Jump to content

Noen som har ladedata for Raufoss?


epson

Recommended Posts

Nå må dere slutte. D-spiss var ei helt vanlig kule før, bortimot enerådende i noen miljøer. Den er 9.3g og går som alle andre 9.3 - 144grs kuler. Ikke noe spesielt med den.

Ville kanskje ikke brukt den til BR-stevner dog, det er gamle greier dette.

 

At ladedata kun er til ei og ei rifle nærmer seg vel vas, hvordan i alle alnd tror dere det går an å lage fabrikkammo? Men ligger en på eller over maks, klart ting kan skje...

 

Som Høggern sier, bruk data for andre 9-9.3g kuler, det er skutt millioner slike kuler med slike data.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Slapp av gå ikke av i halvspenn nå..

Nå har det seg slik at jeg har ikke ladet patroner før og er å regne som "en som ikke vet en jævla dritt om dette"

Det er ikke alt som kommer frem i boken, for eksempel disse kulene. Så det er da helt naturlig og spørre om det er noen son har testet dette ut.(disse kulene) og evt har erfaring med dette.

Så jeg ser da etter bedre og mere utfyllende svar en "les i Boken" ...sef har jeg lest i boken

Men det er helt klart at jeg er ikke avhengig av og bruke dette forumet jeg kan "drite i det"

Link to comment
Share on other sites

Så det er da helt naturlig og spørre om det er noen son har testet dette ut.(disse kulene) og evt har erfaring med dette.

Jeg har ladet slike. Det er såpass lenge siden at eventuelle data er lenge henfarne. Kruttet vi brukte het Norma 4 tror jeg, det er fremdeles i salg. Men N19 og N15, og MRP, og N204, og VV N160, 165, N550, N560 og N570 kan brukes, det kan også RL 19, og R22, og NC96, og NC96M... forresten brukte jeg en del N96 i den tida, uten M.

Høggern har har også helt sikker ladet hauger av 9.3g D-spiss. Trolig langt flere enn jeg har.

 

Ladedata stod på boksene i den tida, og gjør det enda, men nå er det 9 og 9.3g Sierra det står data for. Du kan bruke dem.

 

Jeg sammenlignet en del kuler i denne tråden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=93910&hilit=kuler og kom vel stort sett til konklusjonen at ei kule er ei kule. Sålenge det er matchkuler av lignende konstruksjon og vekt så spiller det svært liten rolle hva den heter og hvilket merke det er.

Selvsagt er noen mer og noen mindre egnet til ekstrem presisjon - Selvsagt er noen hardere enn andre, men ikke voldsomt mye, og selvsagt har noen bedre ytelse enn andre, men igjen, ikke voldsomt. Kommer jaktkuler med tykk mantel, delevegg, eller homogene kuler = andre data, der ER det forskjell.

 

Uansett, svaret må være, ja jeg har testet dette, skyt og vær glad.

 

Her finner du data for Vithavuori krutt, litt langt ned også med ei 9.3g FMJBT som er svært lik 9.3g D-spiss.

http://www.vihtavuori.com/en/reloading-data/rifle-reloading/6-5-x-55-swedish-mauser.html

 

Norma er notoriske for å bruke rare kuler i sine ladedata, men her klan 9.1g Hornady Soft Point brukes som nokså representabel for "9g" kuler av tradisjonell konstruksjon, og de dataene ser greie ut (for ei generisk "9"g kule) iht. min erfaring. http://www.norma.cc/en/Ammunition-Academy/Loading-Data/65x55-Swedish-Mauser/

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...