Jump to content

Viltåker


Pasta

Recommended Posts

Hei

Eg har også tenkt på det ei stund, viltåker for hjorten.

Trur det er greit å lage åkeren inn mot skogen, så dyrene føler trygghet i å kjapt kunne gjemme seg.

Men tenk på at det også bør vere gode lys-forhold.

Og litt vekk fra hus. Gjerne med saltstein i nærheten :)

 

Felleskjøpet har ferdige viltåker-blandinger, som du finner på hjemmesiden deres.

Der står det også litt info om planting av åkerene.

 

Hvilke dyr er det du ønsker å fore da?

Link to comment
Share on other sites

rund omkring hos oss er det flere som sår forraps som elg/rådyrmat. (funker sikkert på hjort også)

i tillegg er jo havre og raigras populære arter så ei grønnforblanding med tidligere nevnte arter kan nok værre tingen! i tilleg kan det være smart med kløver i blandinga, siden dette også er snadder for viltet.

Plant den et eller annet sted hvor dyra har naturlig sjul i umidddelbar nærhet.

Link to comment
Share on other sites

Frese? Skålhorv? Kalke? Pløye? Gjødsle?

Bønder kom igjen:!:

 

Dette avhenger jo enormt av hva slags utstyr du har tilgjengelig.

tror nok det er enklest å frese opp det aktuele området (med mindre du gjør som en jeg vet av og sår 20 mål :mrgreen: ) eventuelt kan du konakte en lokal bonde eller lignende og få han til å kjøre foreksempel skålhorv. det viktigste er tross alt at frøene blir liggende i jorda og ikke oppå.

kalking kan være smart, spesielt om det er inne i skogen da sur skogsjord ikke nødvendig vis er spesielt gunstig.

Skal du få noe til "avling" bør du nok gjødsle. bergn ca 20 kg nitrogen per mål per år (nb ikke alt på en gang)

vis du da foreksempel bruker fullgjødsel 25-2-6 vil hundre kg per mål gi 25 kg nitrogen per mål. dette må fordeles over flere ganger i løpet av sommeren.

flere tips i denne tråden:http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=8069&p=77215#p77215

 

 

Forraps er vel litt risikalbelt sånn i forhold til tromme syke eller? har sett flere okser som har fått dette etter å ha frotset o forraps åker,de døde...Men vet det er snadder med timontei og kløver.Det finnes også en annen type gress som de r er glad i som jeg ikke husker navnet på.

 

Det har jeg aldri vert borti og aldri hørt om, men det kan godt hende det er mulig.

Men såvidt jeg husker får drøvtyggere trommesyke fordi at det er noe som blokkerer spiserøret slik at de ikke kan rape! Foreksempel en potet, deler av kålrot, nepe eller lignende. Har vanskelig for å se for meg at forraps kan gjøre dette, men men man vet aldri

 

Den andre gressarten du tenker på er nok raigras, "raigraselg" er ikke uvanlig. :)

 

redigerg for å unngå misforståelser.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

tror det ble en liten feiltolkning: når jeg sa raigras var det ment som den grasarten de likte som du ikke kunne huske navnet på.

 

Vis forrapsen hadde fått vokst seg ordentlig stor før den ble høstet (rundball??) så er det nok mulig at det var trommesyke siden den da vil få en ganske tykk stengel som antagelig kan fororsake trommesyke ved at spiserøret blokkeres.

det er konstant gassproduksjon i vomma hos drøvtyggere som storfe, elg og rådyr. denne gassen slippes i all hovedsak ut i form av raping, enkelte forslag fører nok til at det produseres mer gass enn andre, men er ganske sikker på at trommesyke kommer av at noe blokkerer for rapinga

Link to comment
Share on other sites

Jeg driver også med slike planer på gamle gjengrodde jorder, og vet forsåvidt at hjorten liker timotei og kløver foran det meste annet.

Spørsmålet er hvordan bearbeide slike jorder og støler/myrer slik at dette graset gror.

 

Frese? Skålhorv? Kalke? Pløye? Gjødsle?

 

Bønder kom igjen:!:

Driver med høyproduksjon til hest og bruker for det meste ren Timotei men også iblandet litt alsike-kløver eller rødkløver. For å få bra avlinger uten for mye ugras må det først sprøytes dødt med Rondup det som er på jordet fra før. Dette må gjøres mens graset er i god vekst . Det beste er hvis man kan slå graset (eller bruke beitepusser) og så vente med å sprøyte til det begynner å gro igjen, tar som regel en drøy uke. Etter at alt er dødt (2 uker) pløyes eller freses jordet. På med ca et tonn kalk eller mergel/skjellsand pr. mål(ca 350kr tonnet ferdig spredd), harve dette inn og så kan man så . Etter såing og tromling gjødsler jeg gjerne med 40 kg fullgjødsel (18-3-15) pr mål første året . Mengden gjødsel kan selvfølgelig reduseres til en viltåker. Året etter: når man kommer et stykke ut i juli måned bør graset slåes slik at det må begynne fra bunnen igjen. Det er da det virkelig er attraktivt for viltet. Dette kan gjerne gjentaes i midten av august . Slik har man alltid næringsrikt gress i en villtåker.

