Jump to content

Mørkere farge på laminat kolbe


Shaffer

Recommended Posts

Først må du være sikker på at stokken ikke er innsatt med noen form for lakk/voks.

Puss forsiktig ned med vannsmergel og vann for å fjerne rester av olje/voks som er på stokken.

Kok opp kaffe, jo sterkere jo bedre. Pensle så inn stokken med kaffe.

Nå trenger du ammoniakk. Enkleste løsning er en flaske salmiakk.

Hell 3-5dl i en plastbøtte. Heng den penslede stokken over bøtten mens den enda er fuktig.

Best effekt får du om du pakker det hele inn i plast. (viktig)

Gjenta prosessen til stokken er så mørk som du ønsker. Nå setter du inn stokken med olje.

Plusset er at fruen i huset tror du har vasket badet! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Du kan også bruke beis.

Jeg brukte Herdins vannbaserte beis på KV-mauseren min. Denne beisen får du kjøpt hos farvehandelen. Den kommer som pulver i en slik liten 'krydderpose'. Pulveret blandes med varmt vann.

Som nevnt over, så må du sørge for at lakk/voks etc er fjernet fra stokken. Jeg brukte "Ny Reprin" malingsfjerner for å fjerne gammel lakk fra stokken min. Deretter beiset jeg den med en mørk farge. Etter litt tid tørket jeg av overflødig beis med en fuktig fille. Denne prossessen kan gjentas til du oppnår ønsket farge. Til slutt oljet jeg stokken med benkeplateolje fra Ikea (ja, dette var et prosjekt med begrenset budsjett).

Du kan se resultatet hvis du søker opp tråden min "KV-mauseren men ny look" eller noe i den duren her inne.

 

edit:

Her er bilde av resultatet:

1.jpg

 

og tråden med flere bilder:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=25063

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...