Jump to content

Sauer 202 pipe i Mauser M12?


Torf

Recommended Posts

Er det noen som vet om det er ei vanlig Sauer 202 pipe som sitter presset inn/locktightet inn i låskassa på Mauser M12?

 

På bilder ser sluttstykkehodene skrekkelig like ut. Jeg har ikke hatt anledning til å sjekke dette live som det heter på nynorsk.

Link to comment
Share on other sites

Teknikken heter Heat Lock, og det er det samme som brukes på Sauer 101 og Mauser M12 (og en del andre "billigversjoner" rundt omkring bl.a Rem710). Låskassa varmes opp, løpet kjøles ned i flytende nitrogen, og de to smettes sammen. Når metallet i løpet utvider seg og kassa krymper, sitter de to sammenføyd. For evig og alltid til Dovre faller...

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg er klar over prisippene men varm kasse og kalt løp i pressingen. Steyr har benyttet dette på SSG69 I over 40år. På SSG låser ikke sluttstykket i pipa engang men det er eksempler på separasjon ved bruk av lyddemper.

 

Det jeg lurer på er om det er 202/STR grensesnittet som er brukt. Hvis det er 202 piper som blir benyttet kan man skifte pipe i Norge. Med ei lang matchpipe fra STR kunne man laget en morsom "M67" :-)

 

Jeg har vært med på å byte pipe i SSG69 ved å varme opp kassa og presse ut pipa. Går det på SSG kan man helt sikkert gjøre det på M12. Amerikanerne pleier å bore ut pipa på SSG.

Link to comment
Share on other sites

Hmm...

Jeg kan ikke bekrefte at dette går om hverandre, men kan røpe at pipene blir lagd i samme kaldhamringsmaskin. Der lages også Blaser-pipene, så det brukes forskjellig verktøy.

Jeg tror ikke det hjelper å spørre Sauer/Mauser/Blaser om dette, da de presiserte at det ikke var meningen at disse pipene skulle være utskiftbare. :-)

Meeeen.......alt går! Det umulige tar bare litt lengere tid! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Sauer, Blaser, Mauser.. er ikke alle eid av samme firma?

 

 

Men, dette med "innpresset" pipe... hva skal man gjøre da, den dagen løpet er utskutt? Kjøpe ny rifle?

 

Tenker da på export/import av riflen igjen for å få byttet løp. Koster vel en gode del kroner bare det?

 

 

Nå, kommer det en ny versjon også. Solid. Dvs med 50cm løp og 19mm tykkelse. Kunne tenkt meg en slik i 308 og 9,3x62. De løpene holder iallefall lenge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...