Jump to content

Svensk Hvit Elghund på hjortejakt


Andeskniv

Recommended Posts

Hei,

 

Har lest litt på forumet om Svensk Hvit Elghund, men det meste ser ut til å være om elg eller løshund.

Er det noen som har erfaring med SVE som bandhund på hjortejakt? Evt. ettersøkshund på hjort?

 

Jeg vet at NES er et meget godt alternativ til begge formål og for å være helt ærlig så er det den som har vært favoritten hittil. Men pdd er jeg i ’forhandlinger’ i heimen om hvilken rase jeg skal ha så ønsker å ha noen alternativ i baklommen!

 

Alle erfaringer med SVE på hjort er velkommen :)

Link to comment
Share on other sites

Har NES og har bare lest litt om hvit EH.

 

Alle elghunder kan brukes løs eller som bandhund.

Kommer an på hvordan de preges og trenes.

 

Men mener den hvite har og blir brukt mye slik som NES, nemlig bandhund som ikke skal lose.

 

Da det er ytterst få av denne rasen og enda færre oppdrettere.

Vil jeg anbefale dere å ta kontakt med en av disse med spørsmål rundt rasen og jakt bruk/erfaringer.

 

Når det gjelder løs etter hjort, så er vel denne over høyde målet for losende hund.

Elg går greit.

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere bandhund- og ettersøksdommer har jeg dømt noen SHE. Flotte hunder som egner seg meget godt som band- og sporhunder. Egentlig ganske lik NES i måten å de jakter på.

 

Elghunder som jakter rasetypisk, d.v.s. stiller dyret med los, er lovlig brukt på hjort som løshund. Må ikke forveksles med "på drevet halsende hund". Sistnevnte er drivende hunder, og brukt på hjort og rådyr er maks boghøyde satt til 41 cm.

 

Hovedregelen er at frisk hjort ikke lar seg stille for elghund. Et vanlig unntak er brunstbukker på slutten av brunstperioden. Jeg har skutt hjort for løs gråhund, svarthund og østlaika, men hadde klart foretrukket en støtende eller kortdrivende hund dersom dette hadde vært tilgjengelig der og da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv kjøpt en Svensk Hvit Elghund i år.

Hun er nå ca 6.5 måneder gammel.

 

Hun skal hovedsaklig brukes som bandhund på elg, hjort, dåhjort og villsvin.

Skal trene henne mye som bandhund til våren og sommeren, så får jeg se hvordan hun er til neste høst :)

 

Tispa jeg har er utrolig stødig og rolig og har vært sånn fra kort tid etter at jeg hentet henne.

Hun kan stå ute i line hele dagen uten at hun bjeffer på alt og alle.

Hun vil bare leke og kose med alle hun møter og går veldig godt overens med andre hunder.

 

En utrolig flott familiehund, som jeg håper skal bli en utrolig flott jakthund også :D

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...