Jump to content

praktisk presisjon 22lr


wobbern

Recommended Posts

driver å vurderer om jeg skal sette på en kikkert med utvendige tårn på salongrifla.

noen som har noen erfaringer med hvor langt hold man kan strekke en 22 subsonic på kråkejakt ?

eventuelt hvor langt man kommer med for eksempel yellow jacket ?

er ikke ute etter hvor langt ei kule går men kunne vært artig om folk har prøvd subsonic på 150 meter for eksempel ?

Link to comment
Share on other sites

Det kommer litt an på definisjonen av praktisk. Er det liggende med tofot i vindstille og på nøyaktig kjent avstand, så vet jeg ikke. Jeg jakter ikke på den måten.

 

For meg er det ca 70 meter med en Sako Quad, kikkert 3-9x 40 og CCI sub HP. Da er det kanskje stående med anlegg mot en stamme, litt vind og sånn cirka kjent avstand. Jeg skyter ca 100 kråker i året.

Link to comment
Share on other sites

noen som har noen erfaringer med hvor langt hold man kan strekke en 22 subsonic på kråkejakt

Det er vel ikke det mest politisk korrekte å legge ut om muligens... Hele konseptet er barnslig, vanvittig lite PK, og kan være vanvittig moro - og ikke så lite lærerikt.

 

Uansett - et godt stykke lenger enn de fleste tror vil jeg si. Forresten kommer man lenger (etter min erfaring :wink: ) med subsonic enn med high velocity.

En må også eksperimentere en del for å finne den ammoen som går best i sin egen rifle. De fleste med slike tibøyeligheter er vel også en tur innom matchammo, for å finne at en skal treffe usannsynlig godt med den, for at den skal ha en fordel - noen den da ender opp med å ikke ha... Sub HP it is. Begynn gjerne med Winchester eller RWS. Og begynn gjerne på en skytebane

 

Så er det som etikken sier, hvor stor risiko for å bomme aksepterer du? Vil du skyte "for å se om du treffer"?

 

Ellers, som svensken ville sagt: "hur långt som helst"

 

K

Link to comment
Share on other sites

bruker Winchester sub i dag og har veldig gode samlinger på 50 meter. har ett jorde som det legges ut mye mat og for att jeg skal få sniki meg unna så fuglene ikke ser meg så vil holdene variere fra 30 til rundt 120 meter. har prøvd litt på forskjellige hold men den kikkerten jeg har på i dag er ikke repeterbar i klikkene så må holde over og det er ikke aktuelt på jakt. får handle en kikkert og se hva jeg får av repeterbar presisjon i gode vindforhold. har brukt 308 og vmax noen ganger og det blir litt overkill :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...