Jump to content

Et litt annerledes pistolpar


Trond

Recommended Posts

Men det er veldig greit når det som står også er korrekt, men her har det nok gått litt fort i svingene i teksten hos kvf. 10 cm (100 mm) kaliber???? Sorte balger? Serienummer 1-152 etc. Det er riktig at det antagelig er produsert 152 av disse kombinasjonspistolene på, men jeg har nr 13 fra 1848 og nr 1 fra 1854 (se øverst på parerstangen/hanen):

 

IMG_4859_zpsenrcqodq.jpg

 

Det er tydelig at nummereringen begynte på 1 hvert år og nummer 152 er dermed særdeles usannsynlig.

Det ble levert 10 i 1846

35 i 1847

54 i 1848

18 i 1849

24 i 1850

7 i 1852

2 i 1853

1 i 1854 - hvilket tilsammen skulle bli 151 stk. Gikk den siste til Marcus Thrane????

Link to comment
Share on other sites

Det kan virke som du har rett i dette Trond, at høyeste serie nr er 54.,hvis disse er ekte.

For ellers er det jo umulig at nr 13,(fra 48), utgis før nr 1,(fra 54 som da burda hatt ett nr over 120)og det er den eneste måten det kan vere to av nr 1,også.(om da begge er ekte) for den andre nr 1,som er avbildet hos KVF er oppgitt og vere fra 1846,er jo litt uforenlig med din fra 54 som er siste året de var i produksjon.

For det snakkes om etter det jeg har hørt mellom 150 og 153 produsert av dem,har aldri før tenkt igjennom dette med at det kom en ny nr serie for hvert år,men da er det jo flere der ute med samme nr ,men siden de også har årstall stemplet er det jo forholdsvis lett og holde dem fra hverandre likevel.

For om dette er rett er jo KVF sine egne sider med oppgitt 1-152, da feil.

Da er jo nr rekken ganske anerledes ,så er det noen der ute med en med høyere nr enn 54 så skriv inn da og fortell nr og årstall.

Men må likevel legge til at her er det viktig og finne ut av dette for jeg vet om slike med serienr over 54,og det Glomdalsmuseet sin den har nr 100.og er fra 1847, som og er veldig rart da nr 1 er fra 1846 som er den som er anerkjent som ekte.

Og er jo ikke med og bekrefte dette men det kan jo være den er feil for det jeg vet

Det viktige her er og få på rene hva som er korrekt,så vi ikke mister viktig historie iallefall..

 

Men her dukket opp noe litt viktig her da jeg sjekket litt rundt dette.Følgende er fakta:

 

Hele produksjonen og alle 152 skal være levert til Kristiania post kontor.

Og det burde da gå ann og finne i Postens gamle registre derfra om disse eksisterer,og omtaler dette kjøpet,noe jeg vil tro det gjør ,og da er vel nummre også tilgjengelige der. Dette er iallefall det som er oppgitt i dokumenter som ligger på Maihaugen, at hele produksjonen på 152 stk,gikk fra KVF og til Kristiania Postkontor.

 

Men ved nærmere søk finner jeg ut at ;

Maihaugen har en i sin samling,

Glomdalsmuseet har en(nr 100-/år 1847) i sin samling,

-Postmuseet har en/eller flere en med (nr 25/år 48) der er det naturlig og sjekke nærmere-

Norsk Rettsmuseum har også en men serienr på dem går ikke ann og tyde utfra bilder

,- Norsk Folkemuseum har en i sine samlinger.

 

men det er vanskelig og finne flere slik på stående fot som verken avkrefter eller bekrefter dette med nr serien.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har et, ikke helt ubetydelig, våpenbibliotek og i et hefte utgitt av Postmuseet står det en god del om Postens våpen gjennom tidene.

 

IMG_4860_zpswixev4yv.jpg

 

Her er det stedet jeg har funnet mest om postførervergen. Men, finleser man dette, for jeg det ikke til å bli mer enn 151 som ble levert til posten.

 

IMG_4860202_zpshpiy8ssb.jpg

 

En annen litt morsom ting med dette pistolbildet til venstre. Dette er Marinens M1848 pistol, som også ble benyttet av posten. På bildet er dene utstyrt med forsikte. Men pistolen kommer i to varianter - med og uten dette forsiktet og det finnes antagelig 4-6 ganger så mange med, som uten. Dette har gort at jeg har trukket den konklusjon at posten brukte dem med taske og derfor ikke ville risikere at den ble hengende etter forsiktet, så postens var uten (det finnes ingen litteratur jeg kjenner til om dette). Dersom det jeg skriver her er riktig, sp er det en av marinens pistoler som er avbildet.

 

0b58adce-457c-45da-93e0-b42bb25d6ef3_zpsmiveljqr.jpg

 

Den mer sjeldne varianten som jeg tror tilhører posten nederst og marinens variant øverst.

Link to comment
Share on other sites

Må jo si Trond at disse andre som nå er lokalisert er jo med og bekrefte din tanke om nr rekken/rekkene ikke er numerisk fra 1-152 iallefall.,

Alle utenom den som Glomdals museet har som er:( nr 100/år 1847,)og da er det alt noe som skurrer det burde vert lavere om den var fra 1847((( og det var numerisk rekkefølge))),alle de andre har nr under 54 og godt under det også.

