Ole_Netland Posted October 5, 2008 Share Posted October 5, 2008 jeg sitter og tenker på muligheten for å lage plast stokk selv, ja, jeg vet at jeg kan kjøpe det ferdig til saueren min, men litt av morroa er jo å lage selv, hvordan vil det da være å få tak i et emne på samme måte som når der lages trestokk og så begynne med kniv og fres som om det skulle vært tre? noe tisp til hvor jeg kan få tak i plast til ett slikt prosjekt? enten i en tykk kloss eller tynne plater som jeg limer sammen til en "laminert" stokk. noen av dere som har slik plast liggende å slenge kanskje? men tilbake til det jeg lurer på, tror dere dette vil gå greit på lik linje med å lage stokk i tre? har lyst på en litt "rå" og god stokk til saueren i plast, den orginale som er i salg føler jeg er kjedelig og "lav" siden der ikke er noe justeerbart kinstykke eller forhøyet kolbekam på den... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Garage Posted October 5, 2008 Share Posted October 5, 2008 Hej Ole! Här kan du läsa om en i Sverige som tillverkade en kompositkolv till Sauer. Har har du mycket information att hämta. http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=52957 Hälsningar Johan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 5, 2008 Share Posted October 5, 2008 (edited) En massiv plast-stokk må da bli svintung? Jeg ville laget en kjerne i skum, denne former du som du former en trestokk, for så å støpe med matte og epoxy. Biltema har alt du trenger:-) EDIT-for å støpe til utsparringen for låskassen kan en jo lage en gipsplugg vha den opprinnelige stokken og sette den på plass i "plast-stokken" for så å støpe rundt med epoxy. Edited October 5, 2008 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metallurgen Posted October 5, 2008 Share Posted October 5, 2008 Det har vært en lignende tråd, men fant den ikke nå, så var antagelig på det andre forumet. Av plaster så er POM det mest aktuelle. Den er relativt stiv for å være plast, samtidig som den er lett å maskinere. PEEK har noe bedre stivhet og styrke, og er grei å maskinere, men er mye dyrere. Nylon er vanskeligere å jobbe med. Polyetylen, polypropylen og PVC er mykere. PMMA er for sprø. Stivheten vil fortsatt være lavere enn tre og kompositt, så den må nok dimmensjoneres opp i forhold til de. Metoden Chiefen beskriver vil nok gi en lettere og stivere stokk, men blir også et helt annet prosjekt. For materialer kan du høre med Vink plast: www.vink.no De selger hovedsaklig større kvanta, men de vet sikkert hvor du kan få tak i en passende bit. Det beste er nok å finne en kunde av Vink som kjøper en aktuell dimensjon, og kjøpe av de. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ole_Netland Posted October 5, 2008 Author Share Posted October 5, 2008 har vært inne på tanken slik Chifen sier, lage kjerne i isopor og kle med epoxy og glasfiber matter. og ja, skal der lages en tradisjonel stokk i plast blir den tung som styggen selv, tanken var å lage den litt "taktisk" med tilnærmet loddrett pistolgrep og ei tykk "stang" bak og mye mulig feste for ekstra magasin helt bak. det med stivheten tenkte litt å borre ut ett hull langsgående sette i ett gjengestad i litt mindre dimeter og fylle opp med polyester rundt det. ser og for meg at ved å bruke flere tynne plater som limes sammen blir stivere enn en tykk. dette med å ta gips avstøpning til låsekassa har jeg tenkt på og 2 kg gips står under ladebenken hjemme alt. det er bare at dette er en delt stokk til sauer 202 der er snakk om så det blir sånt sett to prosjekter med å få til de to stokkene... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metallurgen Posted October 5, 2008 Share Posted October 5, 2008 har vært inne på tanken slik Chifen sier, lage kjerne i isopor og kle med epoxy og glasfiber matter. og ja, skal der lages en tradisjonel stokk i plast blir den tung som styggen selv, tanken var å lage den litt "taktisk" med tilnærmet loddrett pistolgrep og ei tykk "stang" bak og mye mulig feste for ekstra magasin helt bak. det med stivheten tenkte litt å borre ut ett hull langsgående sette i ett gjengestad i litt mindre dimeter og fylle opp med polyester rundt det. ser og for meg at ved å bruke flere tynne plater