Å drive noe større med viltåker uten å ha traktor tilgjengelig kan man i grunn bare glemme.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Eg har også tenkt på det ei stund, viltåker for hjorten.

Trur det er greit å lage åkeren inn mot skogen, så dyrene føler trygghet i å kjapt kunne gjemme seg.

Men tenk på at det også bør vere gode lys-forhold.

Og litt vekk fra hus. Gjerne med saltstein i nærheten :)

 

Felleskjøpet har ferdige viltåker-blandinger, som du finner på hjemmesiden deres.

Der står det også litt info om planting av åkerene.

 

Hvilke dyr er det du ønsker å fore da?

 

For det meste rådyr.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Glem gjødsling, det er en viltåker du skal anlegge ikke drive konvensjonell gårdsbruk.

Kanskje litt kalk.

 

Du kan ha behov for pløying, slodd og harv - muligens greier du deg med bare harv, alt avhenger av hva du skal så.

Det bør være forskjellige vekster slik at dyrene har mat over tid.

 

Derfor kan en slik blanding til viltåker inneholde Korn, Kløver, erter, vikker, Forraps og noe Timotei.

Bruk godt med kløver i frøblandingen, det er bra for Nitrogenopptaket.

 

Du kan anlegge rander med Raigress, også Nepe og Kålrot, da er du avhengig av pløying på forhånd.

Nepe og Kålrot ligger lenge utover høsten og vinteren, særlig Kålrot.

At du i randsoner har hurtigvoksende og etterhvert høyt Raigress, gjør at dyrene har noe å gjemme seg i.

Hvis det er mye Rådyr der som du tenker på, så ville planting av noe Gulrøtter og Poteter også være bra.

Glem også sprøytemidler, ugress som Løvetann elsker disse dyrene, Høymole kan være ett problem i landbrukssammenheng, men neppe i en viltåker.

 

Med Korn i viltåkeren kan det kanskje hende du får besøk av Duer også.

 

Får du låne eller leie en traktor med utstyr hos en bonde etter våronna, så koster det ikke allverden å pløye opp noen mål til en viltåker.

 

Her er en link til felletskjøpet:

 

http://www.fk.no/article/view/6252/1/300

 

Velger du noen av disse viltblandingene så velg flerårige, da slipper du unna noe arbeide.

 

Men Gulrøtter, Nepe, Poteter, og Kålrabi burde du også hatt noe av.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I helga har jeg pløyd opp tre åkerlapper som skal brukes som viltåker. Naboen har i tillegg pløyd opp to. Storkosa meg da jeg holdt på med dette. :D

 

Nå finleser jeg tipsene på fk. og skal handle inn litt snadder. Regner med at det blir en åker med formargkål til hjorten i november/desember. Men jeg ønsker også å lage litt mat til rådyra på sensommeren. Vurderer forraps på en åker og til slutt spire vilt frøblanding på den tredje åkeren. Noen innspill på mine planer?

 

Legger ved bilder av åkrene: Alle ligger langt fra allfarvei. Skog rundt.

 

IMG_3786.JPG

 

IMG_3787.JPG

 

IMG_3788.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
I helga har jeg pløyd opp tre åkerlapper som skal brukes som viltåker. Naboen har i tillegg pløyd opp to. Storkosa meg da jeg holdt på med dette. :D

 

Nå finleser jeg tipsene på fk. og skal handle inn litt snadder. Regner med at det blir en åker med formargkål til hjorten i november/desember. Men jeg ønsker også å lage litt mat til rådyra på sensommeren. Vurderer forraps på en åker og til slutt spire vilt frøblanding på den tredje åkeren. Noen innspill på mine planer?

 

Legger ved bilder av åkrene: Alle ligger langt fra allfarvei. Skog rundt.

 

 

 

Hvordan gikk det med denne åkeren, hva ble brukt av frø og har dyrene hatt fest her i sommer?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Da har plogen arbeidet ny åker. Samme plass som på første bildet, men noe større. Nesten til der bildet er tatt fra.. Skal horve og så i rimelig kjapt. Kun formargkål. Dropper flere åkre. Dette er den beste plassen sett fra en jegers øyne.

Må få på noe gjødsel også.

 

IMG_3786.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mener du meg, har jeg erfart at det er positivt for viltet i det de får andre vekster i tillegg til normal innmark. Det er ellers greit å sprøyte før man arbeider med jorda. Jeg har hatt tilfeller der ugras har vært for dominant. Spesielt i fjor, da jeg ikke pløyde, bare horva over den gamle åkeren. Det ble ikke suksess. Så i år pløyde jeg opp igjen. Har ellers fått ei vogn med naturgjødsel på i år. Skal bli spennende å se om det gjør veksten merkbart bedre.

 

Har man utstyr, bruker man ikke lang tid på å opparbeide en bra viltåker. Det trekker både hjort og rådyr til seg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Pga. noe nedbør i det siste har jeg ventet med å så til i dag. 2/3 av åkeren med formargkål og resten med forraps. Pluss noe timotei. Rulla åkeren i kveld. I tillegg satte jeg opp en saltstein i kanten av skogen. Det står en saltstein i en annen kant også. Nå skal det bli artig å se om rådyra (i første omgang) finner åkeren før den 10/8. Er en del hjort som krysser åkeren nå om nettene. De finner sikkert den interessant den 10/9.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...