Jump to content

17hmr på ryper!


rogersolv

Recommended Posts

Når sant skal sies har jeg ikke skutt rype med 17HMR, enda.

 

Men jeg har derimot skutt en hel del fugl med den, og jeg foretrekker FMJ på fugl av liten størrelse.

Har skutt en rundt 50 nøtteskriker og med Gamepoint får jeg veldig varierende resultater. Noen ganger er det helt superflott, men andre ganger er hele fuglen nesten kløyvd i to. Ved skudd bakfra har bryststykkene veldig lett for å være ubrukelige. Med FMJ er resultatet mye finere.

 

Rypa er jo litt større, så effekten kan helt klart være annerledes der men med mitt erfaringsgrunnlag veit jeg hva jeg hadde valgt.

Link to comment
Share on other sites

Brukt 17 hmr med suksess på due. Flat kulebane og hold under 100m med Gamepoint ga fine slakt ved skudd rett mot eller høyt fra siden. Skudd på tvers gjennom begge filer, eller bakfra medfører litt ødleggelse. Det er spesielt ved kort hold den lille kula i 770ms lagde styggest slakt på duene.

 

Men den er så presis at man kan plassere skudd i kråsen.

 

Som flere sier, ikke bruk FMJ.

Link to comment
Share on other sites

Ja, fordi jeg mener at man ved helmantlet kule risikerer større sjans for skadeskyting ved dårlig treff på lite mål. Kula er som ett riskorn på 1 gram, og etter noen meter mister den hastigheten som er dens fordel fra 22 lr sin tyngre kule. Men at rypa dør, ja den dør viss du treffer den godt.

Link to comment
Share on other sites

Kula er som ett riskorn på 1 gram,

20 grain tilsvarer da 20 riskorn. :mrgreen: og 1,3 gram i 724 m/s er effektivt det.

Jeg benytter kun FMJ på rype, det gir minst kjøttødeleggelse.

Så får man passe på å ikke strekke holdet for langt.

Jeg digger dette kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...