Jump to content

Rhino/Hippo-kuler 9,3x62


Leonidas

Recommended Posts

Jeg har tidligere ladet 9,3x62 med 286 Oryx, 250 Accubond og 250 Woodleigh RN, og har vel egentlig vært fornøyd med alle. For å få erfaring med en litt annen kulekonstruksjon, tenkte jeg å prøve Rhino/Hippo Solid Shank. Konstruksjonen virker lovende, med massiv kobberdel bak, og en lett ekspanderende blydel forran.

 

 

Er det noen som har noen formening om jeg bør satse på 250 eller 286 grains versjon? Jeg ser for meg at disse kulene kanskje er litt for "solide" til at 300 grains i 9,3x62 er noe godt valg. Innbiller meg at det blir noe dårlig ekspansjon i såpass lav hastighet, men kan godt hende jeg tar feil her...

Hvor hard er egentlig Rhino kontra Oryx, Accubond og Woodleigh?

 

Jeg er også takknemlig for ladedata hvis noen har det. Jeg har både N202 og N203-B ståenede i hylla.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver ikke hva du skal jakte på, men utifra kaliber så antar jeg elg.

 

I 9,3x62 holder det i massevis med 250grs varianten. De er nesten like lange som Barnes X i samme vekt, så både 286 og 300grs tar opp hylseplass.

Rhino er en relativ hard kule, derfor bør hastighet ikke være for lav. Enda en grunn til 250grs.. :)

Både 202 og 203b er egnet til kula, se Ladeboka og Normas egne sider.

 

NB; var selv innom Rhino Bullets i East London i 2013 og snakket med eieren, Kobus.

Han sa at kulene kunne lades som tilsvarende mantlede blykuler, så lenge de var satt med en friflukt på minimum 2,5mm.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Jakter elg og hjort, og det blir nok 250 grains jeg prøver.

En annen ting - hvilke erfaringer har dere med moly-coatingen som er på disse kulene? Har ikke brukt kuler med slik coating selv, men har hørt flere fortelle om problemer med presisjon når man veksler mellom moly og vanlige kuler.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...