Jump to content

Alle gode ting er tre, eller... Bomtur hos Jakt og friluft!


akselwee

Recommended Posts

Hei! Jeg er ikke aktiv annet en leser her på forumet men trenger råd her og håper noen kan hjelpe meg.

 

Jeg har en eldre brno 22lr 581. Denne har vært i familie i rundt 30 år, vært lite brukt men fungert helt fint med gamle kikkerten og med åpne sikter.

For ett år sida så skaffa jeg en ny kikkert til denne som jeg monterte ikke ville montere selv, fikk derfor børsemakern inærheten her til og fikse den mot vanlig honorar i butikken, fikk den tilbake blid og fornøyd men prøveskøyt den ikke. Seinere gikk jeg til innkjøp av lyddemper, hos samma butikk, rifla var allerede gjenga for det så jeg tok med lyddempern og nye kikkerten på skytebanen og skulle få prøvd den,sikta, skøyt, bomma, sikta, skøyt, bomma osv.... Fant tilslutt ut at her traff den ingenting og jeg fikk ikke justert inn riktig.

Dro tilbake til butikken, fortalte hva problemet var og de skulle se på den. De mente at her var dempern gjenga skeivt, ja da var det sånn da så de tok den inn og gjenga den om. Fikk den tilbake ett vanlig lang ventetid, gjenga om, ifølge forhandler prøveskutt og ok, men uten korn... dette hadde de nå fjerna uten og si ifra til meg. Jaja jeg tenktet at kikkerten var i orden nå og de hadde vært så hyggelige så jeg tenkte jeg ikke gadd og klage på dette, var vel bare og få montert på seinere håpa jeg...

 

Børsa lå lenge i våpenskapet før jeg dro på skytebanen med den igjen, 100m bane denne gangen og ikke 50m som tidligere. Skøyt, bom, skøyt bom osv. som forrige gang, justerte inn og endte med at da kikkerten var justert helt til høyre skøyt jeg fine samlinger i naboskiva til venstre. skøyt med og uten demper, pelte rifla i biter og satt sammen, kikkert av og på, fortsatt samma skuddbilde, ingen forandring.

 

Børsa lå en stund til og så tok jeg turen tilbake til børsemaker igjen, leverte den fra meg, fortalte om forrige tur på skytebanen, og ba om følgende "Monter skuret på igjen, se på kikkert, hvis den er ødelagt skal den kastes", hadde tenkt og bare holde meg til åpne sikter.

 

En måned tok det som vanlig og jeg fikk telefon om at børsa var klar, spurte om hva det ville komme på, 1000kr var beskjed, det var rimelig tenkte jeg og spurte for sikkerthetskyld hva som var gjort. "Gjenga om for lyddemper, derfor den skøyt skeivt. Fikk ikke montert skuret igjen, hadde ikke lavt nok"

Tenkte at dette fikk jeg heller ta nede på butikken, men ble utålmodig da jeg ikke kom meg dit før noen dager seinere, ringte igjen og fortalte historien til børsa og de sa at jeg skulle slippe og betale da jeg ikke hadde bedt om gjenginga.

 

Dro ned noen dager seinere og fikk henta den, litt diskusjon ble det før jeg fikk med meg børsa igjen men etterhvert så skjønte de det, på børsa stod en lapp fra børsemaker med hva som var gjort og PRØVESKUTT OK.

 

Dro forventningsfull på skytebanen, rakk akkuratt inn 5min før det stengte og fikk lagt igjen 100kr for 5minutters skyting, 5 skudd, i venstre blink. Nøyaktig som før jeg leverte den. Fikk også her 2 andre til og se på den.

 

Så nå sitter jeg her, forbanna og frustrert og venter på at butikken skal åpne imorgen så jeg kan prøve og få en forklaring på hva de har gjort med børsa mi.

 

Så her er det jeg trenger råd, hva kan være gærent med børsa? Er det min skyld? Eller er det her børsemaker/Butikk som har gjort en bommert og ødelagt rifla mi? Eller har de ikke gjort noe i det hele tatt?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du tar ut sluttstykket, legger geværet på et stødig underlag og kiker gjennom løpet. Velg deg en stolpe å se på. Så justerer du geværet sideveis til stolpen er midt i løpet. Da ser du gjennom kikkerten og ser om den vertikale stolpen i kikkerten er på linje med den du så gjennom løpet. Da går børsen bent der du sikter. Høyden må du så justere. Noen ganger er kikkerten montert slik at dette ikke lar seg gjøre.

