Jump to content

kv m67 og bowie jakt kniv


minigrini

Recommended Posts

hei hei, jeg hadde egentlig ikke tenkt til å poste rifla her før jeg var kommet lengre med den, men uventede problemer oppsto og jeg trenger da hjelp av guruene her inne på forumet, men for ordens skyld kan jeg jo starte fra begynnelsen.

mausern fikk jeg av fatter, han hadde brukt den en del i sin ungdom, men den passer ikke helt til mitt bruk.

den er stor og tung, og ikke særlig praktisk.

den er i 6,5x55 og jeg har tenkt til å bruke den til toppfugl og rådyr jakt :)

så jeg surfet litt på nettbølgen og fant noe som falt i smak, noen minutter senere var en boyds tommehull stokk bestilt.

skjeftet kom i posten en god stund senere og jeg satte i gang.

etter en times tid med stanley kniven sklei mausern rett i og skatte jakten etter sluttstykket som blei rota bort for 20 år siden starta.

 

33e2zd1.jpg

 

etter 3 dager leiting fant jeg sluttstykket, og gleden var stor, men kortvarig.

her var det noe gærnt i orden...

 

2jdi2hi.jpg

 

hjelp!!!!!!

dette var ikke helt som det skulle, noe jeg skjønte ganske snart, alle delene er tilstede men jeg får ikke demontert sluttstykket.

hvis noen har noen tips så blir det satt stor pris på, hvis ikke blir det levert sammen med rifla hos børsemakeren.

 

videre planer for rifla er nytt underbeslag, så den kan ta magasin, løpet skal kappes,gjenges og stokken skal beddes,

optikk er jo også nødvendig, hvis noen har noen tips til kikkert som er innen for rimelighetens grenser så hyl ut!

 

men en jeger må jo også ha en god kniv, og mens jeg ransaka kjellern etter sluttstykket fant jeg en rusten,gammal,fæl og stygg bowie kniv, midt i blinken!

 

33n88j8.jpg

 

mlnt35.jpg

 

oppdateringer vil komme så fort noe det er det minste tegn til fremgang eller motgang

 

god jul og godt nytt år

Link to comment
Share on other sites

Tror nok ikke du skal ha så store forhåpninger ang. det knivbladet. Solingen i Tyskland er omtrent så langt fra man kan komme Jim, eller James Bowie, som Jordan tannpirkere er en Arkansas toothpicker.

Formen på en bowie er vel kjent, men derfra til å kalle det en orginal, er vel noe..veeel.. :roll:

Husker jeg kjøpte noe lignende på postordre som byggesett da jeg var ung på 70 tallet, og sparte til langt hår, og skulle bli stifinner :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

regna nesten med at det ikke var noe super fancy greier ved den kniven, men håpet er at ved litt pleie og kjærlighet kan den bli bra :)

når det kommer skaftmateriale så har jeg ikke tenkt på det så mye, kommer vel egentlig mest på hva jeg har liggende, så det kan bli alt fra kledninga på huset til naboen eller hvaltann hehe :) bestefar lagde hvaltann skjefte til luger`n som jeg arva av han, så hvis jeg finner det i en skuff så skal jeg gjøre mitt beste :) men har egentlig lyst på en survivalist look på kniven, noe materiale som tåler litt og kanskje litt paracord i enden, tiden vil vise :-D

Link to comment
Share on other sites

Takk for bilder og oppklaring.

 

Solingen i Tyskland og Sheffield i Storbritania var relativt store leverandører av Bowiekniver til USA på 1800 tallet...

Så det er nok en kortere vei enn noen synes å tro. Bowiekniv formen er forøvrig kjent i vesentlig større utgave i Middelalderen og renessansen også, henholdsvis som Falchion og Messer, begge typer av kortsverd... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har en make - original - som jeg kjøpte hos Våpensøilen tidlig på syttitallet. Ferdig Bowie med hjortehornskjefte og lærslire.

Hvis det står original på byggesettet ditt så kan du være helt trygg for at det er riktig :winke1:

Originale samekniver og finnkniver finnes nok bare man leter nøye :smile:

 

Å finne kniver som kan dokumenteres å være laget av Jim Bowie kan være litt mer vrient. Kanskje var det noen andre som hadde laget kniven Jim brukte? Det spørs hvilke kriterier man setter for at dette eller hint skal være originalt. Enkelte produsenter kaller sine edle dråper for original et eller annet - mens det er oppskriften på sakene som er original. Da vil jeg hevde at det er fasongen på kniven som gjør den til original Bowie kniv :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...