Jump to content

Erfaringer med demper korrosjon/errosjon e.l.


TH1

Recommended Posts

Min gamle demper en S&L (ligger egen tråd om denne) måtte byttes i Sept i fjor pga kraftig korrosjon og seperasjon.

 

Den nye var en hausken jd228 som ikke slikt skulle skje med.

Etter 1 år er den også begynt å korridere/errodere (eller hva det heter) innvendig.

Den er brukt på jakt i fjor og i år og er bare skutt max 100sk med.

 

Er jeg som vanlig bare meget uheldig eller er det flere som opplever det samme?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Min Hausken (merket sd228 tror jeg det er) måtte sendes inn etter ca 1,5år, synes det rasla fælt i dempern og trodde dette var møkk, men da jeg skrudde den opp viste det seg at det var dype groptæringer bak ved gjengepartiet. Tok kontakt med Hausken direkte, sendte ham dempern og fikk igjen ny demper raskt etterpå, god service :D

Link to comment
Share on other sites

Dette er et problem som kan oppstå på alle aludempere, om det er betingelsene som avgjør eller feil i elokseringen er jeg usikker på. Sannsynligvis er det en kombinasjon. Jeg har selv hatt tull med dette på en eldre ATec i kombinasjon med rolig skyting av sub, kruttet produserer mye vanndamp som kondenserer i demperen. Sammen med kruttslam og sure gasser kan det sannes et korrosivt miljø, så om demperen ikke varmskytes nok til å tørke ut på egenhånd bør den legges på et varmt sted over natten.

Link to comment
Share on other sites

Litt på siden av temaet kanskje, men jeg stusset over en plaskelyd i ørehøyde etter 2 dager med regn i elgjakta. Det var demperen som oppbevarte nesten en desiliter regnvann. Ikke så rart, siden den er utformet som en trakt. Vannet fant rasende lett veien ned i demperen ( og videre gjennom børsa) men det var svært vanskelig å få ut igjen. Dette var en Hausken demper. Konstruktøren hadde nok ikke den beste dagen da de bestemte seg for den formen. Korrosjonsproblemene blir vel heller ikke mindre

Link to comment
Share on other sites

Regn i demperen - tape i munning, god vane på jakt uansett demper eller ikke. Et must når det er regn, og kjekt om vinteren også. Er tapen intakt vet du i alle fall du ikke har stuket snø i pipa!

 

Så til mitt spørsmål til trådstarter: Har børsa stått lagret med demperen på? Det kan være drepen på demperen, ikke minst også pipa di, på grunn av korrosjonsfremmende gasser som dannes i demperen. Skru den av, så går pipa klar, og demperen får bedre lufting.

Link to comment
Share on other sites

Demper er kun på under skyting og på jakt.

Skrus på rett før og av ved pakking av riflen for transport hjem.

Bruker teip over hullet for å ikke få dritt, vann, snø inn i demper.

Demper brukt i regn, snø, fukt og frost,legges på varmekabler uten teip over natten etter jakt.

Ligger lagret liggende og åpent (ikke nedpakket)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 3 forskjellige Hausken dempere, SD228, i to forskjellige kalibre og JD224. Jeg åpner dem en gang hvert år, og rengjør og smører så godt jeg kan. Jeg skyter vel rundt 3-400 skudd i den ene SD 228 demperen, og mye mindre i den andre SD228 demperen, JD224 ca 2-300 skudd i året. Ja, det samler seg diverse i demperene, jeg prøver hver gang jeg pusser løp, og det alltid etter hver gang jeg har skutt, så drar jeg pusseproppen og kobberbørsten gjennom demperen og. Jørund Lien beskrev dette i bladet Jakt i år, men husker ikke nr.

 

Om det skulle være noe galt med demperen, ville jeg tatt kontakt med Hausken direkte og forelagt hva som har skjedd, jeg har ikke hørt noe annet enn at de praktiserer god service.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke relativt vanlig at alu-dempere blir sakte men sikkert spist opp? Har sett dempere der hullet i første kammeret er så stort at man kan dytte fingeren i det. Ser at Maximen har syrefaste skiver for å forhindre det, men sikreste er vel å gå for en demper som er i 100% titan :)

 

Hausken pleier å gi god service, men da det samme har skjedd med 2 dempere fra forskjellige produsenter spørs det om det er han som har gjort noe galt.

Link to comment
Share on other sites

Da snakker vi om erosjon, DET er helt normalt på dempere uten stålforing. Saken her gjelder vel tæring andre steder. Jeg har som sagt strippet og re-eloksert min, hvis det hjelper kan det tyde på at problemet har med elokseringen å gjøre.

 

Andre mulige forklaringer er galvanisk tæring pga kobberspon eller kontakt mellom kule og demper. Men det er vanskelig å si noe absolutt på et så tynt grunnlag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...