Jump to content

120g nosler ballistic tip 6 5x55


morten rev

Recommended Posts

  • 8 years later...

Ladeboken utgave 8 sier 39-41 grs med 203B og 43-45 grs med URP for 120 grs Nosler BT og col 75 mm. N150 ligger vel et sted mellom disse Norma-kruttene. Du får litt høyere hastighet (men bedre kontroll på trykket😉) om du bytter til Norma MRP eller N560. Jeg ville valgt sistnevnte som flyter bedre i kruttmålet, og ladningen er da 45-50 grs. 

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (4 minutter siden):

Høyres det fornuftig ut med og begynna med 40 gr og gje meg på 42?

Egentlig ikke. Nosler selv oppgir 38gr som maks med N150. Dette er riktignok tilpasset trykkstandard for Swedish Mauser så patronen tåler mer, men jeg ville ikke startet 2gr over det kuleprodusenten oppgir som maks.

 

https://www.nosler.com/65-55-swedish-mauser

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til å være ganske lang bæreflate på denne kula... Jeg tror ikke det er fare for liv og helse med 40-42 grs N150, men kanskje lurt å starte forsiktig? Eller bedre, skaff deg et tregere krutt! Det er fint å ha flere krutt tilgjengelig. Jeg har N140 og N160 som "standard-krutt" for 6,5x55 og .30-06, samt MRP/N560 for "spesielle behov". 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Det er jo lurt og starta forsiktig ja. Det er vel det luraste og skaffa eit litt treigare krutt og. Har faktisk èin liten dæsj med mrp når eg tenker meg om. Kan kanskje bruka opp det til og begynna med. Har lada 140 gr Gameking med 46 gr mrp så 46-47 gr bør vel gå til den skisserte kula. Dersom eg fyrst skal kjøpa eit standard krutt til 6,5x55. Ville de valgt N160 då eller enda meir mrp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...