Jump to content

fragmenterende kuler?


Tom Løkås

Recommended Posts

Hva slags kaliber tenkte du på?

 

Bruker .222 til "eksplosiver" selv. Har brukt Berger 30 grs varmint før, og det ble gullstøv inni spylervæskekanna. Ingen gjennomskyting. Vmax 40 grs har gitt ca samme effekt i samme kanna. Bergeren produseres ikke mer, så vidt jeg vet. Vmax har vært vond å få tak i.

 

Ellers tror jeg nok Barnes varmint grenade 35 grs gir tilsvarende virkning.

 

Selv har jeg kjøpt inn et par hundre Nosler varmageddon 40 grs. Den har et lovende navn, i hvert fall!

Link to comment
Share on other sites

Varmageddon... Sjekk ut tester i ballistisk hele på YouTube.. Raskere ekspansjon enn v-Max. Fåes med og uten balltip.. 25rev og 38 grevling, samt div fugler har denne sesongen fått akutt åndenød. Ingen gjennomskyting på noen av disse. Fuglene er selvfølgelig kun rester ved sentertreff.

Link to comment
Share on other sites

På hvilken måte er du misfornøyd med vmax da? Har selv skutt noen med 110 grs vmax i .308. De ekspanderer godt og gir knall og fall, men kulas egenvekt gjør det nok umulig å unngå store utgangshull.

 

Da er nok løsningen å gå ned i kaliber eller bruke en buttneset helmantelkule i .308.

 

I .222 har jeg best erfaring med 35 grs vmax ladd til i ca. 1100 m/s. Knall og fall uten gjennomskyting.

Link to comment
Share on other sites

Kaliber er 308.

 

Hvis du ønsker penest mulig reveskinn ville jeg heller ha vurdert Lapua Subsonic - 13g kule i 330 m/s - enn ekstremhastighet på ei lett 30.kaliberkule.

 

Det som kanskje ekspanderer lettest i .30 er vel Speer TNT, som har fasong som et fingerbøl, bortsett fra at hele tuppen er erstatta med hullspiss... Men å få en .30 til å stoppe i rev? Mye energi som skal overføres for å fragmentere den kula, og et eller annet sted må den gjøre av seg. Action --> Reaction....

Link to comment
Share on other sites

en måte å skyte lettere kuler i 308 - sabot (men hører det ikke er lett å få god presisjon..?)

 

http://www.sabotreloadingpro.com/

 

Ellers hadde vel lapua noen veldig lette kuler i 30 kal , ment for jaktfelt om jeg ikke husker feil. Iflg en kompis ble disse _veldig_ lettekspanderende når farta ble blåst opp litt :twisted: . Men disse har vel ikke vært å få tak i på en god stund...?

Link to comment
Share on other sites

Du 'Tom Løvås' hvis du ønsker og sprenge litt skal du først bytte kaliber til 22-250 ,220 Swift men også til 223 som du sier selv om det ikke er versting så får du god effekt . I 223 kan du bruke Barnes Grenade 35 grain. eller 40 grain varmintere på max. ladning . Jeg har brukt disse mye og det virker brukbart.

Link to comment
Share on other sites

Ja er ikke enkelt dette ;)

Her må det etterforskes litt.

22-250 blir i drøyeste laget da jeg vurderer å selge 308'n og kjøpe i kaliber som kan brukes til matvilt også og opp til rådyr på forsvarlig vis. Så 223 er absolutt aktuelt men det som sliter meg litt er trangen til å ha ekstrem presisjon. Går det ikke å sette 5 skudd i snuseska på 150m er det ikke brukbart. Så mini-14 planene må nok diskuteres med en børsedoktor..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...