Jump to content

Er dette norma oryx?


Stihl Crazy

Recommended Posts

Veit ikkje heilt kor eg skal legge inn dette innlegget så eg legg det her. Kjøpte ei brukt rifle for ei stund sia og dertill noke ammunisjon som kom seinare pga selger ville ikkje sende ammunisjon med børsa. Ammunisjonen skulle være ca 40 Norma Oryx (fabrikk ammunisjon selvsagt) pluss ein del heilmantel i 6,5x55. Henta ammunisjonen på posten i dag, blei litt skeptisk når oryxen ikkje låg i originalforpakkning men i ei Lee quick trim øskje. Var 39 stk så anntallet heng eg meg ikkje opp i, eg rekna med litt under førti når selger seier ca førti. No har eg aldri sett ett oryx skot men kan Norma benytta andre hylser enn eigne norma hylser? Noken av hylsene var merka Ra 11 og noken var merka Ra 09, dette er vel Lapua hylser. Tre av skota var også litt kortare enn dei andre men så vidt eg har funne ut så finnes oryx berre i ei kulevekt i 6,5x55. Synes det var litt merkeligt. Eg har betalt for rifla men ikkje for ammunisjonen enda, heilmantel var ikkje med, men det får vel vera greit nok, men noken som kan sei om det er oryx eller ikkje ?

Link to comment
Share on other sites

Ganske sikkert er denne ammoen hjemmeladet. Det betyr at den er verdiløs for deg. Aldri skyt hjemmeladet ammo du ikke har ladet selv. Det eneste du kan gjøre er å trekke kulene og bruke disse hvis du lader selv. Så her ville jeg ha krevd pengene tilbake for 40 patroner. (mulig all ammo er hjemmeladet) For noen år side kjøpte jeg noe ammo fra en ganske stor aktør i Norge. Så med en gang at to av eskene var hjemmeladd. Var i orginal forpakning. Sikkert en luring som hadde byttet inn en rifle + "fabrikk" ammo han hadde ladet selv.

Link to comment
Share on other sites

Svarer meg selv, sammenligna med ei øskje med norma jaktmatch i seksogeinhalv, som eg hadde ståande. Synes oryxen ser mykje meir ueinsarta ut, små merker på kulene ikkje skikkelig blanke hylser osv. Ser litt ut som ammunisjonen som eg pleier å lade skal eg vera heilt ærlig. Anngåande det der å trekke/slå ut kulene (har ein hammer til å slå dei ut med) så har eg ikkje så lyst til det, hylsene vil eg helst ikkje bruke fra andre og eg kan jo ikkje veta at det verkelig er oryx. Kruttet vil eg ikkje vurdere ein gong.

Anngåande det med merke etter kuleisetterne så synes eg det er litt merke ja, men kan ikkje sei det 100%. Men i mårå så skal eg ta skota med på arbeid pga at eg jobber samen med ein erfaren heimelader. Så kan han få sjå på dei. Skal komma tilbake med ett innlegg da. Skal ikkje dømma noken på forhand, han kan jo hatt dei liggande i lomma og sånt og da, men like lange det burde dei vera og burde vel hatt likt merke på hylsene og da men kan hende dei brukar ulike hylser på ulike lotter, skal ringe norma i mårå å sjekka. Takk for innspel så langt.

Link to comment
Share on other sites

Eg har aldri høyrt at Norma nyttar andre hylser enn sine eigne til ammunisjon, i alle fall ikkje i kaliber dei produserar hylser til sjølve. Så dette er nok nesten garantert snakk om heimesnekra ammunisjon. Patronlengda på ein fabrikklada Oryx er 73,5mm, dette kan vere noko å samanlinke med. Eg ville trekt kulene og tatt ut hetta, har hylsene antydning til sot på innsida, og det same med hettelomma, så har du svaret. Kulene kan du utan problem lade oppatt.

Link to comment
Share on other sites

Siden du kjøpte riflen hos denne mannen er det vel også stor sannsynlighet at denne ammoen er ladet til den børsen, hadde han hatt flere i samme kaliber hadde han nok beholdt den selv. Så jeg tviler på at børsa går i luften, og gjør den det er det en klar reklamasjonssak. Men for all del hva koster det å trekke ut kulene å fylle nytt krutt, 20kr og litt arbeid.

