Jump to content

Ny hund


LynxGT

Recommended Posts

Går med tanker om å skaffe ny hund, men hva.

 

her er litt av hva jeg er ute etter:

 

den sal trenes for ettersøk (og helst bli godkjent)

den skal kunne brukes som bandhund

 

her er furen i huset sine krav

 

må være familievennelig hund (mye hva man gjør det til selv)

ikke stor ( da sist hund vi hadde var en Alaska Malamutte )

og lettstelt pels (det over forteller vell hvorfor)

 

har sett på Bayersk Viltsporshund og Norsk Elg Svart, men kjenner så lite til disse rasene, er det noen raser jeg glemmer eller burde vurdere også?

Link to comment
Share on other sites

Da vil jeg uten tvil anbefale NES. Det er en suveren hund til de bruksområder du nevner, og jeg vil tørre å påstå at din fru vil syntes det er en suveren familiehund! Min var skeptisk helt til hun fikk treffe en, (takk til jmonsen) og den er en suveren familiehund og snill ,ed barn.

Link to comment
Share on other sites

Har en kompis som har en NES såmå vell kanskje opp å hilse på den. så hu får sett hvordan de er.

 

SVH har hu vært borti en del, men den var vell mest satt for seg selv i hundegård hele tiden så fikk ikke noe godt inntrykk av den. var også i litt stor syns a.

 

Noen som har erfaringer med Bayersk V her inne?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har en Bayersk Viltsporhund (BGS) som blir 4år i januar. Og han fungerer utmerket som familiehund og ettersøkshund. Som bandhund har jeg lite erfaring med han da jeg tidlig bestemte meg for å ha han som ren ettersøkshund, men den har såvidt blitt prøvd til dette også. Senest i høst da vi plutselig var litt i manko på gode elghunder(bandhund). Erfaringen fra høsten var at han er usedvanlig flink til å følge spor, kanskje litt for flink, da det er lite hensiktsmessig å følge spor som er et døgn gamle eller eldre.(Sikker observasjon av kryssing av vei samt spor på stedet et døgn før vi kom ruslende i samme spor.) Når vi først fant ferske spor gikk det unna som bare det. Men hva kan man forvente av en hund som bare blir trent på spor 1-2 dager gamle? Men samtidig vet jeg om andre BGS som blir brukt med stort hell på ferskspor av rådyr, hjort, elg, ulv og bjørn. De blir også brukt som løshund, hovedsaklig under ettersøk.

Som hverdagshund, og det er jo det de er ca.10mnd i året, er ihvertfall vår blitt veldig bedagelig annlagt, en riktig sofagris om du vil. De er derimot kjent for å trenge mye mosjon, spesielt de to første årene, så min er nok litt utenfor standard akkurat der. Rasestandaren beskriver de også som noe reservert mot fremmede mennesker, men også der er min langt fra standaren. Han elsker ALLE! Men mye og god sosialiser fra ung alder er viktig. Det er også viktig at de får være en del av familien, og det er ikke en hund som egner seg for hundegård, hvis det er planen kan du egentlig bare glemme BGS, da omgang med fører og familien er nødvendig for at den skal fungere som brukshund. De har mye personlighet og kjærlighet, og viser det gjerne ved å snakke med deg eller ved å forlange kropskontakt. Da jeg først ble interessert i rasen, ble jeg fortalt av noen med inngående kjennskap til rasen at: "Jeg kjenner ingen som har Bayer, som ikke for lov til å ligge i senga."

Over fire år etter kan jeg si følgende: "Jeg kjenner ingen som har Bayer, som ikke for lov til å ligge i senga." :D

 

Hvor i landet bor du LynxGT? Kanskje kjenner jeg noen i nærheten som lar deg komme å hilse på.

Hvis du bestemmer deg for BGS, sørg i så fall for å kjøp en valp fra et kull godkjent fra NSHK. De bruker mye tid og energi på å avle frem sunne og friske individer. Med så få individer det er i Norge skal det lite til for å ødelegge for rasen.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for utfyllende svar AdArma81. Bor for tiden på Svalbard,men er på flyttefot ned til Brumunddal nå på nyåret. hadde absolutt vært gøy å hilse på en og sett hvordan de er. har tenkt på BGS en stund nå så vi får vell se om det ikke blir en av de etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...