Jump to content

Kikkert til 22lr rigg


Tråa

Recommended Posts

Litt usikker på om tråden hører hjemme i dette kammeret meeeen...

 

Skal ha meg en 22lr iform av enten CZ 455 eller Sako Quad(eller vist noen har noen andre forslag) i GRS stokk( sporter eller decima hunter) for å ha et våpen tilnærmet storviltjakt for mengdetrening.

 

Men det jeg er veldig usikker på er valg av optikk, har litt lyst på en kikkert med MilDot retikkel eller ligende.

 

Noen som har nå tips ?

Link to comment
Share on other sites

Til Sako Quad er det produsert en egen kikkert, kanskje det hadde vært noe? Det lå en på Finn en stund, husker ikke produsenten nå i farten.

 

Skal riflen være mest til trening for storviltjakten er det kanskje en ide å ha en kikkert med tilsvarende egenskaper som den du har på storviltriflen.

Link to comment
Share on other sites

hvis du ønsker å replikere en storviltrifle kan du vell velge en kikkert ut ifra noe av det samme som du har på storviltrifla? Ikke nødvendigvis samme kikkert til like mange tusenlapper, men samme retikkel, samme vekt etc. dersom det er mulig. Rekyl er jo ikke noe problem her så den trenger ikke være like solid som sådan. Hva slags kikkert bruker du på storviltrifla idag? Mildot får du jo nesten på alt :)

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg et monster av en Burris Eliminator 3 på 30-06. som har vært primærvåpnet mitt inntill for 2 dager siden, da bestillte jeg meg en Blaser R8 Professional i 9.3-62 kappet til 46cm med Hausken JD 184 og Aimpoint Micro. :smile: Det gledes veldig til å få testet denne. 8)

 

Men når det kommer til optikk valget her så er jeg veeeeeldig usikker.

Link to comment
Share on other sites

Det er en Vortex Razor HD 5-20x50 som (foreløpig) har endt opp på min 22LR jakt/leke-"rigg". Er rimelig fornøyd, bortsett fra at den er svær.

- mildotretikkel med halve mrad, streker, FFP selvsagt. 22LR blåser som ei fjær i vinden og en må ofte holde for vinden

- masse klikk, 22LR faller som en sten, og en må skru MYE når holdet baller på seg. Er 60 klikk fra 100 til 200m...

- repeterbar og presis justering, siden en må skru mye og ofte (hver gang)

- robust, mest fordi ungene bruker den endel

- parallaksejustering, siden holdet varierer så mye

 

Den er ikke billig, men jeg oppdaget fort at det går vesentlig mer ammo gjennom denne rifla enn de sentertente, så hvorfor skal jeg plage meg selv med en simplere kikkert, til mesteparten av skytinga?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...