kongle Posted January 16, 2015 Share Posted January 16, 2015 Hadde tenkte til å handle ammunisjon over nett for første gang i janaur, bestilte og sendte inn dokumentasjon, men fikk i dag mail om at ordren var kanselert p.g.a mangel på dokumentajson. Har som sagt aldri handlet ammunisjon på nett tidligere, så lurer derfor på om det er brukerfeil som er årsaken til dette. Here it goes: Bestilte ammunisjon i en nettbutikk tidlig januar. Etter det jeg forstod var det ikke noe sted hvor man kunne "uploade" nødvendig dokumentasjon i ordren/betalingsporalen. Nett -Scannet våpenkort (begge sider), legitimasjon (begge sider) med bilde samt jegeravgift (begge sider) og la dette inn i et dokument. -Betalte med VISA på forhånd. Fikk så ordrebekreftelse på mail.-Sendte derfor inn scannet dokument til buttikkens mail som vedlegg etter at jeg hadde fått ordrebekreftelsen på mail. -Gikk noen dager, fikk så mail om å ettersende dokumentasjon angående ordrenen på ammunisjon: "våpenkort og kopi av bilde med legitimasjon sendes pr. mail" mvh XXX . Stusset over dette da jeg hadde sendte dette inn når jeg fikk ordrebekreftelsen. -Sendte inn dokumentasjon på nytt, som vedlegg i mail samt oppfølgings spørsmål om: "Hei=) Mente at jeg hadde sendt dette som vedlegg i en mail. Eller er det en annen måte jeg skal sende dette på? Legger ved våpenkort og førerkort i mailen nå." Mvh:Fjøra -Fikk i dag svar om at ordren var kanselert p.g.a mangel på dokumentasjon. Jeg stusser over dette, men hva gjorde jeg galt her?(Aldri handle ammo på nett før). -Jeg sendte inn dokumentasjon som vedlegg i mail, er det noen annen måte å gjøre dette på?Scanne direkte inn i mail istedet for å scanne det inn i et dokument som vedlegg i en mail ? (lite teknisk anlagt...) -Når jeg fikk mail om å sende inn dokumentasjon, så sendte jeg inn det samme dokumentet som vedlegg i mail igjen,+oppfølgingsspørsmål om jeg skulle gjøre dette på en annen måte. -Fikk i dag beskjed om at ordren var kanselert, pga mangel på dokumentasjon. Men, fikk aldri svar på eller beskjed om hvordan dette skulle gjøres anderledes, når jeg spurte om dette i foregående mail( hvor dokumentasjon var scannet inn som vedlegg). Er det noe jeg har oversett/gjort feil? Eller er det noen annen måte å sende inn dokumentasjon på? Når man skal handle ammunisjon over nett? Syns det er rart at spørsmål ikke blir besvart slik at jeg får sendt inn dokumentasjonen på riktig måte og butikken får en handel. Men velger heller å kanselere ordren. Har handlet hos denne nettbuttikken før, uten problemer og kan gi den masse skryt fra tidligere. Lurer derfor på om hvilken brukerfeil jeg har gjort?I og med at ordren ble kanselert. Gode innspill ønskes! Hilsen en forvirret Fjøra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olechrw Posted January 16, 2015 Share Posted January 16, 2015 Har kjøpt en god del ammo på nett fra xxl. Sender bilde av pass og våpenkort til deres mail og henter ammoen på posten. Aldri hatt noe problem med dette. Basert på hva du skriver har du gjort alt riktig. Enkleste er nok å kontakt dem på feks telefon og prøve å avklare hva som er hent. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kongle Posted January 16, 2015 Author Share Posted January 16, 2015 Butikken har ikke telefon nummer ute, som jeg har funnet ihvertfall. Har sendt mail samt gitt butikken beskjed om at jeg ønsker svar på mail eller telefon. Så får vi se om vi får løst dette Fjøra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