som limes sammen blir stivere enn en tykk. Konstruksjonen blir ikke stivere av å lime sammen tynne plater isteden for å bruke en tykk. Den vil bare bli svakere pga limfugene. Du må bruke plater eller fiber med høy stivhet, som karbonfiber eller glassfiber. Som du nevner (om jeg forstår det rett), så er et metallskjellet en mulighet. Rør med størst mulig diameter, vil gi beste kombinasjon av stivhet og lav vekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ole_Netland Posted October 6, 2008 Author Share Posted October 6, 2008 okay så da droppet jeg tanken om å laminere flere tynne plater og sater da på å få tak i ett tykkere stykke. dette med bruk av rør var ikke så dumt nei, jeg hadde sett for meg å bruke armeringsjern eller gjengestag som jeg kunne støpe fast med polyester eller epoxy, men det ville jo bli tungt da. kom til å tenke på det med å bruke plastrør på ca 4 cm tykkesle, biltema selger vel disse i sin rørlegger avdeling, og så feks fylle de med byggskum eller isopor, hvordan ville det bli tro? i korte lengder burde jo de være stive, ellers kan jo de igjen fylles med elektrikker rør og så helle polyester mellom røra, da burde det bli stivt nok vel? prøvde i går å lage en liten skisse over hva jeg se for meg av stokk, nå er kanskje ikke paint det beste programmet til slikt da, men litt røffe skisser ble det nå, det som er grått ser jeg for meg kan være plastrør. utformingen på forskjeftet vet jeg ikke helt hvordan jeg vil ha enda, om det skal skjule hele 5 skudds magasinene som stikker ut eller om den utformingen skal være ca orginal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PangPang Posted October 6, 2008 Share Posted October 6, 2008 Synes heller du skal lage den i karbon, i værste tilfelle glassfiber. Få tak i litt kjerne(Diab f.eks) med en hardhet fra 60-80. Da har du en knallbra utgangspunkt. Gjør som nevnt tidligere her, ta en avstøpning av beddinga, for så å sette avstøpet (pluggen) inn i den nye stokken. Hvis du skal bearbeide plast mekanisk (dreie/frese osv) så anbefaler jeg polykarbonat. Kan bli spennende å se hva som kommer ut av dette. Good luck! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metallurgen Posted October 6, 2008 Share Posted October 6, 2008 Hvis du skal bearbeide plast mekanisk (dreie/frese osv) så anbefaler jeg polykarbonat. POM er stivere, hardere, billigere, lettere å bearbeide, kommer i svart (framfor klar/gjennomsiktig) og finnes i plater opp til 60 mm. (Edit: ...i følge katalogen til Hatling, så denne bør finnes i Norge. Større dimmensjoner krever spesialbestilling.) Armeringsjern eller gjengestang vil gi mye vekt i forhold til stivhet. Karbonfiberrør/bolt er bedre, men vanskelig å få tak i i de dimmensjoner som er interessante. (Ikke regna på det, men vil gjette på at rundt 20 mm er interessant.) Aluminiumsrør eller profil er en mulighet. Finnes mange forskjellige profiler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ole_Netland Posted October 6, 2008 Author Share Posted October 6, 2008 her kommer der dstadi frem ord og navn på plast typer jeg ikke kjenner til da, hehe... tanken var i begynnelsen å få tak i et stort masivt plaststykke og bearbedide det med sag, høvel og kniv. men som dere har sakt blir det tungt, så tanken nå er mer over på å bruke rør, alu rør er nok ikke det dummeste nei, jeg tenkte litt på plastrør. en av forutsetningene for denne stokken er at råvarer er lett tilgjengelig og til en ok pris, dette er jo bare ett test prosjekt som fort kan ende med søppel så litt dumt å legge mange tusen i råvarer da. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metallurgen Posted October 6, 2008 Share Posted October 6, 2008 Om du tenker rene plastrør (ikke kompositt) er det nok like greit å gå ut ifra massiv blok og heller frese ut materiale for å redusere vekt. 50 mm POM plate veier ca 78 kg/m2, og vil koste 150-250,-/kg. Da har du noe å regne på. (Det blir vanskelig å konkurrere med tre på pris.) Saging og boring går greit. Usikker på høvling og spikking, plaster oppfører seg litt anderledes enn treverk her. En metallfres med koordinatbord vil nok være en fordel for et godt resultat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.