1-6. Kikkerten kommer til å sitte på en AR, og tenker først og fremst på at det skal passe sammen med justering av øyeavstand. Lurer på om 2" eller 3" offset funker best med Swarovski? Høyden på vanlige jernsikter er 1.4" over railen, noen liker mer og andre mindre, men vil jeg merke forskjell? Hurtigmontasje er veldig greit, da jeg planlegger å flytte kikkerten mellom ulike uppere. Noen anbefalinger? Har sett som gode alternativ:

 

- ADM Recon (2" offset, 1.47" høyde over rail)

- ADM Recon X (3" offset, 1.47")

- ADM Scout X, (3" offset, 1.47")

- Bobro Precision Optic Mount (1.52")

- Bobro Dual Lever Precision Optic Mount (1.52")

- JP JPFTSM-30/1 (1.47")

- JP JPFTSM-30/1E "extended" (1.47")

- LaRue SPR-1.5 (LT104) (2" offset, 1.50")

- LaRue SPR-S (LT158), (2" offset, 1.44")

- LaRue SPR-E (LT139), (3" offset, 1.50")

- Warne XSKEL

- Warne R.A.M.P

- Spuhr SP-3016 (1.46")

- Spuhr SP-3026 (1.26")

 

Edit: Lagt til LaRue SPR-S (LT158)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Larue har også en som heter SPR-S (LT158) som har 1.44" høyde og 2" forlenging.

 

Jeg var først skeptisk til extended modeller med 3" forlenging, syntes det så tullete ut og unødvendig langt, tenkte at 2" sikkert holder. Pga. hva som var tilgjengelig raskt endte jeg opp med en Larue SPR-E (LT139) med 3" forlenging, og dette virker være midt i blinken for meg enn så lenge, med mye rom for finjustering begge veier. Med 2" er jeg redd jeg hadde blitt låst til å dytte alt så langt frem som mulig, med 3" er det null stress med noe som helst. Høyden på denne er 1.50", og det virker greit egentlig. Den kunne kanskje vært en anelse lavere i en perfekt verden, kanskje 1.46" eller 1.47" som noen av de andre har, men om det spiller mye rolle i praksis vet jeg ikke, får se i løpet av sommeren. 1.26" som den ene Spuhr montasjen har hadde blitt alt for lavt for meg ihvertfall.

 

Hurtiglåsene på Larue virker bunnsolide, og det er et flott design på ringene, var en glede å montere kikkerten.

 

Dette er bare tanker fra en nybegynner, så ta det for det det er. Du får sikkert litt mer erfarne innspill etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg lurer mest på er høyden, fint hvis noen kan komme med fordeler/ ulemper med forskjellige høyder. Folk har jo forskjellig anatomi, og noen vil ønske lavere eller høyere. Men jeg har testet litt på en AR med vanlige jernsikter (1.4" over rail), det kan både bli for høyt eller lavt alt etter hvilken teknikk jeg bruker. Pølsekjake godt nedpå kolben gjør at jeg skulle ønske et lavere sikte, hvis kinnet såvidt berører kolben skulle jeg hatt høyere. Så spørs det hvilken teknikk som er mest hensiktsmessig? Burde jo selvsagt prøvd litt forskjellig. Den laveste motasjen fra Spuhr (1.26") er visst utviklet for Team Noveske (3Gun/ IPSC), og Spuhr skriver at "tighter cheek weld [...] [makes] fast and instinctive shooting much easier and faster". God kinnkontakt gjør det nok enklere å få lik posisjon fra gang til gang, men det skal jo ikke være for lavt heller. Har tidligere bygd opp en kolbe til langhold med veldig tett kinnkontakt, slik at jeg med pølsekjake i avslappet liggende stilling fikk øyet akkurat der det skulle være. Det funket imidlertid dårlig til hurtig stående skyting, da kom jeg ikke lavt nok og så bare gjennom toppen av siktet. Mulig at forskjellige kolber spiller litt inn på høyden (f.eks. ACE ARFX vs. A2), men tror det er marginalt.

