Jump to content

Lyddemper för pistol


akokola

Recommended Posts

Hej,

 

Jeg är svensk så undskyld om jeg skriver på svensk.

Jeg har ett spörsmål om Lyddemper og lagar för lyddemper i Norge.

Tränger det licens för att köpa en lyddemper för pistol med 1/2-28?

Eller kan vem som helst gå in och köpa en lyddemper på våpenaffären?

Behöver man ha med några som helst intyg/papper/licenser när man köper lyddemper?

 

Tack för svar.

Link to comment
Share on other sites

XXL er morsomme - må innrømme at jeg hamstret "litt" patroner rett før blyforbudet (og apropos - nå vedtas det trolig i morgen at det blir lovlig igjen).

 

Noen år senere skulle jeg kjøpe meg noe mer rifleammo, og da måtte jeg registrere alle dato på nytt, fordi det viset seg at de hadde ved en feil klart å slette den tidligere databasen :shock:

Link to comment
Share on other sites

(og apropos - nå vedtas det trolig i morgen at det blir lovlig igjen).
Nei, det leveres en komiteinstilling som trolig legger frem et forslag for stortinget om å be regjerningen utrede hva som skal til for å kunne opphever forbudet, med visse begresninger (våtmarksområder). Storting vil eventuelt behandle dette forslaget i løpet av neste uke.
Link to comment
Share on other sites

Jeg måtte registrere våpenkortet mitt der for å få kjøpt ammo. Er ikke et stort problem, men hver gang jeg kommer med et nytt kaliber så tar det sån j... Tid. Virker som om xxl pålegger seg selv litt strengere regler en lovverket tilsier.
I motsettning til tilfellet med lyddemper er dette helt korrekt iht lovverket. Dette er noe XXL risikerer å miste lisensen hvis de ikke håndhever. Politiet har etter 2011 innskjerpet kraftig på at dette følges.
Link to comment
Share on other sites

(og apropos - nå vedtas det trolig i morgen at det blir lovlig igjen).
Nei, det leveres en komiteinstilling som trolig legger frem et forslag for stortinget om å be regjerningen utrede hva som skal til for å kunne opphever forbudet, med visse begresninger (våtmarksområder). Storting vil eventuelt behandle dette forslaget i løpet av neste uke.

 

Mulig du har rett men i følge NRK: http://www.nrk.no/nordnytt/vurderer-a-oppheve-totalforbudet-mot-blyhagl-1.12178484/url]

kan det tyde på at faktisk blir vedtatt i dag (kanskje er det vedtatt allerede).

 

Hvis komiteen innstiller på oppheving av forbudet i dag, er jo stortingsbehandlingen kun en formalitet.

 

Okke som - spennede er det uansett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg måtte registrere våpenkortet mitt der for å få kjøpt ammo. Er ikke et stort problem, men hver gang jeg kommer med et nytt kaliber så tar det sån j... Tid. Virker som om xxl pålegger seg selv litt strengere regler en lovverket tilsier.

 

Måste man registrera vapenkortet och personuppgifter för att handla ammo och dämpare?

Räcker det inte att visa vapenlicens?

Om jag vill köpa en dämpare och har svensk licens, skulle det gå?

Jag är inte norsk medborgare.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet ditt kan enklest besvares ved å lese norsk våpenlov, og tilhørende forskrift og eventuelle rundskriv. Det har vært flere forskriftsendringer rundt dette de siste 10-15 årene, ikke rart det blir forvirring.

 

Regner med at du selv kjenner til regelverket for import av lyddempere til det landet våpenlisensen din er utstedt i.

Link to comment
Share on other sites

Fritt salg av lyddemper i Norge så skal ikke føre opp noen opplysninger om kjøper overhodet.

 

Ammunisjon kan kun selges i det kaliberet som man har våpen i og det skal registreres navn, våpenkortnummer, dato for salg, kaliber og antallet som er solgt. Dette er lovpålagt og er noe alle forhandlere må gjøre.

Link to comment
Share on other sites

(og apropos - nå vedtas det trolig i morgen at det blir lovlig igjen).
Nei, det leveres en komiteinstilling som trolig legger frem et forslag for stortinget om å be regjerningen utrede hva som skal til for å kunne opphever forbudet, med visse begresninger (våtmarksområder). Storting vil eventuelt behandle dette forslaget i løpet av neste uke.

 

Mulig du har rett men i følge NRK: http://www.nrk.no/nordnytt/vurderer-a-oppheve-totalforbudet-mot-blyhagl-1.12178484/url]

kan det tyde på at faktisk blir vedtatt i dag (kanskje er det vedtatt allerede).

 

Hvis komiteen innstiller på oppheving av forbudet i dag, er jo stortingsbehandlingen kun en formalitet.

 

Okke som - spennede er det uansett.

Det blir vedtatt et pålegg til regjeringen om å endre forskriftene slik at det blir lovlig, og eventuelt hvordan jakten skal reguleres. Forbudet vil således ikke være opphevet fra dags dato (3/2-2015). Viktig at ingen oppfører seg som greske skattebetalere i mellomtiden :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...