Jump to content

338 blaser mag ir8eller 300wm vs 300bm


308nm

Recommended Posts

hei hadde tenkt å kjøpe en 300 wm til r8,til litt langhold og jakt men så kom jeg over en 338bm. er det mye forskjell i pris på disse ?lader selv?.rekyl. er vel ute belte? 300wm vs 338bm, kom med innspill .eventuelt 300wm vs 300blaser mag mvh 308nm

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vær så god, kjør gjennom translator:

 

http://www.google.de/imgres?imgurl=http ... CCgQrQMwAg" target="_blank

 

Ingen belte, større hylsevolum = mer krutt, tyngre kuler til både jakt og langhold (Scenar, SMK, Berger, etc). Du burde også lade selv, fordi det finnes ikke såpass mye (nesten ingenting) fabrikkladd, og dyrt som i he...te. :wink: Hva det gjelder langhold må du spørre de som er spesialiserte.

Link to comment
Share on other sites

Om du skal bli bra til å skyte betyr det å skyte mye.

 

Å sammenligne ett kaliber der hylser, ladeutstyr osv koster heroin sammenlignet med de andre alternativene gir svaret seg selv. Ingen kan med hånden på hjertet anbefale noen av BM patronene. De koster MYE, har svindyre komponenter og ladeutstyr, i tillegg til å mangle hylsevolumet, (spesielt 338 utgaven) til å gi tilstrekkelig hastighet med de beste kulene.

 

Enkelt valg - hold deg unna BM patronene i alle utgaver, når det gjelder skyting og annet våpenrelatert. Prismessig er det "the Almighty $" som gjelder. Er det ikke produsert i USA med backing fra en av de store der bort, blir dessverre de fleste produktene for kuriositeter å regne. Hardt å innrømme for oss på rette siden av dammen, men sånn er det dessverre.

 

Skal du skyte mye å bli god kjøp deg en 300 WM eller kanskje helst en 300WSM i blaseren din - kjøp greit med hylser og masse av de gode matchkulene mellom 178-220grs og noen kilo N-15 å begynn å skyt. Til de lengte avstandene kjøper du noen 215/230 Berger og får tett på 338 LM ytelse

Link to comment
Share on other sites

Som Sauer 150 sier så er komponentene (hylsene) i 300 Blaser mag dyre iforhold til 300 win og WSM. Norma hylser i 300 Win/WSM koster ca 13 kr stk, I 300 Blaseren koster de 20kr stk.

Mtp Die sett til 300 Blaser er det lite å velge i. Lee har sett til ca 1500kr, Triebel har også sett, men her er prisen fort 4000kr.

Et custom sett fra Whidden vil komme på ca 2500kr

 

Hylsevolumet til 300BM ligger 2 grain H20 under 300 Win Mag i lette Norma hylser, designet er nåkk litt mere effektivt i Blaseren så hastighetsmessig er de nåkk ganske like.

Når det er sagt så har Blaseren et mere moderne design.Kortere/tykkere, Lengere hals og 30* Skulder.

300 Win gjør jobben til en billigere penge, men at det er en bedre patron enn 300 BM, Neppe.

Teoretisk vil løpslevetiden/presisjonen også være bedre i BM sammenlignet med 300 Win mag.

Link to comment
Share on other sites

Om en skal ha en "belteløs" villkatt og i tillegg skal være patriotisk skal en velge NORSK! :D

 

Ole A Mollvær lagde for 20 år siden ett par ganske så fine villkatter på 8x68 hylsa som gir 300 mag ytelse, bratt skulder og lang hals. Så om en skal være litt sær & patriotisk ville det slik jeg ser det vært det naturlige valget. 300OAM heter patronen og designer er medlem av herværende forum.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en villkatt basert på 300 Blaser hylsa med 37.5* skulder( 300 TM) :)

Håper på å få rifla en av dagene, så da skal jeg sammenligne med 300 win og poste resultater her.

8x68 Hylsa blir iallefall ikke billigere enn 300 Blaser hylsa, og må neckes ned, men 300 OAM er nåkk en bra patron sammen med 30 Alfarex, 300 Booboo og andre villkatter på 8x68 hylsa :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en villkatt basert på 300 Blaser hylsa med 37.5* skulder :)

Håper på å få rifla en av dagene, så da skal jeg sammenligne med 300 win og poste resultater her.

 

Følger med :-)

 

Selv er jeg blitt for gammel og bedagelig for å holde på med villkatter. Ett 7mm Dakota prosjekt med hylser formet om fra 404 satte en effektiv stopper for det. 1m !! med hylsetrimming som ble fulgt opp med 2x utvendig og 1x innvendig dreiing av halser var ABSOLUTT siste gangen undertegnede gadd sånt. Til det er det for mye utvalg i kurant vare som gjør akkurat det samme på en enklere måte. Men villkatter er interessant og ikke minst lærerikt.

