Jump to content

Prosjekt: DIY Elgbane


jjrckd

Recommended Posts

Da har første delen til min DIY Elgbane ankommet fra Kina. Hastighetsregulator.

 

oftt9w.jpg

 

Målet er å bygge et styringssystem for elgbane (skive) som kan brukes på 15m innendørs og 100m utendørs til under 500kr. Tanken er at en vogn skal gå høyre-venstre med automatisk stopp i hver ende. Justerbar tidsforsinkelse før oppstart. I førsteomgang blir det 15m og skyting på papp men har noen tanker om anviser på sikt.

 

Koblingsskjema viser ikke hastighetsregulator eller timer på retur men prinsippet er enkelt nok.

 

fjhieu.gif

 

Oppdateringer vil følge etterhvert som komponentene ankommer.

Link to comment
Share on other sites

DIY-prosjekter er alltid artig å følge. Kjør på!

 

Har tenkt en tanke eller to om dette selv også, men selvsagt aldri noe mer enn "dagdrømming"... I mitt hode har det vært step-motor med tilhørende driver styrt av en enkel uC. Sikkert noe remdrift-greier for å gire opp også. Noe enkel kode for å håndtere aksellerasjon, decellerasjon, ulike programmer, variabel "pause" osv skulle jeg nok fått til med mine begrensede programmeringskunnskaper...

Link to comment
Share on other sites

Var innom tanken på step-motor jeg også. Ville vært en mer elegant løsning men sitter liksom litt lenger inne å ta fatt på det.. Men, på 100m bane er jeg kanskje nødt til å tenke step for å få det til så vi får se hva det blir til med tid og stunder.

Link to comment
Share on other sites

Kina har vært urovekkende raske denne gangen og alle komponentene med unntak av timer har ankommet. Har gjort en testoppkobling og alt fungerer som tenkt. Koblingsskjemaet jeg har vist tidligere er muligens feil ettersom dette ga liten mening med releet jeg kjøpte. Må få ut fingeren i løpert av nærmeste fremtid og koble opp systemet skikkelig (les: så bra jeg får til med mine begrensede loddekunnskaper og delenes manglende kompabilitet).

 

Fortsettelse følger.

 

14cab74.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Oppdatering.

 

Prosjektets målsetting er ikke realistisk mdd en begrensning på 500kr og ting har derfor stoppet opp.

 

MEN,

 

noe har skjedd. For 15m elgbanen (salong) har jeg kommet frem til at en minimalt ombygd garasjeportåpner fra biltema må være tingen. Kan helt sikkert brukes på 100m bane også om en klarer å holde vekten på skiva til "ikke veldig mye". Biltema garasjeportåpneren har en læringssyklus hvor en kjører bevegelsen manuelt slik at åpneren lærer hvor mange pulser det er mellom start og stopp. I forhold til 15m hold må hastigheten økes med 4,79 i forhold til originalt. Dette er overkommelig ved at man ganske enkelt bytter tannhjul. For 100m banen må hastigheten økes hele 32 ganger så da spørs det om motoren blir sterk nok...

 

Ikke forvent at det skjer noe her med det første men en vakker dag kommer det forhåpentligvis noe mer..

 

Edit: Korrigerte omgiring for 15m banen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...