Jump to content

Kulebanekompensator, hvilken er best???


8mmJeger

Recommended Posts

Hei.

 

Kulebanekompensator, tja, høres jo flott ut.

Men, er det "bare" for de som skytter på 200m+?

 

Er selv bruker av Zeiss og er meget fornøyd.

Om jeg skal ha en ny riflekikkert med kompensator....hva skal en velge?

Min riflekikkert er fra 95-96, kan det ettermonteres på den?

Link to comment
Share on other sites

Du kan ettermontere kompensator, koster 2500kr tror jeg. Om du kun skyter på rådyr til elg opp til 200m, så klarer du deg som regel med å skyte inn på 150m og holde høyt på 200m. Alt mindre enn rådyr(og kanskje rådyr også) så synes jeg det er greit å være "spot on" på det holdet viltet er på, derfor er jeg fornøyd med kompensator på Zeissen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kikkertsikte fra 95 - 96? Er siktet belyst? Noen informasjoner burde en ha! Kanskje er det i ditt tilfelle smartere å bytte ut retikkelet. Mulig du får ettermontert et Rapid retikkel, og da trengs ingen kompensator lengre.

Link to comment
Share on other sites

Siden vi har lite info rundt Zeiss siktet burde en titte i alle retninger ... Personlig synes jeg at det ikke trenges noen oppgradering som helst. Avstandene vi snakker om er mer av den moderate klassen. ;-) Et pent brukt med nye features er sannsynlig beste veien å gå.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ettermontere kompensator, koster 2500kr tror jeg. - -

Retikkelskifte er ganske kostbart etter hva andre her inne har sagt, lurer på om en snakker 4-5000kr.

På elg, hjort og rein holder det med å skyte inn på 150 meter, hvis du bruker 15-grams kuler. Skal du jakte rådyr, kan du jo heller bruke pengene på en god avstandsmåler, og pugge hvor mye kula går over på 80 meter, og under på 200.

 

Edit.: 15,0 Oryx, 700 m/s, siktet 40 mm over kjernelinja, 100 moh., +15 °C:

60 m +4 cm, 90 m +5,1, 120 m +3,8, 165 m - 2,7, 180 m -6,6, 195 m - 10,9, 210 m -16,4 cm.

 

Jeg har skutt rådyr på 193 m med 9,3 x 62, men for rådyrjakt ut over 200 m er vel neppe 9,3 x 57 noe førstevalg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...