Jump to content

Bergans Budor silent sekk... Erfaringer??


mar.j.kar

Recommended Posts

Ser etter ny sekk til toppjakt. Hadde i grunnen bestemt med for Eberlestock X1E Scandinavia, men så fant jeg Budor sekken fra Bergans. Ble i tvil. Kun kikket på dem begge på nettet. Ser ut til at Budor er praktisk ift viltnett, er lett(1.7kg)og rifle settes i kogger med pipa opp. Se dette som fordeler. Men så er jo Eberlestock sekkene regnet for å være rimelig bra...

 

Hadde vært supert om en av disse har skreddersydd vinterkamo-trekk, eller at det finnes noen trekk som passer rimelig greit slik at det ikke kommer altfor mye snø ned i kogger. Vanntett eller avvisende trekk er å foretrekke.

 

Synspunkter? Forslag?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har brukt budor en sesong nå, og er veldig fornøyd.

 

+relativt lydløs

+passe størrelse for meg

+god å bære.

Masse bra smådetaljer.

 

-Putene som holder børsa fast har kun borrelås. Løsner. Bør festes bedre.

-Kommer snø å geværåpningen når den ikke brukes. Burde vært en lukkeklaff eller lignende.

-Ikke lomme på hoftebeltet.

Link to comment
Share on other sites

Prisen var vel rundt 16-1800kr. Eberlestocken 1890kr.

 

Har gått mye med eberlestocken siden sist, og kan jo i den forbindelse si litt om hva jeg synes:

 

Modell X1E European - Scandinavia

-bærekomfort var helt suveren, med gode stramminger og justeringsmuligheter

-lydløst ytterstoff

-masse praktiske lommer

-muligheter for å dele av hovedrommet, med tilgang til nederste fra utsiden

-lomme med glidelås i sekkens lengde for ekstra løp evt mangedelt fiskestang etc. Denne er ved siden av våpenlommen.

-våpenlomma trang nok til akkurat å passe i bredden til min rem 700 med targettårn på siktet. Trengte ikke feste på annet vis, da den satt helt stille. Dybden på våpenlomma synes jeg var optimal til mitt korte våpen, men fungerer sikkert bra på andre og. Det er bare så greit når også avtrekket er under kanten på sekken...

-den firkantede fasongen gjorde det lett å bruke sekktrekk fra annen produsent

-og det er genialt med håndtak på begge sidene av sekken for å manøvrere den med rifla i når den ikke er på ryggen. Dette siden man selvfølgelig legger sekken ned på sida når rifla står ut i bunnen.

 

-jeg skulle gjerne sett at det var lokk på sekken, og at glidelåsene mer forseilet. Det vil vise seg i vått vær om dette blir et problem.

 

RETT OG SLETT SKIKKELIG FORNØYD!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...