Link to comment
Share on other sites

takker for mange fornuftige svar. det er selvfølgelig mer fornuftig å gå for en wm, det skjønner jo alle, men nå er ikke jeg av den fornuftige typen :lol::P .men det er 6-9månder bestilling på en bm. får nok se litt på 300wm. har jo hatt 308nm før ¨di er jo ikke så ulike. mvh 308nm

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle egentlig få en 338 Blaser Mag fra GRS, samt en 7mm Blaser Mag, og hadde i den forbindelse endel kontakt med de som har utviklet patronene, og fikk tilsendt ladedata og ytelser.

300 BM er vesentlig slappere enn 300 wm, de oppgav samme hastighet med 180 grs kuler, som vi får med 220 og 230 grs kuler i 300 wm.

338BM er mer som en slapp 338 WM, men det kan jo hende man kan skvise litt mer utav dem enn de gjorde i moderlandet, men ser ikke at den skal klare å hamle opp med hverken en 300 RUM, eller 338 LM.

 

300 RUM er jo en fornøyelig patron å lade, siden det er billige hylser i handel, og trege krutt å fylle de med.

338LM gidder jeg ikke reklamere mer for ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke vil ha det "alle" andre har er jo 300 WSM et alternativ (og den er uten en slikt stygt belte...). I såfall kan jeg opplyse om at det kun tok 4 mnd (en hel måned mindre enn forventet) å få levert R8 pipa i WSMen. :shock::D

 

Norma er dessverre skikkelig lite interessert i å importere 300 WSM til landet, så jeg måtte innom sjappa til Sauer 150 for å få tak i litt Fusion. Der var det også fullt opp av annen ammo til patronen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle egentlig få en 338 Blaser Mag fra GRS, samt en 7mm Blaser Mag, og hadde i den forbindelse endel kontakt med de som har utviklet patronene, og fikk tilsendt ladedata og ytelser.

300 BM er vesentlig slappere enn 300 wm, de oppgav samme hastighet med 180 grs kuler, som vi får med 220 og 230 grs kuler i 300 wm.

338BM er mer som en slapp 338 WM, men det kan jo hende man kan skvise litt mer utav dem enn de gjorde i moderlandet, men ser ikke at den skal klare å hamle opp med hverken en 300 RUM, eller 338 LM.

 

300 RUM er jo en fornøyelig patron å lade, siden det er billige hylser i handel, og trege krutt å fylle de med.

338LM gidder jeg ikke reklamere mer for ;)

 

En kan ikke sammenligne 300 RUM med et hylsevolum på 112 grain med Vann med en 300 Blaser på vel 90 grain.

Blaser Mag patronene var laget får å være en mere moderne utgave av 7mm Rem mag, 300 Win og 338 Win.

Ladedataene fra Norma som Christer Larsson( designer av BM) sendte meg var skutt i en 24" Blaser pipe, så kan vel heller ikke sammenlignes med farten fra 28-32" Piper.

Jeg får min forhåpentligvis iløpet av uken, så skal få sammenlignet med 300 Win når den kommer. Har hatt 300 Win med samme løpslengde som BM èn har så har det meste nedskrevet :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg sammeligner ikke 300 RUM mot 300 BM, jeg bare skrev at Rum'n er mer enkel å forholde seg til, med tanke på hylser og ladedata.

Jeg ble ikke nok imponert av Blaser Mag til å ville ha en, enkelt og greit. 300 win mag er den beste 30 kal mag'n i mine øyne, kjedelig kanskje, men driftsikker og presis.

Link to comment
Share on other sites

Da missforsto jeg deg Knut Erik :) Virket som du sammenlignet 300 RUM og 338 Lapua mot BM.

300 Win er utvilsomt en veldig bra patron, og har etter min mening et ganske perfekt hylsevolum for en 30 cal.

Er spent på 300 BM, er den så slapp som det blir sagt her så har jeg gjort en tabbe, men har enda ikke sett noen som har testet kaliberet i piper med litt lengde. Min blir "kun" 28", men det burde være nåkk til å gi greie hastigheter.Har et 32" emne i bestilling som trulig blir kamret i BM om kaliberet lever opp til forventningene.

Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte mye å bli god kjøp deg en 300 WM eller kanskje helst en 300WSM i blaseren din - kjøp greit med hylser og masse av de gode matchkulene mellom 178-220grs og noen kilo N-15 å begynn å skyt. Til de lengte avstandene kjøper du noen 215/230 Berger og får tett på 338 LM ytelse

 

Hvorfor 300WSM foran 300WM?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hva max col er i blaser magasinet men er en fare for att .300wm blir for lang om man skal utnytte så mye av hylsevolume som mulig og da har en col på 91-94.. Dette er ikkeno tema med .300wsm i tillegg til en mer moderne hylse uten magnumbelte(uten att jeg vet bakdelen med det). Den har også vist seg og være meget pressis!

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Teoretisk så har WSM en fordel , den er jo rett å slett en stor 6PPC som er noe av det mest presise på 100 meter som er mulig.

Grunnen er at en kort tykk hylse med krapp skulder tåler noe mer trykk å forbrenner kruttet bedre å jevnere en et gammelt patron type WM selv om den trosser reglene og også går meget godt .

WSM har også lang hals så man får godt kule hold å er fleksibel med tanke på col.

WSM går også i en kort kasse som ofte er stivere en en lang ei :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...