Jump to content

Om kresenhet på ammunisjon.


Rotekoppen

Recommended Posts

Har for litt siden ervervet meg en 1911 i 9mm (ikke noe fancy, men mer en god nok for meg).

I så øyemed kjøpte jeg et lass med Fiocchi på XXL, noe som viste seg å ikke være det lureste jeg har gjort da pistolen reagerte på denne ammoen som om den hadde en allergisk reaksjon.Stovepipes, manglende utkast, dårlig presisjon, etc. Gjennomsnittlig 1-2 feil per magasin à 9 patroner.

Foret jeg den derimot med Magtech gikk alt som smør.

 

Var henholdsvis 123grns Fiocchi og 124Grns magtech.

Nå er har jeg ingen problem med å forstå at ammo er forskjellig, og at ulike våpen er kresnere en andre, så det er forsåvidt greit nok. Jeg lurer egentlig på, rent akademisk, hva som skaper disse forskjellene :shock:

(Det snodige her er at den er mer driftsikker med Magtechs 147grns subladinger en med fiocchis vanlige)

 

I andre våpen fungerer Fiocchi som vanlig (om enn noe mer upresist en magtech, men dette kan være placebo : )

 

Noen tanker jeg hadde (som jeg ikke nødvendigvis har ryggdekning på i det hele tatt :lol: )

 

*Forskjellig Hylse/Totallengde kan påvirke noe `

* Typen krutt som brukes. (for raskt krutt rekker ikke å bygge opp nok trykk til utkast/repetering)

*Forskjeller i tykkelse på kanten som utdraggren skal ta tak i.

 

 

Som sagt, dette er bare noen tanker er relativ nybegynner har under morgenkaffen, så gjerne korriger og forklar om noen sitter på fasiten :)

Link to comment
Share on other sites

Kaster Fiocchi dårlig ut er nok rekylfjøren din for hard for denne. Tipper den heller ikke står åpen etter siste skudd. Magtech er da noe harder og fungerer.

Presisjon varierer med ulik amo på alle våpen også på din. Eliminerer vi at våpenet ikke er nedslitt er det tilpasning av amo til "ditt" våpen som gjelder og du oppnår oftest best resultat med hjemmeladninger.

Link to comment
Share on other sites

Joda, har fått høre at Fiocchi kan være i den veikere enden her, men har faktisk prøvd med lettere rekylfjær enn stock, uten nevneverdig bedre resultat, Var litt derfor jeg tenkte at det kunne være andre faktorer en det som spilte inn.

 

Hjemmelading er et prosjekt som forhåpentligvis ikke er langt unna, men må nok vente til jeg får meg et sted med furtebu ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kronografert Fiocchi og Magtech begge 115 grain i samme seajon mange ganger. Jeg klarer ikke å få signifikant ulik hastighet på dem. Dette betyr at de bør være omtrent like hardt ladet når kulevekta er den samme.

 

Problemet er 1911. Jeg har en STI som har samme problemet. Jeg har løst det på den måten at jeg har overført min STI til mitt private museum (der den hører hjemme) og kjøpt meg en moderne 9 mm som både er presis og som fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Våpenet er en ny RIA (Måtte handle på studentbudsjett). Er klar over at det ikke akkurat er en topp of the line pistol), men den har fått en gjennomgang hos børsemaker og justert diverse saker og ting. blant annet materampe og lettere rekylfjør. Den er presis og fungerer godt med alt annet jeg har prøvd enn fiocchi.

(For all del, det er sikkert et dusin ting som teoretisk kunne vært bedre, men mitt nivå nå er at funker det med en type ammo, så skyter jeg med den)

 

Nå var ikke tanken med tråden å sette opp en hva er bra og hva er dårlig greie, men å kanskje lære litt mer om forskjellene som gjør at det som for mitt utrente øye ser ut som to like patroner, med samme tall på esken, kan oppføre seg så forskjellig i samme kammer :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Problemet er 1911. Jeg har en STI som har samme problemet. Jeg har løst det på den måten at jeg har overført min STI til mitt private museum (der den hører hjemme) og kjøpt meg en moderne 9 mm som både er presis og som fungerer.

 

Og valget ble vel da Neuhausen

Link to comment
Share on other sites

Mitt bidrag til denne tråden:

 

Har tatt med meg et par esker Fiocchi 123gr, en håndfull Geco 124gr, en STI-Trojan, et orginalmagasin og et Metalform magasin på banen. Pistolen er ny og urørt, og fungerer 100% med MagTech 115gr i begge magasiner.

Jeg fikk konstant jam da jeg ladet med 9 skudd med Fiocchi i orginalmagasinet, når jeg ladet med 6 skudd fikk jeg vesentlig mindre jam, men sogar også med Geco. Metalform magasinet bare fungerte, 9 eller 6 skudd!

 

Jeg vet hvilket magasin jeg kommer til å benytte i konkuranse.

 

Ser i ettertid at Metalform magasinet har en innv. foring i ryggen som orginalmagasinet ikke har.

 

Så mitt råd til trådstarter er å prøve andre magasin.

Link to comment
Share on other sites

Ser forresten at trådstarter har andre problemer enn meg, skorsteiner og manglende utkast. for meg var det kunn kamringsproblematikk og da bare med orginalmagasinet.

 

Karlstad: Fiocchiammoen gav vesentlig mer følt rekyl og smell enn Gecoen. Det er helt klart at Gecoen blir med på stevner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...