razumny Posted January 16, 2015 Share Posted January 16, 2015 Utover at jeg nok ville lagt ved bildefilene i stedet for å lage et dokument av det, høres din fremgangsmåte helt korrekt ut, og det skal ikke være nok til å kansellere ordren. Her høres det ut som om butikken har tabbet seg ut. Dersom prisen har endret seg, kan du antagelig kreve å få varene til tidligere avtalt pris, da kanselleringen ikke er gyldig. Ettersom du har både betalt og levert dokumentasjon, har ikke selger noen rett til å heve salget, og avtalen som er inngått er derfor bindende, jfr. Forbrukerkjøpslovens § 45 (min utheving): § 45.HevingSelgeren kan heve kjøpet på grunn av forsinket betaling eller annet kontraktsbrudd fra forbrukerens side dersom forbrukerens kontraktsbrudd er vesentlig. Selgeren kan ikke heve etter at hele kjøpesummen er betalt. Kjøpet kan også heves dersom forbrukeren ikke betaler kjøpesummen innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som selgeren har fastsatt. Mens tilleggsfristen løper, kan selgeren ikke heve, med mindre forbrukeren har sagt at han eller hun ikke vil oppfylle innen fristen. Er tingen allerede overtatt av forbrukeren, kan selgeren bare heve dersom det er tatt forbehold om det eller forbrukeren avviser tingen. Salg av produkter som også krever tillatelse til å anskaffe produkter stiller seg noe annerledes, men ikke så annerledes at selger kan kreve heving etter at du har betalt og levert dokumentasjon på tillatelse. Forbrukerkjøpsloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greb Posted January 16, 2015 Share Posted January 16, 2015 Hva slags dokument sendte du? Er ikke sikkert butikken kan lese det du har sendt? Har du rette viruset og sender et word dokument går hele mailen din virus filteret til mottakeren, f.eks... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jas Posted January 16, 2015 Share Posted January 16, 2015 Jeg tar bilde av våpenkort og legitimasjon med telefon eller Ipad. Sender bildene på mail. Aldri hatt problem, har bestilt på XXL. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perjan Posted January 16, 2015 Share Posted January 16, 2015 Virker som om det er sendt i ett dokument som butikken ikke fikk åpnet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
razumny Posted January 16, 2015 Share Posted January 16, 2015 Uansett; om de ikke klarer å åpne dokumentet, må de faktisk si fra, og gi deg en sjanse til å sende den i annet format. At de kansellerer - altså hever - ordren uten å si fra er uakseptabelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perjan Posted January 16, 2015 Share Posted January 16, 2015 Helt enig i det og sier ikke noe mot det. Dårlig kundebehandling er det iallefall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kongle Posted January 16, 2015 Author Share Posted January 16, 2015 Jepp, tenkte det at hvis de ikke klarte å åpne det eller kunne lese det så ville de bedt ny dokumentasjon, FORDI de ikke kunne lese/åpne og at de da trengte det på en annen måte. Når jeg ikke får beskjed om dette, samt at spørsmål i mail vedrørende dokumentasjon ikke blir besvart så er det vanskelig for meg som kunde. Sendte som vedlegg i mail i form av PDF fil. Har ganske ny PC og Windows, kan dette ha sammenheng?Burde likevel fått beskjed hvis de ikke greide å åpne. Håper at jeg har fremstilt dette på en riktig måte. Er ikke ute etter å ta eller henge ut noen. Har jobbet deltid i sportsforetning i mange år ved siden av skolegangen, så jeg prøver ikke å være en vanskelig kunde. Vet at vi alle gjør feil innimellom, slik er verden. Derfor skal det være mulig å få flere sjanser. Kjedelig for begge parter, både for de som driver butikk og meg som kunde. De får et salg mindre og jeg får ikke produktet jeg ønsket å kjøpe. Så jeg håper at dette ordner seg. Har som sagt bare gode erfaringer fra før og lagt igjen noen tusenlapper der de siste årene. Fjøra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.