 

Bortsett fra usikkerheten med tanke på høyde, så står det mellom ADM og Larue. Begge fremstår som kvalitetsmontasjer, med noen små forskjellige tekniske løsninger. Får se hva jeg får tak i, og til hvilke priser. Noen klager på at Larue lager merker på railen (= littegrann slitasje over tid), men jeg har andre montasjer fra ADM fra før og vet at de også lager litt merker - ikke noe big deal. Hvis man skal flytte mellom forskjellige rifler har jeg erfart at mange rimelige railer er "out of spec". For å justere strammingen på hendlene trengs det verktøy på Larue, mens ADM kan justeres uten verktøy (alltid et pluss). ADM har den sikreste låsingen på hendlene. Det påstås at Larue griper bedre om kikkerten, men begge er av god kvalitet. Larue er godt kjent for å holde innskyting hvis man tar av/på montasjen. ADM skal også holde innskytingen, men noen tidligere modeller trengte et par skudd før montasjen "satte seg" mot railen igjen. Test av gammel modell:

 

Hadde jeg klart meg uten QD egenskapen skal JP være veldig bra. Tror også 3" offset er ønskelig, ser ut som det gir mer frihet til å stille øyeavstand frem/ tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Høyden på montasjen bestemmes av type kolbe og hvordan du liker å skyte. Så må siktet også selvfølgelig passe. Jeg har Spuhr SP-3026 og denne http://www.langhold.no/products/swarovski-z6-gen2-throw-lever til min Swaro. Da har jeg 2mm klaring fra throw lever til pica skinna. Bruker Ace stokk. Da kan jeg skyte med en god kjakaklem, som jeg liker best. Har ikke tid til å finne siktebilde. Jeg liker også hvordan man fester secondary scope på Sphuren.

 

Har hatt en Larue SPR-E LT139. Grei montasje det. Hvis det blir for mye offset er det jo bare å flytte driten nærmere nesa di.

Det jeg ikke liker med den er hvis du skal flytte montasjen frem og tilbake mellom to våpen forutsetter det at pica skinnene er identiske. Det finnes en standard for picatinnyskinner, men den er det ikke alle som følger. Og da må du justere på mutterne mellom hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Både AMD, Bobro og LaRue leverer gode (nok) hurtigmontasjer, i tillegg så har du også A.R.M.S. Men som selvutnevnt LaRue-fanboy så vil jeg selvsagt anbefale de hvis du er ute etter QD. Jeg har flere, og de bare virker.

Trenger du ikke QD så er Spuhr bombesikker (caveat; jeg har tilknytning til Langhold AS som forhandler Spuhr), og nesten overkill til AR.

 

Når det gjelder høyde så foretrekker jeg "standard" høyde (at LaRue og AMD har 0,03" forskjell på det de mener er standard var jeg ikke klar over, men har lite betydning her) over Spuhr's lave Noveske-montasje, og mener at det nok er tryggest å gå for det i første omgang.

 

Z6i klarer seg (etter min mening her også da) med 2" offset, men går du for 3" så har du litt mer muligheter som Lindskog skriver. Dog må du tenke på om du skal ha noe mer på railen (IE en ekstra prikk i sidemontasje), da kan det fort bli trangt hvis du kjører en 3" offset-montasje montert litt bak på upper'n.

På Open-børsa har jeg en Vortex Razor HD 1-6 i en LaRue SPR-E (3" offset fordi kikkerten har en ekstrem øyeavstand), og da står montasjen helt frem på upperen. Har akkurat skaffet meg en Trijicon RMR i en Predator Tactical-montasje, og med den bak så er det bare 1 slot ledig bakerst.

 

ZEGReg.jpg

 

Til sammenligning; på .22-toppen min har jeg min gamle Open-kikkert i en LT104 (står helt frem på upperen) samt Magpul MBUS PRO flipup-sikter (til Standard-trening), og det er så vidt jeg husker ikke så mye rom i mellom de heller.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 years later...

Mens standard AR-kikkerthøyde kan sies å ha optisk senter 37.3 mm (1.47") over rail, så har jeg lagt merke til en trend fra USA den siste tiden med å gå over til 49.0 mm (1.93") og 51.8 mm (2.04") -montasjer. Dette ser ut til å være forbigående. Disse er opprinnelig utviklet for skyting med nattbriller eller gassmaske, men noen hevder de kan skyte raskere stående med 1x forstørrelse. Det virker som det er konsensus at det blir vanskelig å få god kinnkontakt på liggende skyting ved at man kommer for lavt i kikkerten. Folk har jo forskjellig anatomi, men tror ikke dette er noe for meg. Holder meg til standard montasje.

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...