Jump to content

7,62x39 som småvilt kaliber


gordon setter

Recommended Posts

Kjøpte i sommer bladet jakt og våpen nr 8 da jeg var på ferie i Sverige.

Der sto det en artikkel om 7,62x39. Liten favoritt var heddingen.

Patronen har på kort tid blitt veldig populær i Sverige og Finland blandt de som jakter med treskjellere (finsk spets osv)

Lapua og Sako produserer nå ferdig ladd ammunisjon i dette kaliberet, sako har både blyspiss og helmantel i kalibret. Sellier og Bellot lader og bly og helmantel 8g.

I Finland mener han som er intervjuet at patronen etterhvert vil bli/komme til å bli en veldig god erstatning for gamle 7x33 sako.

 

I artikelen skyter han med Lapua sin ammo og skyter samlinger på 33 mm og 24 mm i en CZ 527. Ikke verst for dette kaliberet, og våpnet er ikke gjort noe med, lånt ut av våpeforhandler.

Må våre et artig kaliber også på rypejakt.

 

Her har jeg tatt bilde av kalibret sammen med 222 Rem, og 7x33 sako

 

normal_050.JPG

 

Må si rifla til CZ i dette kalibret også tiltalte meg med en vekt på 2,7 kg og total lengde på 95 cm.

 

main015.png

Link to comment
Share on other sites

Har en 7x33, men den har veldig lette kugler for kalibret. 78gr er jo ikke meget for 7mm. Ønsker mig en 7,62x39, men det ville være dejligt at høre erfaringer med denne kaliber. Stort udvalg af kugler må være en fordel og ligeledes må det være muligt at lade sub. - hvis man skal jage i norge og ikke i danmark. Precisionen er jo også vigtig i disse småvildtkalibre - er der nogle der har erfaringer med potientialet?

 

Som det er skrevet laves CZ i kalibren. Den er dejlig let og lille. Ved ikke om andre producenter.

 

jes

Link to comment
Share on other sites

Har en 7x33, men den har veldig lette kugler for kalibret. 78gr er jo ikke meget for 7mm. Ønsker mig en 7,62x39, men det ville være dejligt at høre erfaringer med denne kaliber. Stort udvalg af kugler må være en fordel og ligeledes må det være muligt at lade sub. - hvis man skal jage i norge og ikke i danmark. Precisionen er jo også vigtig i disse småvildtkalibre - er der nogle der har erfaringer med potientialet?

 

Som det er skrevet laves CZ i kalibren. Den er dejlig let og lille. Ved ikke om andre producenter.

 

jes

 

 

Kule utvalget er nok stort, det er en liten teoretisk krangel som går på at det brukes to kulediameter.

De militære våpnene bruker 7,91 mm (311) som også Sako lader i. Lapua lader sine patroner i 7,83 (308) som de bruker i sine øvrige 30-patroner.

Noen fare å skyte de groveste (311) kulene i et løp beregnet for for den mindre varianten er det ikke, men presisjonen vil kunne bli skadelidende.

Link to comment
Share on other sites

Personlig syns jeg patronen er litt gammeldags å basere et nytt rifleinnkjøp på.., men det er vist god tilgang på billig ammo, dersom en skyter store mengder på trening.

 

Hva med 6.8 Rem SPC ?

Virker som den har mer potensiale for småviltjakten, både fugl og rådyr.

 

Mini-14 kammres for den, men den er vel snart ikke råd å få kjøpt,, vet noen om andre rifler med 6.8 ?

 

Sammenligning:

7.62x39

kule 125 grs. pointed soft point

utgangshastighet 2365 ft/sec

ved innskutt på 150 yds

energy (ft-lbs) 200yds = 882

kule fall på 300 yds = ca 50cm

 

6.8 Rem SPC

kule 115 grs. Core-Lokt Ultra Bonded

utgangshastighet 2625 ft/sec

ved innskutt på 150 yds

energy (ft-lbs) 200yds = 1082

kule fall på 300 yds = ca 25cm

 

(I henhold til Remingtons ballistic tabeller)

Link to comment
Share on other sites

Personlig syns jeg patronen er litt gammeldags å basere et nytt rifleinnkjøp på..,

i likhet med 6.5x55, .270Win, .30-06 etc ???

 

Remington 700sps leveres i 6.8SPC, men av en eller annen grunn med 26" løp.

samt at den har mindre magasinkapasitet enn samme rifla kamret for .308 patroner

:?:

Link to comment
Share on other sites

Personlig syns jeg patronen er litt gammeldags å basere et nytt rifleinnkjøp på..,

i likhet med 6.5x55, .270Win, .30-06 etc ???

 

De nevnte over er vel ikke i den omdiskuterte klassen, dessuten har de en annen posisjon i markedet enn 7,62x39, som er en nykommer her på berget..

Nyere konstruksjoner har hatt muligheten til å dra nytte av ny teknologi, ny kunskap og krav fra markedet. Om 6.8 SPC er en vellykket sak vet jeg ikke mye om, men fra tabellene ser den interessant ut for meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...