Link to comment
Share on other sites

Det kan virke som at folk her tror at forrige eier nesten har ladet opp skudd med overladning bevisst og sendt med på kjøpet :) Tror dere virkelig at han ville satt seg selv i den farlige situasjonen? Det som betyr noe er visst han har opplyst om at det er fabrikk og så viser det seg og ikke være det, og kjøper har betalt for fabrikk patroner først da synes jeg at det er kjedelig. Hadde selvfølgelig ikke skutt de skuddene selv siden jeg ikke kjenner noe til de. Men dette blir jo som storm i et vannglass for var det 39 patroner :D

Link to comment
Share on other sites

Jepp.

Storm i vannglass.

Hjemmeladeren har helt sikkert data på jobben og testa i rifla som er solgt.

Jeg anser ts som fortsatt fersk i faget hjemmelading, og samtidig "sugen" på et ny tråd.

Han har ikke referert svaret han har fått, annet enn at det var hjemmelada.

 

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Beklager viss det blei oppfatta som ett førsøk på å laga ein tråd ut av ingen ting. Eg blei berre temmelig paff når pakken med skota kom og eg begynnte å lura på om han hadde laga dei selv eller ikkje. Særlig siå selger hadde sagt at han kun hadde skote fabrikkamunisjon i rifla. Tenkte kanskje at dette var plassen å spørra og fekk noken tips, fra noken hyggelige personer. Viste seg at 3 av skota var fabrikkammunisjon og dei 36 andre var det ikkje. (fekk ein kyndig til å visa meg merker etter kuleisetterdia på kulen, han kunne til og med sei at den ikkje var heilt skikkelig pga laga noken merke på kulene. Såg litt nærmare på dei så var og tennhetten litt forskjellige) Eg har litt respekt for lading og ønsker ikkje å skyta ammunisjon fra andre. Selger beklaga at han hadde sendt heimelada ammunisjon. (Eg spurte aldri når me snakka samen om det var fabrikklada eller ikkje siå han sa at han kun hadde skåte fabrikkammo i rifla. Eg rekna da feilaktig med at det var nettopp det) og eg returnerer dei. Har du fått veta det du ønsker no isbjørn? Eg annser meg iverfall for ferdig med saken.

Link to comment
Share on other sites

@can

Det virker som du synes jeg var både sur og streng. Ok, mulig jeg var det.

 

Men det er ingen på kammeret som kan svare på det du spør om. Om det er oryks?

Umulig å svare på ut ifra de opplysninger vi får.

 

Videre sier du at du lader selv.

Da skal du kunne følgende: Sortere hylser etter fabrikat. Måle maks patronlengde i ditt våpen ( om du så må trekke ut ei kule å måle med) og samtidig vurdere om du har nok kulehold.

Fabrikkladd Norma-ammunisjon har "Norma" stempel og kaliber som bunnstempel, så ut fra stemplene "vet" du at dette ikke er fabrikkladd.

Norma-stempel og kal har også det meste av min hjemmeladde ammunisjon, så det er ingen garanti for at det er fabrikkladd.

Det som gjenstår da er:

Kontakt den du har fått patronene fra, få ladedata, sammenligne med kjente data fra evt samme årgang. Forskjell på data fra noen år tilbake og fram til i dag for samme kule, hette, hylse og krutt.

 

Dette er egentlig minimumskunnskap for hjemmeladere.

At patronene er hjemmeladd er ikke det samme som at de er farlige.

 

Lykke til videre.

Mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Neida meinte ikkje det, det kom berre litt feil ut. Trur heller ikkje at dei er farlige nei, men synes at eg bør helst lada selv det eg skal skyta. Eg er vel ikkje glødande innteresert selv om eg har kjøpt meg ei rifle, i det siste har eg vel holdt meg til ei ladning som eg fann i ladeboken og brukt dataene derifra. Det eg burde spurt om i tillfelle det blei ein missforståelse var dette: Er det fabrikklada oryx pga at det var det eg lurte på. Kollegaen min sa at dei 3 skota som var litt kortare enn dei andre var fabrikklada oryx dei 36 andre var og oryx, men dei var heimelada. Men no trur eg rett og slett at eg tar ein tidlig kveld så skal eg heller sjå om eg kan svara meir i mårå viss noken lure på nåke.

Link to comment
Share on other sites

Storm i et vannglass og storm i et vannglass, er vel greit å spørre litt om man lurer uten at det blir storm. Utfra infoen i første post kom det jo flere vettuge svar. Jeg lærte mye. Oryx er ikke gratis, så for folk som ikke lader eller tjener millioner så kan jo 39 oryx være verdt en ekstra runde. Sikkert fristende å bruke om man har dårlig råd. Oryx er heller ikke blinkammo så elgen er også interresert i at kulene i esken er til å stole på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...