Jump to content

ekornfangst


sander938

Recommended Posts

så det er ikkje tillat med fangst på ekkorn men det er jakt på dei?? er jo mangen som får ekorn i mårfeller..

 

Det stemmer, som G.Larson sier. All fangst utenom smågnagere og skadedyr er i utgangspunktet forbudt etter viltloven, men så er det gjort unntak for noen arter i jaktforskriften. Ekorn omfattes ikke av unntaket, og kan dermed ikke drives fangst på. Strengt tatt plikter man å sette opp mårfeller slik at fangst på andre arter unngås. Ikke så lett når det gjelder ekorn, men det betyr nok at dersom det er veldig mye ekorn i et område bør man være forsiktig med mårfellene.

Link to comment
Share on other sites

Kraftig åff-tåpikk kanskje, men /hvorfor/ er fangst på andre arter enn de opplistede forbudt? Her er det alt fra pattedyr via små rovdyr til fugler på lista så jeg skjønner ikke hvorfor andre lignende arter ikke er lov til å fangste.

 

 

§ 30.Arter det kan drives fangst på

Innenfor fastsatte jakttider, fangsttider og fellingsperiode kan det drives fangst av følgende viltarter: bever, bisamrotte, beverrotte, grevling, mår, villmink, røyskatt, jerv, gaupe, rødrev, mårhund, ravn, kråke, skjære, svartbak, gråmåke, lirype og fjellrype etter regler i § 31 til § 36.

Link to comment
Share on other sites

Det har nok for en stor del å gjøre med at fangstredskaper diskriminerer dårlig mellom jaktbare og ikke-jaktbare arter. Det er vel derfor det ikke lenger er tillatt med trostefangst - duetrost, svarttrost og stær går nemlig også lett i snarene. De fleste arter det kan drives fangst på er det mulig å fangste selektivt. En annen grunn er også at det er lang tradisjon for fangst av disse artene. Uten tradisjon hadde det nok aldri vært aktuelt å tillate rypesnarer for eksempel. En vesentlig årsak er nok dessverre også en alminnelig misoppfatning blant befolkning og lovgivere om at fangst og feller er en mindre human måte å avlive vilt på.

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor skal det ikke være greit å fangste f.eks. svarttrost og stær? Kramsfugl har jeg hørt er godt og bestanden virker rimelig stor etter hva jeg har sett (uten å sjekke rødlista).

Ekorn innbiller jeg meg det var fangst av i "gamle dager" når gråverk var handelsvare.

Link to comment
Share on other sites

Jeg driver fangst av mår, og noen ekorn går jo i fellene. Hittil har jeg gitt dem til en taxidermist jeg kjenner (i bytte mot tjenester), men jeg tenker litt på om jeg skal flå dem, tørke skinna og få dem beredt. Så kunne jeg få sydd lue og labber til barnebarnet. Det er i alle fall eksklusivt! Hun som syr av mårskinna mine forteller forresten at skinn av dyr som er skutt med hagle er veldig 'skrype'. Hullene etter haglene blir større i beredningsprosessen og mye av skinnet går til spille.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...