Jump to content

pris på selvrøyka laks


Tom Løkås

Recommended Posts

Har røkt mat i noen år og dette oppdages selvfølgelig og det oppstår etterspørsel og ønske om å kjøpe. Da nytt og større røykeri er klargjort så lurer jeg på hva kilospris på kvalitetsrøykelaks bør være? (Jeg kjøper laksefilet rett fra oppdrett/slakteri og denne er av beste kvalitet som ellers går til eksport)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har røkt en del laks for meg selv og gitt i gaver til venner og familie. Dette er da selvfisket villaks. Jeg røyker ikke laksen om den er mindre enn 5 kilo og deler da opp hver fillet i 3 deler.

I ettertid har jeg blitt tilbudt alt i fra 400-600 kroner for en bit, det vil da si 1/3 av en fillet, men husk dette er da villaks.

 

Jeg vil tippe rundt 800kr +- for en hel fillet, om det er oppdrettslaks hvis jeg forstod rett :-)

(Ren tipping utifra hva jeg har blitt tilbudt for villaks ;) )

 

Vil gjærne høre andre meninger. Er ikke helt oppdatert på Hva prisene ligger på i butikker, er jo aldri å handler slikt ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg ville betenkt meg lenge og vel for å handle røykt mat fra noen som for kort tid siden lurt på om det bare var å skrubbe av sot og bek fra de ferdig røykte produktene.. :forvirra:

 

 

Pris; røykt laks av skikkelig kvalitet (nedsultet oppdrettsfisk)koster 3-350kr/kg hos de butikkene her som har fra en lokal produsent. Røykt villfisk fra samme mann koster 400/kg (og er verdt hvert øre!).

Da er moms og mattilsyn og hele pakke i orden :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det at en skal bli hetset og latterligjort gjentatte ganger på dette forum av Chiefen.v-2 - gjør til at dette blir min siste post.

Kommer ikke til å foreta meg noe mer her inne.

 

Kan forsikre Chiefen.v-2 at mine produkter aldri har vert utsatt for sot av noe slag, men at jeg hadde et nybegynneruhell med min smokai røykutvikler på mitt bacon. Det ble brukt en 3.liter smokai på 0,7 kubikk røykehus. Nå er vel denne smokaien beregnet på nesten 50 kubikk volum. Det er da ikke feil å spørre om råd på et forum for å redde kjøttet?

Kjøttet ble i grunn ikke skadet heller, og falt i smak hos en jeger.

 

Nå røykes mine laksesider som forøvrig er sulteforet hos Lerøy, slaktet og filetert der (les at mattilsynet stadig besøker dem) med elektrisk røykutvikler som for meg er det beste som er oppfunnet mtp røyking i mindre røykehus.

 

Da takker jeg for meg, og håper Chiefen.v-2 klarer å oppføre seg i andre tråder for fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...