Link to comment
Share on other sites

På tide å lage en "sticky" om hvordan å kommunisere med børsemakere tror jeg...

I dette tilfellet er vel balltre og morse to aktuelle stikkord...

 

Ellers ville jeg tatt saken til forliksrådet med krav om refundering av alt du har betalt, med all sannsynlighet er den første jobben gjort dårlig mens de to siste har vært unødvendige. Men før du gjør det, sjekk treffpunkt med og uten demper.

Link to comment
Share on other sites

Sjekke både med og uten demper hver gang og fortalte det sist jeg leverte den, det sank ikke inn hos dem.

Det med skeiv kikkert har jeg sagt hele tida, fant igjen gamle kikkerten nå så etter at jeg har vært og forhørt meg med dem imorgen så skal jeg montere på dem gamle og se hvordan treffpunktet er da.

Link to comment
Share on other sites

Var hos butikken igjen nå, denne gangen kasta de seg litt rundt og så på den med en gang, viste seg at kikkerten var ødelagt... Altså var det som jeg trodde all den tidligere jobben var unødvendig, sånn skjer når man boresighter med litt slakk i systemet.

 

Fikk ihvertfall montert ny kikkert der og da, men må ned en gang til om uka for og få diskutert Erstatning.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer, deretter gjenga de om 2 ganger og mente at den funka fint etterpå. Lot seg ikke justere inn sideveis, han i butikken nå merka det med en gang.

 

Noen forresten som vet om en børsemaker som kan klare og montere på korn igjen på rifla? De her kunne jo tydeligvis ikke gjøre det, det er da korn som skal kunne brukes uten lyddempern og bare no helt enkelt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Liten oppdatering, dro tilbake til butikken og de var sikre på at det skulle la seg gå og montere på framsikt igjen, så vi ble enig om at de sendte børsa tilbake til Arendal igjen, og de ringte og prata med børsemaker for og forklare hva som skulle gjøres. Det har nå godt en måned siden jeg sendte den.

Jeg ringte dem igjen etter en uke, fikk beskjed om at den burde komme uka etter, ringte igjen nå for ett par dager sida. De ringte ned til børsemaker for og høre hvordan det gikk, da var det ikke gjort noe med børsa enda og børsemakern var ikke der før dagen etter så de skulle ringe meg eller han skulle ringe direkte til meg.

Ringte igjen nå idag og fikk beskjed om at de skulle ringe ned og undersøke og så ringe meg opp igjen, hørte ikke noe på en time så jeg ringte dem igjen siden det nærma seg stengetid og jeg fortalte at jeg regna med at børsemakerne slutta klokka 16.00, fikk beskjed om at de ikke hadde glemt meg og de skulle ringe opp igjen, nå har det gått en time og litt mer og butikken stenger om ti minutter. Ringte ned igjen, fikk prate med en tredjemann som ikke hadde hørt noe om dette og ikke kunne ringe børsemakerne for som jeg sa først hadde de slutta 16.00.

 

Så nå skal jeg ringes opp igjen på mandag. Spent om på om det skjer...

Link to comment
Share on other sites

Tenkte i starten at jeg skulle unngå og nevne navn på butikk her, men nå er jeg så lei så jeg vil på det sterkeste IKKE anbefale børsemakertjenester hos Jakt og friluft i Asker. Dårlig service, dårlig kommunikasjon både til kunde og innad i bedriften, lang ventetid...

Link to comment
Share on other sites

Pleier ikke å hive meg på slike tråder, men må si at når jeg hørte hvilken butikk det var snakk om ble jeg ikke overrasket. Hadde ett he******s styr for å få bytta stokk og gjenget til lyddemper der i fjor. Bare surr, og det var alltid noen andre som hadde skylda. Tok vel gode 4-5 mnd ført allt var i orden. Gikk ikke engang å si "ok, vi har gjort en feil. Beklager." Anbefaler nok ingen å levere noen børser der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...