Jump to content

Kikkertmontasje til førkrigs Simson Suhl drilling


stefanvp

Recommended Posts

Hei,

 

Har handla meg en gammel Simson Suhl drilling i 12/12/7x57R. Den er så vidt jeg kan se av merkinga produsert i August 1929.

 

https://www.dropbox.com/s/86bfglgxu22av05/IMG_4360.JPG?dl=0

 

Den bærer litt preg av å være gammel, så den skal få en tur til børsemaker etter hvert.

 

Det jeg lurer på er om noen har vært borti denne typen kikkertmontasje før?

 

https://www.dropbox.com/s/ho52uowkpvumz5o/IMG_4357.JPG?dl=0

 

https://www.dropbox.com/s/fmtce2ha7xiitog/IMG_4367.JPG?dl=0

 

Kikkerten som følger med er ødelagt, så jeg må ha på en annen.

Tanken er å flytte over en S&B 1,1-4x24 jeg har på kombi'n nå i dag.

 

Jeg har googlet rundt, men klarer ikke finne info om stort annet enn hakemontasje.

 

Takknemlig for alle tips :-)

Link to comment
Share on other sites

Du får ikke ødelagt sikteskinne, men børsemakeren skal (!!) anvende de gamle baser til montering av de nye! Det går absolutt og blir veldig ofte gjort i "Drilling- landene" Østerrike og Tyskland.

Link to comment
Share on other sites

Da får jeg nok prøve på det ja. Har sendt mail til børsemaker nå, så da får jeg se hva han sier.

 

Har googlet mer, men klarer ikke finne ut stort. Annet enn at modellene produsert før krigen (1930) skal være de beste.

Den er veldig enkel med tanke på at det ikke er noe fin gravyre på den, men det er sikkert skikkelig håndverk.

 

Og så vidt jeg vet har vel ikke fin gravyre drept noe enda ;-) he he...

 

Har du boka? Står der mer der?

Link to comment
Share on other sites

Den gamle montasjen er avtakbar, men hvem kan reprodusere en slik i dag, og er det overhodet meningsfullt? Det blir nesten umulig å anvende et rødpunktsikte/større kikkertsikte i tillegg, fordi alt blir (vanvittig) komplisert ... Jeg er heller ikke enig i det som blir sagt på side 97 at en drilling brukes hovedsakelig som hagle. Det er en (veldig) subjektiv og personlig tolkning av den svenske forfatteren som ikke samsvarer med betydningen/bruksområdet av en drilling i sine opprinnelsesland. Da er fordelingen kanskje 50 - 50, men mest sannsynlig 60/70% bruk av kule mot 40/30% bruk som hagle. Skal man anvende dette fine våpen til storviltjakta på fornuftig måte og ikke bare som museums relikt, så er det avgjørende med montasje av en litt mer moderne type a la hake-/ eller sving!

Link to comment
Share on other sites

Denne montasjen har jeg sett på noen førkrigsdrillinger fra Krieghoff & Semper også. Sist på en som Rogne Våpen hadde inne for service. Inntrykket jeg fikk der var at det var en veldig bra montasje.

Jeg ville definitivt behold den original. En dyktig børsemaker bør kunne fikse det.

Link to comment
Share on other sites

Eieren kan gjøre hva han vil så klart, men før en begynner å tenke kikkert montasje, er det mye viktigere å få oppfrisket (overhaling) både stokken og metalldeler til drillingen. :wink: De ser nemlig sliten ut.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Gratulerer med flott drilling! Spennende prosjekt.

 

Har sett noen slike montasjer selv og de er virkelig flotte. Lave og fine. Utfordringen er at de blir som en hakemontasje, en montasje passer en base.

 

Lykke til med valget av ny/ gammel montasje. En god børsemaker vil kunne lage en ny base (hake, sving eller skyvemontasje) som vil se bra ut og fungere godt.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle tips :-)

 

De gamle "ringene" var loddet til den ødelagte kikkerten, men de fikk jeg løs med varmluftspistol.

Så om ikke innfesting kan lages fra bunn, så burde det være mulig å kappe disse og montere nye ringer tror jeg...

 

Får ta den med til en børsemaker og høre hva han sier.

 

Treverk og metall skal få full shine ja. Det synes jeg et såpass gammelt våpen fortjener :-)

Jeg gir 12 000 for den, så det er rom for å koste på noen kroner...

 

Noen som har gode tips om hvordan shine opp en gammel stokk?

Det burde jeg jo klare selv ville jeg tro...

 

Kunne tenke meg en litt mørk oljefinish på den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...