Jump to content

Remington 700 short action...?


krister86

Recommended Posts

Driver å ser etter rifle, å ser litt rundt hva som er på markedet, å leiter nå etter remington 700, ser ut som en populær rifle. Så planen var å kjøpe en slik, med en mcmillan A5 stokk, men i spesifikasjonene på den stokken, sto det at den var til remington 700 .308 short action. Hva er forskjellen på en rem 700 å en rem 700 short action?

 

Krister

Link to comment
Share on other sites

Da e jo du kansje rett mannen da :D har ikke sett for meg noen spesiel børse egentlig, er helt fersk på dette å har tenkt å gå til sivil langdstanse skyting :) så har egentlig bare sett litt på finn.no å wingevåpen. Kan jeg spørre deg om hva du anbefaler til førstegangs rifle?

Link to comment
Share on other sites

Vel, helt enkelt kan du ikke gå feil med en hvilken som helst rifle med tykkere løp. Men siden tråden din er om nettopp Remington så skal jeg ikke begi meg ut på den ferden, det kommer nok plenty med folk som anbefaler noe helt annet;)

 

Remington 700 er kjempepoppis fordi ettermarkedsdelene er så enormt mange og varierte og at kassa er kjempebra og dugandes som basis for custom bygging. Men skal man starte enkelt, så går du for en Remington 700 SPS Varmint, bytter ut stokk og avtrekk og sett på en kikkert.

 

Jeg gremmes, men guttene på Arendal er importør av Remington til Norge:

 

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10000&prodid=5907

 

Veldig simpel stokk, men populær blant mange:

 

http://www.boydsgunstocks.com/FindAStock?Make=3U&Model=182&Action=1J

 

Eller kjør rett på sak og handle fra Vertebrae:

 

http://www.vertebrae.no

 

De leverer mye snacks til Remington, blant annet stokker samt avtrekk. I tillegg har de tofot, baksekker, Vektor rekylbrems og store boltkuler. X-Ray chassisene er f.eks ikke ett dumt valg.

 

 

Om valget er Remington, er dette iallefall min anbefaling.

Link to comment
Share on other sites

Takk for utfyllende info MagnusM! det blir nok veldig mangen forskjellige svar for hva som er best osv osv...men holder en knapp på remington! Men en SPS varmint, er det vanlig rem700? eller e det noe forskjell på dem fra de "vnlige" modellene? En børse jeg har sett på er denne på finn.no: http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... ington+700

 

utenom selve rifla, så e planen å handle Mcmillan A2 eler A5 stokk fra magnumhansen å et solid leupold eller nightforce sikte :)

Link to comment
Share on other sites

Hva er en vanlig Toyota Corolla? ;)

 

Alle 700 modellene har lik låsekasse/bolt. Forskjellen ligger i om det er blånert, rustfritt stål, rustfritt stål med TriNyte, lengden på løpet, trestokk eller jallaplast. Noen unntak på sistnevnte finnes i XCR Compact Tactical/Long Range utgavene bla. som har Bell & Carlson stokker.

 

Det er vel ikke nødvendigvis typisk amerikansk, men Remington faller også i fella med å føle de må ut med en ny rifle hele tiden. Forskjellene er ofte marginale og prisene høye. Ta AAC-SD utgaven. For ett hysteri der borte. Hvorfor? Fordi den kom med, tadum, gjenget løp... Ikke en gang demper følger med for prisen de skal ha.

 

Poenget mitt er at om du skal inn fort og enkelt, så er Remington 700 SPS modellene, enten Varmint eller Tactical (forskjellen ligger på løpslengde, 20" for Tac og 26" for Var) de "billigste" i Norge. Resten av riflene er stort sett bare gimmick. Det er låsekassa og bolt du betaler for, og som nevnt tidligere, mye skal uansett byttes ut.

 

Nå har du allerede bestemt deg for stokk, og det er vel og bra, ellers er det bare å bytte avtrekket først som sist, for den er mildt sagt dårlig.

 

Du kan vel ikke gå feil med verken Leupold eller Nightforce, men sleng ett blikk på Vortex også.

 

http://www.jaktfall.no

Link to comment
Share on other sites

okey...flise spikkeri da...så inne på siden du linket til lenger oppe, på remington børsene, der kunne en velge løps lengde, der var 26" nevnt, så da blir det den :) under 10.000 for en slik rifle, finnes jo ikke galt! Men så av bildene der at skinne for sikte midler manglet(?) e det noe man må skaffe utenom? Leste bare kjapt gjennom siden...

 

Skal sjekke ut vortex også...e det noen spesielle som anbefales?

Link to comment
Share on other sites

26" som gjelder på SPS Varmint i .308 Win ja:)

 

Skinne må nok kjøpes i tillegg. Jeg bruker en Leupold picatinny skinne, men utvalget er stort.

 

Når det kommer til Vortex er det to prissjikter, enten Razor og den nye Razor II som prises fra 12.5k til 19k eller PST utgavene, som jeg har mest erfaring med, til halve prisen. Jeg har hatt 1-4x24 utgaven tidligere og nå har jeg 2.5-10x44 samt nettopp handlet inn en 6-24x50.

 

Kikkerter er som rifler, en smakssak og hva man ønsker å sylte ned av penger. Med optikk så bør man legge ned litt penger og styre unna de billigste merkene, men Vortex og i dette tilfellet Jaktfall har mer enn konkurranse dyktige priser på Vortex. Ellers kan du alltid søke på kammeret etter Nightforce tråder, en kikkert som forøvrig også er toppers. Leupold, i min erfaring, er litt for dyrt for ikke helt knall optikk.

Link to comment
Share on other sites

http://www.brownells.no/epages/Norge.sf/no_NO/?ObjectID=173997&ViewAction=ViewFaceted&FacetValue_CategoryID=173997&FacetValue_PreDefString_no_2390542=Remington&FacetValue_PreDefString_no_74517257=700&CurrencyID=NOK&CurrencyID=NOK&FacetRange_ListPrice=&FacetRange_ListPrice=

 

Det kan jeg ikke garantere, men regner med det. Jeg for min del skal oppgradere til Ken Farrell skinne, disse høster iallefall mye skryt.

 

edit: Ja, riflene kommer ferdig borret og gjenget. Moen first;)

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en anselig mengde Remington 700'er i diverse kalibre, har prøvd flere avtrekk på dem, Timney og Shilen blant andre, det klart beste var Jewel. Har ikke all verdens erfaring med de nyere avtrekkene, men de gamle kunne justeres til de ble fullt på høyde med et standard Timneyavtrekk stort sett - forutsatt men vet hva man driver med.

Link to comment
Share on other sites

.den var relativt god å skyte med, men så e det eneste bolt riflen jeg har skutt med også. fåes det til rem700?

Da må jeg få anbefale å prøve flest mulig rifler før du kjøper. Prøv Sauer 200STR/SSG3000, prøv TRG22, Steyr SSG69 eller 08, og forsåvidt Rem 700, prøv mest mulig, Tikka T3 ikke å forglemme, og S&L, og for den del - Blaser R8. Plasser dem på "god å skyte med" skalaen, så får du jo se selv...

Amerikanske nettforum har ikke fasit for Norge, og selv om MagnusM trakterer remmyen exellent, så blir den ikke optimal av den grunn.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier ikke at TS IKKE skal kjøpe Rem700. Men om du KUN har prøvd NM149 (at de fins ennå er nå hårreisende), ei rifle som etter mitt syn sikkert er fin når en må skyte tilbake med det en har...

Du kommer til å få noen aha opplevelser, og de er billigst når en får dem FØR en handler :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...