Alle de andre er det kun to jeg vet nummeret på og de nr er 25,som og er oppgitt og være 1848 ????

Og nr 13 som jeg ikke helt bombesikkert men mener er 1847.

.

Så da er det denne nr 100 til Glomdalsmuseet,som er den som opp mot dette ikke stemmer.

 

Det er ikke for at jeg betviler din kunnskap eller vil undergrave det på noe vis,du må ikke ta det slik for det var ikke på noe tidspunkt meningen :wink: ,

det er bare at slike gåter er meget intesanne etter min mening og det er skjelden man kan finne noe det er gøyere og forsøke oppklare enn slike gamle uløste gåter .

For det kan jeg si at museene selv ,som har dem ,og har hatt dem utstillt i åresvis,har meget sparsom informasjon om disse om noen i det hele tatt.

 

Men som er verdt og merke seg er jo at disse klingene ble laget i 100 exemplarer i 1846,og distibutert til posten i flere omganger,er det da kansje slik som andre våpen at de ikke ble levert i rekkefølge men litt om hverandre,

og siden 100 er det høyeste kjente nr,så er gjerne den produsert i 1846 som den siste i første rekke av produksjonen??? og vert en av dem som ble levert i 1847 siden den og er stemplet dette årstallet,men at andre med lavere numre kansje ble levertt etter dette????

og at neste produksjon som da er tatt opp igjen senere, at her en startet på 1 igjen og denne serien da går til vel 50, er dette kansje en mulig grunn?????? som også leveres i rekker som ikke nødvendigvis er numeriske.

 

Dette forklarer iallefall at der finnes to med like nr,men forskjellig årstall helt opp til, vel nr 50,(om de nå har blitt produsert i to nummer rekker,)noe som og kan se ut som er en mulig grunn for de som til nå er to av er vel 1,og 13 og iallefall nr 1 der er begge på hver sin side av skalaen ang produksjons år,1846 første år-og 1854 siste år,(noe som og da burde vere slik).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det med de M1848 pistolene som er med og uten forsikte er jo en super gåte og hive seg i kast med og prøve og finne mer ut av,det er jo også en slik ting som du her påpeker at bildet er da isåfall feil,om du har rett her.

og da er jo den literatur som skal være for både verdi setting og vurdering kansje ikke rett,dette må man vel forsøke og snuse litt mer i.

Eneste samenligbare exempel jeg vet om her,om det da er samenlignbart er: at de Danske ringhane pistolene som og hadde betegnelsen M1848,er også levert uten og med forsikte....

om dette er av samme årsak eller av en helt annen grunn vet jeg ikke ennå,men skal leite litt i Arma -Dania sine arkiver og se hva der står det kan jo tenkes at det var en liknende grunn til at disse fra exakt samme tid og har samme modell-forskjell ,kansje også er av samme årsak?

og er det noe slikt der kan det jo vere det også var slik her?

Vi har jo en ganske sammmenflettet våpen og forsvars historie med Danmark.

Eller at det kommer av noe helt annet og ikke har noe med dette og gjøre,skal iallefall snoke litt og se hva der står om dette.

Link to comment
Share on other sites

Det er der ingen tvil om,Trond og det har vel heller ikke blitt sagt noe annet?

men at flere modeller er like eller likner i lang tid etter det felleskapet tok slutt det tror jeg at jeg kan påstå,la oss nevne rolling block både rifler 1867 som faktisk var i produksjon til 1883.

som i Danmark ble omgjort til senter(m1867/96) og benyttet til langt utpå 1900 tallet noen steder.(kystfort o.l)

0g som røyksvak utgave rundt 1891 i karabiner som kom i 8*58 i begge land(til og med den siste av dem, 1888/91 utgaven/mot Danmarks siste 1894/96 utgaven som begge steder dukket opp etter magasin geværene hadde gjort sitt inntog)

 

Og danskene sin 11,7 sentertente rifler kunne avfyre randtennte patron,de var vel de eneste som hadde sluttstykke med både rand og senter tenning ,på tross at deres patron da var da en senterpatron på de siste militære(vår militære var jo en randpatron helt til langt ut på 1880 tallet,ja faktisk helt til vi startet bruke 10,15*61)

 

Eller krag jørgensen(der er jo det Danskenes 1888/89 mot vår 1894 men de er jo det jeg vil kalle liknende modeller da) eller Marine revolverne ,ikke rare forskjellene.

 

Og det ville kansje være naturlig og tro at da flere andre har felles trekk og detaljer,iallefall som er fra samme tidsepoke.

Derfor er det at jeg tenkte det gjerne er en liknende grunn til at disse er levert med og uten forsikte på begge lands m1848 pistol,uten at dette nødvendigvis er slik,men har ikke ennå funnet noe om det. men leter videre så får vi se hva som dukker opp.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

KVF prøver å samle sammen informasjon om observerte eksemplarer av Postførerverger da det ser ut som KV museet ikke har dokumentasjon tilgjengelig over serienummerrekken på alle våpen som ble levert. Det vi har samlet sammen så langt finnes her: Observasjonsoversikt Postførerverge

 

Vi tar gjerne i mot tips dersom noen har bilder av flere eksemplarer :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...