Jump to content

Subsonic ammunisjon?


Chriz1988

Recommended Posts

Noen som har erfaringer med subsonic ammunisjon på 308?

Har flere på jaktlaget mitt som bruker lyd demper mens jeg ikke har. Har nå kjøpt en brukt her inne men lurer på å gå så langt som å kjøpe subsonic ammunisjon også da jeg bruker band hund, svart elg voffe :)

Men er litt redd for at subsonic i 308 rett og slett blir litt "vagt" i det kaliberet til å felle skogens kongle jeg mener Konge.

 

Forøvrig kan jakt laget mobbe jaktleder alt de orker med sine dyre rifler da min brukte savage 200 fra g sport samler 35mm på 100m :D:lol::lol: Hvem trenger dyre x-bolt rifler til flere og 20 lapper når 2500 i brukt børse gjør samme nytta :P

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en 20pak med laupa sub 308 for noen år siden. Var ikke videre imponert.. Samtlige skudd ga fra seg overlyds smell, altså ikke ladet i underlyds hastighet slik disse skal være.. Kan jo være lot'n jeg hadde det var noe galt med. Noen med lignende erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en 20pak med laupa sub 308 for noen år siden. Var ikke videre imponert.. Samtlige skudd ga fra seg overlyds smell, altså ikke ladet i underlyds hastighet slik disse skal være.. Kan jo være lot'n jeg hadde det var noe galt med. Noen med lignende erfaringer?

 

 

jo her er flere faktorer å gå etter..temp blant annet...lengde på pipa..

men har noen sjekket anslagsenergien på disse? noen med en kalkulator som kan finne dette ut..

Link to comment
Share on other sites

Ja dette er en hel vitenskap..trikset er jo å holde kula subsonic..her er flere emner ang dette har jeg sett..

men hva en kan bruke dette til er noe annet..skulle tro at den kan brukes på mye av småviltet..

lite kjøtt ødeleggelse blir det sikker og med en så liten hastighet på kula..får lete her inne om noen

har brukt den til jakt..

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Smell/fart: Har skutt noe papp for moro med Lapua 200 gr sub i 308w.Børsa mi hadde smell-for høy fart.Børsisen sier det kommer av løpslengden,så vi fjerna krutt til kula holder 325 m/s.Da er det kun et lite klikk når kula stikker,en lav trykkbølgelyd under flukten og anslagsklasket v.treffet.Er det et lite vindsus er det ingen som hører noe.

Anslagsenergi v.munning er ca 1,63 ganger høyerere sammenligna m.en 40 gr kule som går 1000 m/s(F.eks 223).

En kjenning som trolig har litt peiling mener denne kula ikke stabiliserer på litt lengere hold,f.eks 120m og anbefalte å teste dette.Noe jeg ikke har gjort.

Den ble innskutt på 75 meter,siktet måtte da skrues 40 knepp opp og 10 til venstre i f.h.t. 180 gr/820 m/s.Dette likte ikke siktet og det ble litt styr å skyte inn til jakta igjen så suben har vørt parkert.Nå har jeg best.sikte i øvre prisklasse og vil nok ta desse i bruk på ny etter katt,papp og rev.

Kan gi råd om å skyte på papp på hver 15-20 m og loggføre/lære deg kulebana-det er ikke småtterier til kulefall.Men veldig morsomt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...